9459 4

Індексуємо зарплату за липень-2016

12.07.16
Інфляція, наче гойдалка: то її рівень підскакує вгору, то падає вниз. Так, після квітневого підвищення (коефіцієнт інфляції — 103,5 %) рівень інфляції знову впав (коефіцієнт інфляції за травень — 100,1 %). Такі скачки впливають на коефіцієнти індексації зарплати. Але чи позначилося це на індексації зарплати працівників бюджетних установ? Як індексувати їх зарплату в липні 2016 року? Про це розповімо в нашій консультації.

Автор: Гуль Тетяна, експерт з питань оплати праці

Чи індексувати зарплату в липні 2016 року?

У більшості працівників бюджетних установ липнева зарплата індексації не підлягає. Пояснимо чому.

По-перше. У грудні 2015 року на виконання норми п. 3 постанови КМУ «Про впорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» від 09.12.2015 р. № 1013 (далі — постанова № 1013) індексаціюзарплати «обнулили» всім працівникам держорганів, бюджетних установ і закладів*. Таким чином, для подальшої індексації грудень-2015 став новою точкою відліку.

* Див. також консультацію фахівця Мінсоцполітики «Індексація бюджетних зарплат за січень 2016 року: для усіх працівників — з «чистого аркуша» // «Бюджетна бухгалтерія», 2016, № 4, с. 26.

Індекс споживчих цін (ІСЦ) наростаючим підсумком для визначення права на індексацію почали обчислювати з січня 2016 року (абз. 2 п. 3 постанови № 1013). За «індексаційними» правилами право на нову індексацію (після грудневого «обнулення») виникає тоді, коли ІСЦ наростаючим підсумком перевищить поріг індексації (у 2016 році — 103 %).

Враховуючи низький рівень інфляції, права на індексацію бюджетної зарплати в січні — травні 2016 року не з’явилось**.

** Див. також роз’яснення фахівця Мінсоцполітики в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2016, № 11, с. 28.

По-друге. У травні 2016 року підвищилися посадові оклади у більшості працівників бюджетної сфери. Нагадаємо, кого торкнулося таке підвищення. Це насамперед працівники з оплатою за Єдиною тарифною сіткою (ЄТС). З 1 травня 2016 року постановою КМУ «Про підвищення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери та внесення змін в деякі постанови КМУ» від 06.04.2016 р. № 288 їм були підвищені посадові оклади. Крім того, з 1 травня 2016 року підвищення торкнулося держслужбовців і працівників, що виконують функції з обслуговування (нові посадові оклади встановлені додатком 1 до постанови КМУ «Деякі питання оплати праці державних службовців в 2016 році» від 06.04.2016 р. № 292 та додатком до постанови КМУ «Про умови оплати праці працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування, у 2016 році» від 06.04.2016 р. № 268). Збільшився розмір посадового окладу у робітників, зайнятих обслуговуванням органів державної влади та органів місцевого самоврядування (з 1 травня 2016 року підвищено «схемні» посадові оклади, зазначені в додатках 1 — 3 до наказу Мінпраці «Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів» від 02.10.96 р. № 77).

Згідно з нормами Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ від 17.07.2003 р. № 1078 (далі — постанова № 1078), у разі якщо збільшується посадовий оклад (тарифна ставка), значення ІСЦ у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 %, а для проведення подальшої індексації здійснюють наново обчислення ІСЦ з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення (п. 5 Порядку № 1078). При цьому сума індексації в місяці підвищення тарифних ставок (окладів) не нараховується, якщо розмір підвищення зарплати перевищує суму індексації, що склалася в місяці підвищення. Зверніть увагу: при визначенні розміру підвищення зарплати враховують усі її постійні складові (доплати, надбавки, премії тощо).

Таким чином, у травні 2016 року для тих працівників, у кого підвищився посадовий оклад, слід було переглянути «базовий» місяць для індексації зарплати (замінити «базовий» місяць грудень-2015 на місяць підвищення посадових окладів — травень-2016), а також провестипорівняльні розрахунки та визначити право працівників на подальшу індексацію.

Оскільки приріст ІСЦ за січень — березень 2016 року також не перевищив поріг індексації (103 %), то і у травні 2016 року (місяці, наступному за місяцем, в якому оприлюднено індекс інфляції за березень 2016 року) права на індексацію зарплати не настало (сума індексації дорівнює нулю). У травні відбулося підвищення посадових окладів, а оскільки в період між підвищеннями (грудень 2015 року — травень 2016 року) не настало право на індексацію, місяць чергового підвищення (травень-2016) стає базовим.

Усе це означає, що для працівників бюджетних установ, держслужбовців та інших працівників, у яких з 1 травня 2016 року відбулося підвищення посадових окладів, травень-2016 став місяцем підвищення посадових окладів. Індексація в цьому місяці не нараховується. Починаючи з червня-2016 наново обчислюють приріст ІСЦ для проведення подальшої індексації.

По-третє. Для нової поточної індексації приріст ІСЦ розраховують з червня 2016 року. Індекс інфляції за червень буде опублікований тільки в першій декаді липня 2016 року. А згідно з абз. 1 п. 11 Порядку № 1078 підвищення доходу у зв’язку з індексацією здійснюється з 1-го числа місяця, наступного за місяцем, в якому офіційно опубліковано ІСЦ. Усе це означає, що в липні 2016 року (для «базового» місяця — травня 2016 року) зарплату не індексують.

Підвищення окладів не було. Що з індексацією?

Як ми вже зазначали, зарплату більшості працівників у липні не індексують. Але все ж таки деякі працівники бюджетної сфери в липні 2016 року залишилися з індексацією. Хто це? Ті, у кого у травні 2016 року не підвищилися посадові оклади. Так, наприклад, посадові оклади працівників органів місцевого самоврядування останній раз підвищувалися в грудні 2015 року*. Таким чином, для таких працівників«базовим» залишається грудень 2015 року. Для них приріст ІСЦ наростаючим підсумком обчислюють із січня 2016 року до перевищення порога індексації (103 %).

* Див. також газету «Бюджетна бухгалтерія», 2016, № 22, с. 29.

Уперше перевищення відбулося у квітні 2016 року шляхом множення ІСЦ січня, лютого, березня та квітня (1,009 х 0,996 х 1,01 х 1,035 = 1,051). Отже, у червні 2016 року (місяці, наступному за місяцем, в якому оприлюднений індекс інфляції за квітень 2016 року) виникло право на індексацію зарплати на коефіцієнт індексації 5,1 % (1,051 х 100 - 100). Сума індексації за повністю відпрацьований місяць становила73,95 грн. (1450 грн. х 5,1 %).

Після квітневого перевищення порога починаємо наново обчислювати приріст ІСЦ. ІСЦ за травень 2016 року (з якого починаємо новий розрахунок) не перевищив поріг індексації (100,1 < 103 %). Це означає, що в липні 2016 року (місяці, наступному за місяцем, в якому оприлюднений ІСЦ за травень) у працівників зберігається попередній (червневий) коефіцієнт індексації (5,1 %).

Таким чином, коефіцієнт і сума поточної індексації за липень 2016 року залишаються на рівні червня 2016 року (5,1 % і 73,95 грн. відповідно).

Увага! У разі неповного робочого часу суму індексації визначають у розрахунку за повний місяць роботи, але виплачуютьпропорційно фактично відпрацьованому місяцю.

Це випливає з абз. 7 п. 4 Порядку № 1078. При цьому застосовують цю норму не тільки при встановленні працівнику неповного робочого часу, а й до інших ситуацій, коли місяць відпрацьований не повністю (перебування працівника у відпустці, на лікарняному, прийняття/звільнення в середині місяця, прогул тощо).

Аргументом на користь такого підходу є такі норми:

— по-перше, індексації підлягає оплата праці у грошовому виразі, яка включає оплату праці за виконану роботу відповідно до тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок, постійних надбавок, доплат, премій тощо (абз. 4 п. 2 Порядку № 1078);

— по-друге, виплати, які розраховують із середньої зарплати, не є об’єктами індексації (абз. 3 п. 3 Порядку № 1078). При цьому зауважимо: суми індексації в розрахунку середнього заробітку вже враховані.

Тішить, що така позиція тепер має ще й офіційне підтвердження (див. лист Мінсоцполітики від 25.02.2016 р. № 75/10/136-16 на с. 4 цього номера).

Приклад. Спеціалісту органу місцевого самоврядування надана щорічна відпустка тривалістю 14 календарних днів з 4 по 17 липня 2016 року. Фактично працівник відпрацював 11 робочих днів.

Величина приросту ІСЦ для проведення індексації в липні 2016 року (базовий місяць — грудень 2015 року) — 5,1 %. Сума індексації за повний місяць становить 73,95 грн. (1450 грн. х 5,1 %).

Визначимо суму поточної індексації в липні 2016 року у зв’язку з перебуванням працівника в щорічній відпустці:

73,95 грн. : 21 роб. дн. х 11 роб. дн. = 38,74 грн.,

де 21 — кількість робочих днів у липні 2016 року за графіком роботи;

11 — кількість відпрацьованих днів у липні.



Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
загрузка...
Коментарі (4)
Наталья
12.07.2016
"Враховуючи низький рівень інфляції..." , автор, наверное, просто издевается
Павло
12.07.2016
Цікаво було б знати обґрунтування фахівцями питання щодо позбавлення права на індексацію заробітної плати працівників державних органів, у яких тарифні ставки (оклади) з 01.05.2016 р. не були підвищені і залишились на рівні грудня 2015 року? Це стосується: - фахівців держоргану (9 група оплати праці), розташованого на території одного або декількох районів, міст обласного значення (Схема їх посадових окладів затверджена в додатку 1 до постанови № 292 - 2016); - стенографістів II категорії, операторів комп’ютерного набору II категорії, архіваріусів, експедиторів органів прокуратури, експедиторів судів, операторів копіювальних і розмножувальних машин на території одного чи декількох районів, міст обласного значення (Оплата праці таких працівників визначається згідно з постановою № 268 - 2016). Розміри їх посадових окладів залишилися на рівні грудня 2015 року і дорівнюють 1723 грн..
Оксана
12.07.2016
Не понимаю зачем такие сложности? Издали бы закон из 1 фразы "индексацию отменить". Суть та же.
Марія
13.07.2016
Законодавці дурять людей, як тільки можуть, аби відволікати не нормальними нормами законодавчих актів та не дати людям достойно жити.