5137 2

Спрощено процедуру оформлення земельної ділянки

21.07.15
14.05.15 р. Парламентом був ухвалений Закон України № 418-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо формування земельних ділянок та їх державної реєстрації на підставі документації із землеустрою, розробленої до 2013 року»1. Новий законодавчий акт передбачив таке собі спрощення процедури оформлення права власності та права користування земельними ділянками для тих, хто до 2013 року розпочав процедуру отримання ділянки у власність (користування), але не встиг довести її до кінця у зв’язку зі змінами, що були внесені до законодавства. Закон № 418 набув чинності 06.06.15 р. Розглянемо його в цій статті та з’ясуємо, в чому ж полягає спрощення.

Автор: Брусенцова Я., юрист-аналітик ВБ «Фактор» 

На початку статті необхідно сказати декілька слів про підстави прийняття Закону № 418. Вони окреслені в пояснювальній записці ще до проекту цього документа. В ній, зокрема, нагадується, що з 01.01.13 р. набрала чинності ст 79Земельного кодексу України2, яка визначила виключний перелік документації із землеустрою, на підставі якої здійснюється формування земельних ділянок. ЗК був доповнений нею відповідно до Закону України від 07.07.11 р. № 3613-VI «Про Державний земельний кадастр»3.

1 Далі за текстом — Закон № 418.

2 Далі за текстом — ЗК.

3 Далі за текстом — Закон № 3613.

Довідка

Слід зазначити, що ст. 791 ЗК вперше на законодавчому рівні було визначене поняття формування земельної ділянки. Згідно з (новою на той момент) нормою формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об’єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж і внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Отже, було закріплено, що земельна ділянка стає повноцінним об’єктом цивільних відносин лише після її формування.

 

При цьому передбачається, що порядок формування земельної ділянки здійснюється:

з/п

Порядок формування

Вид документації

(відповідно до Закону України від 22.05.03 р. № 858-IV «Про землеустрій»)

1

у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності

це проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки

2

шляхом поділу чи об’єднання раніше сформованих земельних ділянок

це технічна документація із землеустрою щодо поділу і об’єднання земельних ділянок

3

шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів

відповідно проект землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів

 

Як бачите, кожному виду порядку формування відповідає свій вид документації із землеустрою. Тобто законодавець дозволив здійснювати формування земельних ділянок лише за трьома видами документації (з деякими винятками, які не є темою цієї 
статті).

В той же час у пояснювальній записці аргументовано було відмічено, що до 2013 року переважна більшість земельних ділянок в процесі здійснення їх безоплатної приватизації громадянами України оформлювалась на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки. На підставі цього виду документації із землеустрою з набуттям чинності Законом № 3613 було вже майже неможливе оформлення земельної ділянки (як сама реєстрація земельної ділянки, так і реєстрація речового права на неї).

В той же час слід констатувати, що значна частина вказаної документації із землеустрою була розроблена до 2013 року на замовлення і за кошти громадян. Отже, такі громадяни вимушені були для реалізації свого права на отримання земельної ділянки у власність починаючи з 01.01.13 р. знову ж таки замовляти виготовлення нової документації із землеустрою, ті ж проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Погодьтеся, ситуація вийшла така собі.

Саме з метою забезпечення прав цих громадян і був розроблений проект нині діючого Закону № 418.

 

Закон № 418

Закон № 418 передбачив внесення змін до розд. X «Перехідні положення» ЗК та розд. VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 3613. Ці зміни власне і створили можливість формування і державної реєстрації земельних ділянок на підставі технічних документацій із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки, право користування земельними ділянками, розроблених на підставі рішень органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування4 про передачу (надання) земельних ділянок у власність (користування) до 2013 року.

4 Далі за текстом — ОМС.

Важливо

Законодавець, на нашу думку, значно звузив коло випадків, коли зацікавлені особи можуть оформити земельні ділянки на підставі виготовлених до 2013 року відповідних технічних документацій. В нововведеннях робиться наголос на технічних документаціях, які були виготовлені на підставі саме рішень про надання або передачу земельної ділянки у власність або надання в користування, у тому числі на умовах оренди.

Такі рішення приймалися досить давно на підставі діючого на той момент земельного законодавства. Останніми ж роками, як відомо, передача (надання) земельних ділянок здійснюється щонайменше в два етапи. Спочатку, наприклад, ОМС своїм рішенням надає дозвіл на виготовлення відповідного виду документації із землеустрою (як правило, це проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки) — це перший етап. На наступному етапі все той же ОМС приймає вже друге рішення, яким затверджується розроблена документація із землеустрою і надається (передається) земельна ділянка в користування (власність).

 

Тепер наведемо самі зміни:

Документ, в який були внесені зміни

Зміст нової норми

1

2

Розділ X «Перехідні положення» ЗК доповнений новим п. 20

«20. Установити, що у разі, якщо до 1 січня 2013 року була розроблена технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання або передачу земельної ділянки у власність або надання в користування, у тому числі на умовах оренди, формування земельної ділянки як об’єкта цивільних прав, крім випадків, визначених статтею 791 цього Кодексу, здійснюється за такою технічною документацією»

Пункт 2 розд. VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 3613 доповнений новим абз. п’ятим

«У разі якщо до 1 січня 2013 року була розроблена технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання або передачу земельної ділянки у власність або надання в користування, у тому числі на умовах оренди, а відомості про таку земельну ділянку не внесені до Державного реєстру земель, державна реєстрація такої земельної ділянки здійснюється на підставі зазначеної технічної документації із землеустрою в порядку, встановленому законом»

 

Залишається лише пояснити, що ці зміни означають, і допоможе нам у цьому роз’яснення5 Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру6. Наведемо витяг з нього:

Цитата

...Що змінилося після прийняття закону?

У разі, якщо до 1 січня 2013 року була розроблена технічна документація із землеустрою, що посвідчує право на земельну ділянку (на підставі рішення відповідного органу місцевого самоврядування або органу виконавчої влади про надання або передачу в оренду земельної ділянки), громадянин може подати заяву та розпочати процес державної реєстрації земельної ділянки на підставі цієї документації. У разі відповідності поданої документації всім вимогам законодавства та наявності необхідних фахових затверджень, працівники Держгеокадастру вносять відомості до Державного земельного кадастру, видають витяг, що дає підстави громадянину звернутися до Державної реєстраційної служби та зареєструвати право власності. Таким чином, прийнятий закон дає законодавчі підстави розпочати процедуру оформлення ділянки...

 

5 З повним текстом роз’яснення можна ознайомитись за посиланням: http://land.gov.ua/usi-novyny.html?view=item&id=110603

6 Далі за текстом — Держгеокадастр.

Нагадаємо, що механізм здійснення державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі визначений у Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженому постановою КМУ від 17.10.12 р. № 10517.

7 Далі за текстом — Порядок.

В ньому, зокрема, передбачено, що для державної реєстрації земельної ділянки державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, подаються:

1

заява про державну реєстрацію земельної ділянки (форма згідно з додатком 22 до Порядку)

2

оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов’язковій державній експертизі землевпорядної документації)

Примітка. У світлі змін, внесених Законом № 418, це може бути технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку, яка була розроблена до 01.01.13 р. на підставі відповідного рішення ОМС.

3

електронний документ

 

Після здійснення реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі (з відповідним відкриттям Поземельної книги та виготовленням витягу з Державного земельного кадастру) зацікавлена особа може звертатися до державного реєстратора, який здійснює реєстрацію речового права на земельну ділянку.

 



Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
загрузка...
Коментарі (2)
Ірина
27.07.2015
Этот закон не решает проблем, возникающих у владельцем садовых участков в Садовых товариществах. Они возникают из-за отсутствия Закона о садовых товариществах, до которого до сих пор не дошли руки у народных депутатов, а также потому, что нормы Земельного Кодекса, который согласно Конституции является главным по земельным вопросам идут в разрез с нормами Закона о местном самоуправлении, в результате последнее слово при приватизации зем. участков отдано председателям Сельских советов, которые что хотят, то и делают. Вот Вам и местное самоуправление.
наталія київ
17.11.2016
Я у 2010 році розробила прект землеустрою, погодила всі висновки ,зареєструвала їх в київземі але до цього часу не отримала земділянку у власність. На даний час з мене вимагають розробку проекту знову за новими правилами,але я проплатила проект у 2010році ,а тепер знову плати . Скільки нас будуть дурити, тим більше,що у нас будинок 1905р забудови,аварійний з1979року, . Проект землеустрою я розробила на підставі доручення секретаря київради 2008р. Дане доручення в київземі мені надали тільки у 2010р.що робити далі, пробити дану бюрократію неможливо. Але іншим громадянам з нашої земділянки надали по10 соток без згоди всіх співласників. Були в суді,там правди немає.