Військовий збір 1,5 % (03.08.2014-31.12.2014)
Додано: 07 серпня 2014, 22:46
3 серпня (неділя) набрав чинності Закон України “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України" від 31 липня 2014 року № 1621-VII (далі — Закон № 1621).Цим Законом запроваджується цілий ряд змін, зокрема до податку на додану вартість, податку на прибуток, ресурсних платежів, акцизного податку, а також вводиться в дію військовий збір.Законом встановлено декілька дат набрання чинності законодавчих змін.Так. Військовий збір запроваджується з 3 серпня 2014 року і буде діяти до 1 січня 2015 року. Стосовно даного збору можна зазначити наступне: платниками його будуть фізичні особа - резиденти, які отримують доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи, а також фізична особа - нерезидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.Об'єктом для оподаткування виступатиме:
дохід у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат, або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв'язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами; (стосовно даного пункту зауважимо, що жодного вирахування з бази оподаткування, наприклад соціальних внесків, чи податкової соціальної пільги не передбачено; виникає сумнів стосовно оподаткування доходів отриманих на основі ЦПД, чи це буде лише договори на підряд, виконання робіт, надання послуг, чи і інші договори теж будуть оподатковуватись цим збором, наприклад договори оренди, надання права користування нематеріальними активами, дохід від продажу корпоративних прав, нерухомості тощо — відповідь на це питання повинна надати держфіскальна служба, на нашу думку, оподаткуванню підлягатиме лише дохід від договорів на надання послуг, виконання робіт)
виграш в державну та недержавну грошову лотерею, виграш гравця (учасника), отриманий від організатора азартної гри.
Ставка збору становить 1,5%.Процедура нарахування, утримання та сплати військового збору буде аналогічної з процедурами справляння ПДФО. Тобто, буде відкриті спеціальні рахунки для перерахування даного збору. Сплата збору буде здійснюватись за реєстрацією податкового агента, або його відокремленого підрозділу, якщо ПДФО сплачується за цей підрозділ за розташуванням цього підрозділу. Сплата збору буде здійснюватись в момент виплати доходу. Якщо виплата доходу здійснюється в негрошовій формі, або за рахунок наявних в касі підприємства коштів, то збір сплачується до бюджету наступного дня. У випадку нарахування, але не виплати доходу збір перераховується до бюджету протягом 30 календарних днів після завершення місяця нарахування доходу.Відповідальним за утримання збору є податковий агент, а стосовно іноземних доходів та доходів, джерело виплати яких належить особам, звільненим від обов'язків нарахування, утримання або сплати (перерахування) податку до бюджету платник податку.Змінами передбачено, що платники збору зобов'язані забезпечувати виконання податкових зобов'язань у формі та спосіб, визначенні статтею 176 ПКУ. А серед таких обов'язків є і подання податкової декларації і подання податкового розрахунку. На даний момент не зрозуміло, чи буде формуватись, якась особлива звітність для звітування чи для цих цілей буде застосовані наявні форми декларації та розрахунку 1ДФ. При визначенні цього питання може бути врегульовано чи підлягатимуть оподаткуванню та в який спосіб іноземні доходи фізичних осіб резидентів.Окремо зауважимо, якщо після 3 серпня відбувається виплата доходу, який був нарахований до 3 серпня, то такий дохід не підлягає оподаткуванню збором.При виплаті авансу за серпень 2014 року вже необхідно буде здійснити утримання та перерахування сум збору.
Реквізити рахунків
Казначейство України повідомляє: відповідно до Закону України від 31 липня 2014 року № 1621 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» відкрито рахунки по зарахуванню Військового збору код класифікації доходів бюджету 11011000. Інформація по рахунках розміщена на сайтах головних управлінь Державної казначейської служби України в областях та місті Києві у розділі «Реквізити рахунків». По Донецькій та Луганській областях інформація по рахунках розміщена на сайтах ГУДКСУ відповідних областей.
Заповнення призначення платіжного доручення
Згідно наказу Міністерство доходів і зборів України 22.10.2013 № 609 призначення платіжного доручення для сплати військового збору виглядає так: *;101;ЄДРПОУ платника;військовий збір за І половину серпня 2014 р.;;;
РАЗ, ДВА, ТРИ... ВОЕННЫЙ СБОР УПЛАТИ(Комментарий к пп. 21 п. 1 раздела I Закона Украины "О внесении изменений в Налоговый кодекс Украины и некоторые другие законодательные акты Украины" от 31.07.14 г. № 1621-VII)
Кто выступает в роли плательщиков военного сбора
С 03.08.14 г. на плечи плательщиков налога на доходы положена новая обязанность — до конца текущего года выступать в роли плательщиков военного сбора. Именно такое положение комментируемый закон внес в подраздел Юр. XX "Переходные положения" Налогового кодекса Украины (далее — НКУ), дополнив его пунктом 16-1.
Итак, плательщиками военного сбора выступают:
— физлицо — резидент, которое получает доходы как из источника их происхождения в Украине, так и иностранные доходы;
— физлицо — нерезидент, которое получает доходы из источника их происхождения в Украине;
— налоговый агент по налогу на доходы1.
Какие доходы облагают военным сбором
Под прицел военного сбора попали следующие виды доходов:
— заработная плата;
— прочие поощрительные и компенсационные выплаты или другие выплаты и вознаграждения, которые начисляют (выплачивают, предоставляют) физлицу в связи с трудовыми отношениями;
— выплаты по гражданско-правовым договорам (далее — ГПД);
— выигрыш в государственную денежную лотерею;
— выигрыш в негосударственную денежную лотерею;
— выигрыш игрока (участника), полученный от организатора азартной игры.
При этом за начисление, удержание и уплату (перечисление) в бюджет военного сбора с доходов в виде зарплаты ответственным является работодатель, который выплачивает такие доходы.
А вот лицом, ответственным за начисление, удержание и уплату (перечисление) в бюджет военного сбора с других доходов, является:
а) налоговый агент — для налогооблагаемых доходов с источником их происхождения в Украине;
б) налогоплательщик — для иностранных доходов и доходов, источник выплаты которых принадлежит лицам, освобожденным от обязанностей начислять, удерживать или уплачивать (перечислять) налог в бюджет.
Когда начинать начислять военный сбор
Комментируемый закон в части администрирования военного сбора вступил в силу 03.08.14 г. Поэтому облагать военным сбором следует доходы, которые будут начисляться физлицам начиная с указанной даты.
По какой ставке начислять военный сбор
Военный сбор следует удерживать с доходов физлиц по единой ставке — 1,5%. При этом удерживать его нужно со всей начисленной суммы налогооблагаемого дохода (то есть без предварительного вычета единого взноса и налога на доходы). Например, физлицу в августе 2014 г. начислили вознаграждение по договору подряда в сумме 2000 грн, из которой нужно удержать единый взнос — 52 грн (2000 грн х 2,6%), налог на доходы - 292,20 грн ((2000 грн - 52 грн)х 15%). Военный сбор из такого дохода составит 30 грн (2000 грн х 1,5%).
Итак, с расчетом военного сбора с доходов, которые выплачивают в денежной форме, нет никаких проблем. А вот как быть с начислением этого сбора в том случае, если физлицу будут начислять доход в натуральной форме — нужно ли применять при таких условиях подход, предусмотренный п. 164.5 НКУ2? Если нет, то как определять сумму военного сбора? Комментируемый закон и другая действующая нормативка не содержат положений, которые разъясняют порядок действий налогового агента при проведении такого начисления. Считаем, что, несмотря на это, здесь все-таки нужно применять натуркоэффициент. Однако чтобы точно знать, как поступить в такой ситуации, мы спросили у Государственной фискальной службы Украины. Ответ на наш запрос мы обязательно опубликуем на страницах нашей газеты.
Начислять, удерживать и уплачивать военный сбор необходимо в порядке, установленном ст. 168 НКУ. То есть действует механизм, аналогичный тому который украинские бухгалтеры уже применяют для налога на доходы.
Как и когда платить военный сбор
Определенную сумму военного сбора следует перечислять в бюджет по правилам, установленными для налога на доходы. Так что действовать придется в зависимости от того, когда и в какой форме выплачивают физлицу налогооблагаемый доход.
Так, по общему правилу налоговые агенты должны платить военный сбор одновременно с перечислением денежных средств на выплату дохода (пп. 168.1.2 НКУ). Напомним: банки не принимают документы на выплату дохода без расчетного документа на уплату налога на доходы. Поэтому не исключено, что такое правило будет действовать и относительно уплаты военного сбора.
Если доход выплачивают в не денежной форме, то военный сбор следует уплатить в течение банковского дня, следующего за днем такой выплаты. Также следует действовать и при выплате дохода налоговым агентом из кассы наличными (пп. 168.1.4 НКУ).
Ну а если налоговый агент начисляет доход, но не выплачивает его, следует руководствоваться следующим правилом: военный сбор нужно перечислять в бюджет в сроки, установленные НКУ для месячного налогового периода, то есть не позже 30 числа месяца, следующего за месяцем начисления дохода (пп. 49.18.1, п. 571, пп. 168.1.5 НКУ).
Если же речь идет о доходах, которые лицо получает от контрагента, не выступающего в роли налогового агента (например, вознаграждение по ГПД, полученное от обычного физлица, то есть непредпринимателя), то такому плательщику придется самостоятельно уплатить военный сбор. Определять его сумму, которую нужно будет уплатить в бюджет за 2014 год, скорее всего, будут по данным Налоговой декларации об имущественном состоянии и доходах3. Напомним: такую отчетность физлица подают до 1 мая следующего за отчетным года (за 2014 год — до 01.05.15 г.). А сам военный сбор не забудьте уплатить до 1 августа года, следующего за отчетным (за 2014 год — до 01.08.15 г.). В данный момент эта отчетность не содержит отдельных реквизитов для расчета суммы военного сбора. Однако мы считаем, что это лишь вопрос времени — эту форму отчета могут уже в скором времени слегка подправить.
Как налоговым агентам отчитываться по военному сбору
Составление отдельных форм отчетности налоговым агентом по указанному сбору законотворцы пока еще не предусмотрели. Вместе с тем они указали на то, что плательщики сбора обязаны обеспечивать выполнение налоговых обязательств в форме и способом, определенными ст. 176 НКУ Поэтому не исключаем, что вскоре появится механизм, который определит порядок отражения налоговым агентом информации о начислении и уплате военного сбора в действующей отчетности (скорее всего, в ф. № 1ДФ) или путем предоставления новой, отдельной, формы отчетности.
Как отражать военный сбор на счетах учета
Отдельного счета для отражения сумм удержанного с доходов физлиц и уплаченного в бюджет военного сбора План счетов и Инструкция по его применению, конечно, не предусматривают на сегодняшний день, ведь новации — "только из печи". Поэтому суммы такого начисленного (удержанного) сбора советуем отражать до появления специальных норм по кредиту субсчета 642 "Расчеты по обязательным платежам" в корреспонденции с дебетом 661 "Расчеты по заработной плате" (если объект налогообложения — зарплата), 685 " Расчеты с прочими кредиторами" (если объект налогообложения — в частности, вознаграждение по ГПД). Уплата военного сбора в учете засветится проводкой: Дт 642 Кт 311.
Как видите, подводные камни в фарватере военного сбора есть, но их немного. Если налог на доходы не является для бухгалтера терра инкогнито, то и с этим фискальным новичком хлопот не будет. Тем более что наша газета всегда оперативно придет на помощь.
Алла КОРОЛЬ, консультант газеты "Все о бухгалтерском учете"
Які доходи за цивільно-правовими договорами підлягають оподаткуванню військовим збором?Оподаткуванню військовим збором підлягають доходи, отримані за цивільно-правовими договорами, які належать до фонду оплати праці.
Відповідно до п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 Розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі – Кодекс) об’єктом оподаткування військовим збором є доходи у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами; виграшу в державну та недержавну грошову лотерею, виграш гравця (учасника), отриманий від організатора азартної гри.
Підпунктом 1.4 п. 161 підрозділу 10 Розділу XX Перехідних положень Кодексу визначено, що нарахування збору здійснюється у порядку, встановленому ст. 168 Розділу IV цього Кодексу, за ставкою, визначеною підпунктом 1.3 цього пункту.
Згідно з п.п. 14.1.48 п. 14.1 ст. 14 Кодексу для цілей Розділу IV Кодексу заробітна плата – це основна та додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв’язку з відносинами трудового найму згідно із законом.
Статтею 2 Закону України від 24.03.1995 № 108/95-ВР «Про оплату праці» визначено структуру заробітної плати, яка включає, зокрема, основну заробітну плату.
Основна заробітна плата - це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов’язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців.
Оплата праці (включаючи гонорари) працівників, які не перебувають у штаті підприємства (за умови, що розрахунки проводяться підприємством безпосередньо з працівниками) за виконання робіт згідно з договорами цивільно-правового характеру, включаючи договір підряду (за винятком фізичних осіб - суб’єктів підприємницької діяльності), включається до фонду основної заробітної плати (п.п. 2.1.8 п. 2.1 р. 2 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 № 5).
Таким чином, оподаткуванню військовим збором підлягають доходи, отримані за цивільно-правовими договорами, які належать до фонду оплати праці.
Чи підлягають оподаткуванню військовим збором доходи нараховані до 03.08.2014, а виплачені після 03.08.2014?
Оскільки Закон набрав чинності з 03.08.2014р. і податковий агент зобов’язаний при нарахуванні доходів, визначених у п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень Кодексу, утримати військовий збір, нараховані до 03.08.2014 доходи, але виплачені після 03.08.2014, не підлягають оподаткуванню збором.
З 03 серпня 2014 року набрав чинності Закон України від 31 липня 2014 року № 1621 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» (далі – Закон), яким тимчасово до 1 січня 2015 року запроваджено військовий збір.
Відповідно до п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України (далі - Кодекс) визначено, що об’єктом оподаткування збором є доходи у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами; виграшу в державну та недержавну грошову лотерею, виграш гравця (учасника), отриманий від організатора азартної гри.
При цьому, ставка збору становить 1,5 відсотка від об’єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 цього пункту (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень Кодексу).
Згідно з п. 1.4 п. 161 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень Кодексу нарахування, утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому статтею 168 цього Кодексу, за ставкою, визначеною підпунктом 1.3 цього пункту.
Відповідно до п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку збору 1.5 відс., визначену п.п. 1.3 п. 161 підрозділом 10 розділу ХХ Перехідних положень Кодексу.
Статтею 58 Конституції України визначено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.
Таким чином, оскільки Закон набрав чинності з 03.08.2014р. і податковий агент зобов’язаний при нарахуванні доходів, визначених у п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень Кодексу утримати військовий збір, нараховані до 03.08.2014 доходи, але виплачені після 03.08.2014, не підлягають оподаткуванню збором.
З якої суми доходів утримується військовий збір?
Оподаткуванню військовим збором підлягають доходи у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами (виграшу в державну та недержавну грошову лотерею, виграшу гравця (учасника), отриманого від організатора азартної гри) без вирахування сум податку на доходи фізичних осіб, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, страхових внесків до Накопичувального фонду, у випадках, передбачених законом, тощо.
Відповідно до п.п. 1.2 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу XX Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами і доповненнями (далі – ПКУ) об’єктом оподаткування військовим збором є доходи у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами; виграшу в державну та недержавну грошову лотерею, виграш гравця (учасника), отриманий від організатора азартної гри.
Ставка збору становить 1,5 відсотка від об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу XX ПКУ (п.п. 1.3 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу XX ПКУ).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 ПКУ, за ставкою, визначеною п.п. 1.3 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу XX ПКУ (п.п. 1.4 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу XX ПКУ).
Згідно з п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 ПКУ податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок.
Тобто оподаткуванню військовим збором підлягають доходи у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами (виграшу в державну та недержавну грошову лотерею, виграшу гравця (учасника), отриманого від організатора азартної гри) без вирахування сум податку на доходи фізичних осіб, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, страхових внесків до Накопичувального фонду, у випадках, передбачених законом, тощо.
дохід у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат, або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв'язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами; (стосовно даного пункту зауважимо, що жодного вирахування з бази оподаткування, наприклад соціальних внесків, чи податкової соціальної пільги не передбачено; виникає сумнів стосовно оподаткування доходів отриманих на основі ЦПД, чи це буде лише договори на підряд, виконання робіт, надання послуг, чи і інші договори теж будуть оподатковуватись цим збором, наприклад договори оренди, надання права користування нематеріальними активами, дохід від продажу корпоративних прав, нерухомості тощо — відповідь на це питання повинна надати держфіскальна служба, на нашу думку, оподаткуванню підлягатиме лише дохід від договорів на надання послуг, виконання робіт)
виграш в державну та недержавну грошову лотерею, виграш гравця (учасника), отриманий від організатора азартної гри.
Ставка збору становить 1,5%.Процедура нарахування, утримання та сплати військового збору буде аналогічної з процедурами справляння ПДФО. Тобто, буде відкриті спеціальні рахунки для перерахування даного збору. Сплата збору буде здійснюватись за реєстрацією податкового агента, або його відокремленого підрозділу, якщо ПДФО сплачується за цей підрозділ за розташуванням цього підрозділу. Сплата збору буде здійснюватись в момент виплати доходу. Якщо виплата доходу здійснюється в негрошовій формі, або за рахунок наявних в касі підприємства коштів, то збір сплачується до бюджету наступного дня. У випадку нарахування, але не виплати доходу збір перераховується до бюджету протягом 30 календарних днів після завершення місяця нарахування доходу.Відповідальним за утримання збору є податковий агент, а стосовно іноземних доходів та доходів, джерело виплати яких належить особам, звільненим від обов'язків нарахування, утримання або сплати (перерахування) податку до бюджету платник податку.Змінами передбачено, що платники збору зобов'язані забезпечувати виконання податкових зобов'язань у формі та спосіб, визначенні статтею 176 ПКУ. А серед таких обов'язків є і подання податкової декларації і подання податкового розрахунку. На даний момент не зрозуміло, чи буде формуватись, якась особлива звітність для звітування чи для цих цілей буде застосовані наявні форми декларації та розрахунку 1ДФ. При визначенні цього питання може бути врегульовано чи підлягатимуть оподаткуванню та в який спосіб іноземні доходи фізичних осіб резидентів.Окремо зауважимо, якщо після 3 серпня відбувається виплата доходу, який був нарахований до 3 серпня, то такий дохід не підлягає оподаткуванню збором.При виплаті авансу за серпень 2014 року вже необхідно буде здійснити утримання та перерахування сум збору.
Реквізити рахунків
Казначейство України повідомляє: відповідно до Закону України від 31 липня 2014 року № 1621 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» відкрито рахунки по зарахуванню Військового збору код класифікації доходів бюджету 11011000. Інформація по рахунках розміщена на сайтах головних управлінь Державної казначейської служби України в областях та місті Києві у розділі «Реквізити рахунків». По Донецькій та Луганській областях інформація по рахунках розміщена на сайтах ГУДКСУ відповідних областей.
Заповнення призначення платіжного доручення
Згідно наказу Міністерство доходів і зборів України 22.10.2013 № 609 призначення платіжного доручення для сплати військового збору виглядає так: *;101;ЄДРПОУ платника;військовий збір за І половину серпня 2014 р.;;;
РАЗ, ДВА, ТРИ... ВОЕННЫЙ СБОР УПЛАТИ(Комментарий к пп. 21 п. 1 раздела I Закона Украины "О внесении изменений в Налоговый кодекс Украины и некоторые другие законодательные акты Украины" от 31.07.14 г. № 1621-VII)
Кто выступает в роли плательщиков военного сбора
С 03.08.14 г. на плечи плательщиков налога на доходы положена новая обязанность — до конца текущего года выступать в роли плательщиков военного сбора. Именно такое положение комментируемый закон внес в подраздел Юр. XX "Переходные положения" Налогового кодекса Украины (далее — НКУ), дополнив его пунктом 16-1.
Итак, плательщиками военного сбора выступают:
— физлицо — резидент, которое получает доходы как из источника их происхождения в Украине, так и иностранные доходы;
— физлицо — нерезидент, которое получает доходы из источника их происхождения в Украине;
— налоговый агент по налогу на доходы1.
Какие доходы облагают военным сбором
Под прицел военного сбора попали следующие виды доходов:
— заработная плата;
— прочие поощрительные и компенсационные выплаты или другие выплаты и вознаграждения, которые начисляют (выплачивают, предоставляют) физлицу в связи с трудовыми отношениями;
— выплаты по гражданско-правовым договорам (далее — ГПД);
— выигрыш в государственную денежную лотерею;
— выигрыш в негосударственную денежную лотерею;
— выигрыш игрока (участника), полученный от организатора азартной игры.
При этом за начисление, удержание и уплату (перечисление) в бюджет военного сбора с доходов в виде зарплаты ответственным является работодатель, который выплачивает такие доходы.
А вот лицом, ответственным за начисление, удержание и уплату (перечисление) в бюджет военного сбора с других доходов, является:
а) налоговый агент — для налогооблагаемых доходов с источником их происхождения в Украине;
б) налогоплательщик — для иностранных доходов и доходов, источник выплаты которых принадлежит лицам, освобожденным от обязанностей начислять, удерживать или уплачивать (перечислять) налог в бюджет.
Когда начинать начислять военный сбор
Комментируемый закон в части администрирования военного сбора вступил в силу 03.08.14 г. Поэтому облагать военным сбором следует доходы, которые будут начисляться физлицам начиная с указанной даты.
По какой ставке начислять военный сбор
Военный сбор следует удерживать с доходов физлиц по единой ставке — 1,5%. При этом удерживать его нужно со всей начисленной суммы налогооблагаемого дохода (то есть без предварительного вычета единого взноса и налога на доходы). Например, физлицу в августе 2014 г. начислили вознаграждение по договору подряда в сумме 2000 грн, из которой нужно удержать единый взнос — 52 грн (2000 грн х 2,6%), налог на доходы - 292,20 грн ((2000 грн - 52 грн)х 15%). Военный сбор из такого дохода составит 30 грн (2000 грн х 1,5%).
Итак, с расчетом военного сбора с доходов, которые выплачивают в денежной форме, нет никаких проблем. А вот как быть с начислением этого сбора в том случае, если физлицу будут начислять доход в натуральной форме — нужно ли применять при таких условиях подход, предусмотренный п. 164.5 НКУ2? Если нет, то как определять сумму военного сбора? Комментируемый закон и другая действующая нормативка не содержат положений, которые разъясняют порядок действий налогового агента при проведении такого начисления. Считаем, что, несмотря на это, здесь все-таки нужно применять натуркоэффициент. Однако чтобы точно знать, как поступить в такой ситуации, мы спросили у Государственной фискальной службы Украины. Ответ на наш запрос мы обязательно опубликуем на страницах нашей газеты.
Начислять, удерживать и уплачивать военный сбор необходимо в порядке, установленном ст. 168 НКУ. То есть действует механизм, аналогичный тому который украинские бухгалтеры уже применяют для налога на доходы.
Как и когда платить военный сбор
Определенную сумму военного сбора следует перечислять в бюджет по правилам, установленными для налога на доходы. Так что действовать придется в зависимости от того, когда и в какой форме выплачивают физлицу налогооблагаемый доход.
Так, по общему правилу налоговые агенты должны платить военный сбор одновременно с перечислением денежных средств на выплату дохода (пп. 168.1.2 НКУ). Напомним: банки не принимают документы на выплату дохода без расчетного документа на уплату налога на доходы. Поэтому не исключено, что такое правило будет действовать и относительно уплаты военного сбора.
Если доход выплачивают в не денежной форме, то военный сбор следует уплатить в течение банковского дня, следующего за днем такой выплаты. Также следует действовать и при выплате дохода налоговым агентом из кассы наличными (пп. 168.1.4 НКУ).
Ну а если налоговый агент начисляет доход, но не выплачивает его, следует руководствоваться следующим правилом: военный сбор нужно перечислять в бюджет в сроки, установленные НКУ для месячного налогового периода, то есть не позже 30 числа месяца, следующего за месяцем начисления дохода (пп. 49.18.1, п. 571, пп. 168.1.5 НКУ).
Если же речь идет о доходах, которые лицо получает от контрагента, не выступающего в роли налогового агента (например, вознаграждение по ГПД, полученное от обычного физлица, то есть непредпринимателя), то такому плательщику придется самостоятельно уплатить военный сбор. Определять его сумму, которую нужно будет уплатить в бюджет за 2014 год, скорее всего, будут по данным Налоговой декларации об имущественном состоянии и доходах3. Напомним: такую отчетность физлица подают до 1 мая следующего за отчетным года (за 2014 год — до 01.05.15 г.). А сам военный сбор не забудьте уплатить до 1 августа года, следующего за отчетным (за 2014 год — до 01.08.15 г.). В данный момент эта отчетность не содержит отдельных реквизитов для расчета суммы военного сбора. Однако мы считаем, что это лишь вопрос времени — эту форму отчета могут уже в скором времени слегка подправить.
Как налоговым агентам отчитываться по военному сбору
Составление отдельных форм отчетности налоговым агентом по указанному сбору законотворцы пока еще не предусмотрели. Вместе с тем они указали на то, что плательщики сбора обязаны обеспечивать выполнение налоговых обязательств в форме и способом, определенными ст. 176 НКУ Поэтому не исключаем, что вскоре появится механизм, который определит порядок отражения налоговым агентом информации о начислении и уплате военного сбора в действующей отчетности (скорее всего, в ф. № 1ДФ) или путем предоставления новой, отдельной, формы отчетности.
Как отражать военный сбор на счетах учета
Отдельного счета для отражения сумм удержанного с доходов физлиц и уплаченного в бюджет военного сбора План счетов и Инструкция по его применению, конечно, не предусматривают на сегодняшний день, ведь новации — "только из печи". Поэтому суммы такого начисленного (удержанного) сбора советуем отражать до появления специальных норм по кредиту субсчета 642 "Расчеты по обязательным платежам" в корреспонденции с дебетом 661 "Расчеты по заработной плате" (если объект налогообложения — зарплата), 685 " Расчеты с прочими кредиторами" (если объект налогообложения — в частности, вознаграждение по ГПД). Уплата военного сбора в учете засветится проводкой: Дт 642 Кт 311.
Как видите, подводные камни в фарватере военного сбора есть, но их немного. Если налог на доходы не является для бухгалтера терра инкогнито, то и с этим фискальным новичком хлопот не будет. Тем более что наша газета всегда оперативно придет на помощь.
Алла КОРОЛЬ, консультант газеты "Все о бухгалтерском учете"
Які доходи за цивільно-правовими договорами підлягають оподаткуванню військовим збором?Оподаткуванню військовим збором підлягають доходи, отримані за цивільно-правовими договорами, які належать до фонду оплати праці.
Відповідно до п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 Розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі – Кодекс) об’єктом оподаткування військовим збором є доходи у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами; виграшу в державну та недержавну грошову лотерею, виграш гравця (учасника), отриманий від організатора азартної гри.
Підпунктом 1.4 п. 161 підрозділу 10 Розділу XX Перехідних положень Кодексу визначено, що нарахування збору здійснюється у порядку, встановленому ст. 168 Розділу IV цього Кодексу, за ставкою, визначеною підпунктом 1.3 цього пункту.
Згідно з п.п. 14.1.48 п. 14.1 ст. 14 Кодексу для цілей Розділу IV Кодексу заробітна плата – це основна та додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв’язку з відносинами трудового найму згідно із законом.
Статтею 2 Закону України від 24.03.1995 № 108/95-ВР «Про оплату праці» визначено структуру заробітної плати, яка включає, зокрема, основну заробітну плату.
Основна заробітна плата - це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов’язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців.
Оплата праці (включаючи гонорари) працівників, які не перебувають у штаті підприємства (за умови, що розрахунки проводяться підприємством безпосередньо з працівниками) за виконання робіт згідно з договорами цивільно-правового характеру, включаючи договір підряду (за винятком фізичних осіб - суб’єктів підприємницької діяльності), включається до фонду основної заробітної плати (п.п. 2.1.8 п. 2.1 р. 2 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 № 5).
Таким чином, оподаткуванню військовим збором підлягають доходи, отримані за цивільно-правовими договорами, які належать до фонду оплати праці.
Чи підлягають оподаткуванню військовим збором доходи нараховані до 03.08.2014, а виплачені після 03.08.2014?
Оскільки Закон набрав чинності з 03.08.2014р. і податковий агент зобов’язаний при нарахуванні доходів, визначених у п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень Кодексу, утримати військовий збір, нараховані до 03.08.2014 доходи, але виплачені після 03.08.2014, не підлягають оподаткуванню збором.
З 03 серпня 2014 року набрав чинності Закон України від 31 липня 2014 року № 1621 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» (далі – Закон), яким тимчасово до 1 січня 2015 року запроваджено військовий збір.
Відповідно до п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України (далі - Кодекс) визначено, що об’єктом оподаткування збором є доходи у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами; виграшу в державну та недержавну грошову лотерею, виграш гравця (учасника), отриманий від організатора азартної гри.
При цьому, ставка збору становить 1,5 відсотка від об’єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 цього пункту (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень Кодексу).
Згідно з п. 1.4 п. 161 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень Кодексу нарахування, утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому статтею 168 цього Кодексу, за ставкою, визначеною підпунктом 1.3 цього пункту.
Відповідно до п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку збору 1.5 відс., визначену п.п. 1.3 п. 161 підрозділом 10 розділу ХХ Перехідних положень Кодексу.
Статтею 58 Конституції України визначено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.
Таким чином, оскільки Закон набрав чинності з 03.08.2014р. і податковий агент зобов’язаний при нарахуванні доходів, визначених у п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень Кодексу утримати військовий збір, нараховані до 03.08.2014 доходи, але виплачені після 03.08.2014, не підлягають оподаткуванню збором.
З якої суми доходів утримується військовий збір?
Оподаткуванню військовим збором підлягають доходи у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами (виграшу в державну та недержавну грошову лотерею, виграшу гравця (учасника), отриманого від організатора азартної гри) без вирахування сум податку на доходи фізичних осіб, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, страхових внесків до Накопичувального фонду, у випадках, передбачених законом, тощо.
Відповідно до п.п. 1.2 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу XX Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами і доповненнями (далі – ПКУ) об’єктом оподаткування військовим збором є доходи у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами; виграшу в державну та недержавну грошову лотерею, виграш гравця (учасника), отриманий від організатора азартної гри.
Ставка збору становить 1,5 відсотка від об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу XX ПКУ (п.п. 1.3 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу XX ПКУ).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 ПКУ, за ставкою, визначеною п.п. 1.3 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу XX ПКУ (п.п. 1.4 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу XX ПКУ).
Згідно з п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 ПКУ податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок.
Тобто оподаткуванню військовим збором підлягають доходи у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами (виграшу в державну та недержавну грошову лотерею, виграшу гравця (учасника), отриманого від організатора азартної гри) без вирахування сум податку на доходи фізичних осіб, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, страхових внесків до Накопичувального фонду, у випадках, передбачених законом, тощо.