Сторінка 1 з 1

Руйнація міфу: вартість ≥ 20000 = основний засіб. Та видатки на придбання ОЗ за кекв 2210 і 3110

Додано: 26 грудня 2024, 15:03
EVGENIY
Автор; Олексій Іванніков


Вчора думав, що напишу щось про підсумки роки, про враження, про те, які зміни відбулися у свідомості. Тобто якусь ретроспективу, про головне, що вразило. Але з багатьох коментарів, які пролунали вчора, дійшов до висновку, що буду писати не про підсумки, а про наболіле.
Серед спільноти існує невірне розуміння вартісного критерію щодо визнання активів основними засобами, звужене до рівняння: вартість ≥ 20000 = основний засіб. Така позиція не відповідає як законодавству, так і господарському глузду. Додатково, дивним є й те, звідки були взяти ті двадцять тисяч як орієнтир.

Почнемо з головного, з класифікації матеріальних активів. Матеріальні активи поділяються на оборотні та необоротні. Оборотні матеріальні активи називаються запасами і регулюються НП(С)БОДС 123 “Запаси”. Таким активам у державному секторі частіше властиве те, що вони будуть спожиті (використані) протягом операційного циклу для досягнення якоїсь мети суб’єкту державного сектора. Головним і вирішальним критерієм визнання активів запасами є стверджувальна відповідь на одне з трьох можливих питань:
Чи утримуються вони для подальшого продажу, безоплатного розподілу передачі за умов звичайної господарської діяльності?
Чи перебувають вони у процесі звичайної діяльності суб’єкта державного сектору для подальшого споживання?
Чи перебувають вони у формі сировини чи допоміжних матеріалів для використання у виробництві продукції, при виконанні робіт, наданні послуг або для досягнення поставленої мети та/або задоволення потреб суб’єкта державного сектору?

Зверніть увагу, що вартісний критерій ніяк не застосовується для визнання активів запасами. Здебільшого такі активи потрапляють до установ шляхом їхнього придбання. Оцінка вартості таких активів визначається на підставі пункту 8 розділу ІІ НП(С)БОДС 123 “Запаси”.

До складу матеріальних необоротних активів у нас належать основні засоби і інші матеріальні необоротні активи. Їхня оцінка і визнання здійснюється на підставі НП(С)БО 121 “Основні засоби”. Додатково треба розуміти, що термін “основні засоби” в нас використовується з історичних причин (спадщина, яка вже закріпилася в науковій сфері), і більш вдалим є визначення “необоротний матеріальний актив”. Головний критерій не можливо визначити позитивною відповіддю на єдине питання, він потребує поступових відповідей на запитання, залежні від попередніх відповідей.

Аудиторна думка виходить з існування ймовірності отримання суб’єктом державного сектору майбутніх економічних вигід, пов'язаних з його використанням, та/або чи має він потенціал корисності для суспільства? Але, для багатьох бухгалтерів це визначення є незрозумілим, оскільки є занадто теоретичним, та більшість не бачить тих майбутніх економічних вигід.

Давайте спробуємо підібрати такі питання, щоб вже, врешті решт, не залишилося сумніву. Відповідаючи на них, треба зазначити, що негативна відповідь на певному етапі зупиняє подальші питання і як наслідок визнання активу необоротним матеріальним активом.
Почнемо з першого, яке частіше і є вирішальним. Чи буде він, за очікуванням (сподіванням), систематично використовуватися (пролонгована дія) більше одного року?

Якщо є позитивна відповідь на попереднє питання, то потрібна позитивна відповідь на хоча б одне з блоку наступних питань:
Чи можна сказати, що це закінчений пристрій з усіма приладдями який можна використовувати сам по собі?
Або чи є це комплексом конструктивно з'єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають узагальнюючий механізм керування або обслуговування та єдиний фундамент, де кожний предмет може виконувати свої функції, але досягнути мити можна лише тільки в складі комплексу?
Чи можна вважати цей предмет конструктивно відокремленим, призначений для виконання певних самостійних функцій, та його вартість можна визначити окремо?

Зверніть увагу, що такі питання мають більш інженерно-технічний напрямок, а не бухгалтерський, саме тому нам і потрібна комісія у складі якої, зазвичай, є ті, хто на цьому розуміється.

Отримавши додаткову позитивну відповідь треба відповісти на останнє питання: чи буде цей актив використовуватися в установі для досягнення певної мети, яка пов’язана із діяльністю установи? Тобто, це і є ті згадані економічні вигоди. Чи виникають “плюси” у майбутньому у вигляді пришвидшення роботи або якості надаваємої послуги, автоматизації процесів, збереження енергоносіїв, охорони життя, майна чи довкілля?

Якщо актив пройшов цей тест, то його можна визначити необоротним матеріальним активом. І вже далі треба визначатися до якої групи він належіть. Класифікація груп перелічена у пункті 3 розділу ІІ НП(С)БО 121 “Основні засоби”.
І ось саме тут може бути застосований додатковий вартісний критерій, який не є обов’язковим. І використовується він лише для того, щоб визначити такий актив як малоцінний необоротний матеріальний актив, щоб прискорити його знос, коли існує певний сумнів можливості його тривалого використання, який ґрунтуються, частіше, на гарантійному терміні виробника. Але, інколи малоцінний предмет за вартістю може за властивостями вважатися основним засобом. Вартість лише додатковий критерій для визначення саме групи, а не виду активу.

Інколи виникає нерозуміння у додатку у третьому запитані другого блоку: чи можна визначити вартість предмету окремо? Вдалим прикладом цього є кондиціонери. Якщо установа придбала кондиціонери, які не були встановленні до введення в експлуатацію будівлі, то такі кондиціонери є окремим основним засобом. Вони призначені для виконання певних самостійних функцій, а їхня вартість може бути встановлена за вартістю придбання і монтажу. Якщо ж будівля планувалася з кондиціонерами, або був зроблений капітальний ремонт, що привів до переобладнання (значного поліпшення будівлі), де вартість кондиціонеру з його монтажем (це обов’язково) не може бути встановлена, то такий кондиціонер є складовою будівлі.

І на останок, щодо 20000 тисяч. Не знаю з якої хворої голови це з’явилося, і, навіть, не буду вибачатися, бо така голова є хворою. Але знаю, як такі фантазії були навіяні: хтось дуже неуважно читав Податковий кодекс України, віддираючи з контексту як сектант з Біблії.

Основні засоби за ПКУ визначаються як “матеріальні активи, … що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 20000 гривень …” Але про яких платників йде мова? Про платників податку на прибуток, а також про підприємців на загальній системі, яким дозволені податкові витрати у вигляді амортизації. І цей критерій лише в частині податкового обліку не дозволяє таким платникам визнавати такі активи малоцінними необоротними матеріальними активами. Справа тут в тому, що у госпрозрахунку на МНМА може буте нараховано 100% зносу одразу під час введення в експлуатацію (вони на балансі, але їхня залишкова вартість дорівнює нулю), а це призводить до істотного збільшення витрат, і, як наслідок, зменшення податку на прибуток (чистий дохід). Це — запобіжник від податкового шахрування та для наповнення бюджету. Але це не відноситься до бюджетного державного сектору, оскільки у вас інші стандарти бухгалтерського обліку, ви не є такими платниками, не маєте податкового обліку, а також не надаєте додаток РІ до декларації з податку на прибуток.

Висновок: національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, які процитовані тут майже в кожному абзаці, дають чітке і однозначне визначення матеріальним активам і ніяк не спираються на їхню вартість, а відрізняють їх за метою їхнього подальшого використання.
P. S. Ну, й на додачу. У кого ще двері і ворота залишилися основними засобами? Доречи, таке можливо лише в двох випадках, як на приклад: двері у Нарнію (сценічна декорація), або Золоті ворота як пам’ятка архітектури.

P. P. S. Як завжди, про головне то я забув, побути язвою. Якщо в положенні про облікову політику єдиним критерієм для визнання активу основним засобом є лише вартість, то таке положення не спирається на чинне законодавство і є нікчемним. А, отже, не підлягає використанню, та не буде враховано під час аудиту у цій частині.

P. P. P. S. В обліковій політиці, вартісний критерій краще зазначити не як обмежувальний, а як такий, що надає можливостей. Наприклад: “До малоцінних необоротних матеріальних активів можуть відноситися предмети, які підпадають під визначення основних засобів, за умови, що їх вартість є меншою або дорівнює ХХХ (або відносно: розміру ХХХ мінімальних заробітних плат (прожиткових мінімумів, інше), встановлених 1 перше січня року їхнього оприбуткування)”

P. P. P. P. S. МНМА — це теж необоротний актив, різновид (група) основних засобів. Спочатку актив повинен відповідати визнанню його необоротним, а лише потім за вартістю може бути визнаний малоцінним, тобто МНМА.

Головне, що треба зрозуміти, що не вартість, а мета використання визнає активи необоротними (ОЗ і МНМА) або оборотними (запаси усіх видів, у т.ч. МШП).

Олексій Іванніков

Взято із поста в нашій групі https://www.facebook.com/groups/buhgalt ... 845874759/

Re: Руйнація міфу: вартість ≥ 20000 = основний засіб

Додано: 15 травня 2025, 12:10
EVGENIY
Давайте щоб не було спекуляцій, я спробую описати в чому проблема.

Проблема в, тому що інструкція по КЕКВ визначає що по 2210 купують ІНМА, а по 3110 купують ОЗ (якщо коротко)

І ІНМА (11) і ОЗ (10) згідно стандарту 121 це ОЗ, тобто ОЗ це ОЗ + ІНМА

А тепер повернемось до тексту вище, визначити що це у вас ОЗ або ІНМА може лише комісія (критерії читайте вище в повідомленні), тому як сплатити по 2210 чи по 3110 ми не можемо знати якщо дотримуватися всього того що описав автор, от в цьому і проблема, що інструкція по КЕКВ як би не дуже стикується з бухобліком.

І це все, це не означає що ІНМА треба купляти по 3110, як багато казначейств почали робити, це лише неузгодженість КЕКВ і бухобліку.

На думку Мінфіну все узгоджено і ІНМА ми купуємо по 2210, а ОЗ по 3110. Те що визначити ми не можемо на стадії купівлі що це, Мінфін цього не бачить.

Хоча можливо саме для цього Мінфін в рекомендації і вказує що вартісний критерій необхідно визначити в обліковій політиці (це лише моя думка)

Все ось в чому проблема, не треба вигадувати що все тепер купляти по 3110 тільки, тому що ОЗ це ОЗ+ІНМА, в інструкції по КЕКВ в 3100 визначено що лише окремі ІНМА купляють по 3100 (як би були всі, то ніхто про окремі би не писав і тут мають на увазі бібліотечні фонди як окремі ІНМА як купуються по 3110).

Багато ІНМА навіть перелічено в кекв 2210. Наприклад меблі є і в 2210 і в 3110 навіщо тоді їх так ділити якщо це все ОЗ, може, тому що по 2210 це ті меблі які ви поставите на облік як ІНМА (11), а по 3110 ті які поставите на облік як ОЗ (10)

П.С. Все це моя суб'єктивна думка. На мою думку потрібні тоді якісь зміни внести або в інструкцію по кекв або в стандарт 121, щоб хоч якось все стало на місця особливо те що ОЗ складається з ОЗ і ІНМА , а яке саме ОЗ маються на увазі в інструкції кекв додумуйте самі.

Re: Руйнація міфу: вартість ≥ 20000 = основний засіб

Додано: 15 травня 2025, 17:57
О.Іванніков
Привіт!
Я вважаю цю полеміку трохи недоречною взагалі. Оскільки вона будується на двох відверто різних поняттях: капіталізація витрат у господарській діяльності і здійснення видатків за бюджетний кошт.
Що ми маємо за фактом капіталізації витрат (у т.ч. грошових коштів), то тут все просто: витрати капіталізуються і створюють новий актив у разі якщо існують економічні вигоди у майбутньому.
Щодо видатків, то саме із неузгодженості Інструкції 333 і бухобліком і виникає вся ця плутанина. Інструкція — нормативно-правовий документ, отже підчас її застосування виникає необхідність її комплексного розуміння. Нормативно-правові документи викладаються за принципом від загального до конкретного, яке уточнює загальне, а не змінює його. Застосовуються нормативні документи саме в такій послідовності.
Щодо ОЗ та ІМНА — це цікава, і, на мою думку, дурнувата практика, яка виникла у зв’язку з тим, що за часів різних переходів на різні плани рахунків ми все ще зберігаємо рудименти попередніх. Думаю, що справжня підставою для виникненням двох рахунків для обліку стало обмеження кодування субрахунків з номером більшим ніж 9 (109). Також значним артефактом є й те, що ми і досі обліковуємо білизну у складі основних засобів. Ну, й головне це так звані малоцінні необоротні матеріальні активи. Як вони виникли? Колись (за радянських часів) це були МШП, які мали амортизацію 50/50%, саме тому від початку і з’явився меморіальний ордер 11 і фонд у МШП. Так саме із КЕКВ, нагадаю, що колись було КЕКВ на придбання м’якого інвентарю. Зміни відбувалися, а артефакти залишилися. Так і живемо...
Це питання дискусійне на сьогодні, тому що з одного боку видатки, це кошти на виконання бюджетних програм, і якщо наслідком їхнього здійснення є капіталізація, то логічним є те, що призначення таких коштів повинне мати капітальну складову. Якщо ми подивимося у звіт про рух грошових коштів, то вони знайдуть своє відображення саме у інвестиційній діяльності. У зв’язку із тим, що аналітичний облік грошових коштів здійснюється за статтями руху цих коштів і за напрямками діяльності, доречним і обґрунтованим є наявність відповідних категорій. Статтями руху грошових коштів у державному секторі є КЕКВ. Але це теорія бухобліку, з якою у нас великі проблеми на всіх рівнях.
Також, за змістом Інструкції 333, читаючи її від загального до конкретного, не можна прийти до однозначної думки, яка викладена в деяких зручних роз’ясненнях. Наведу цитати з Інструкції 333:
“поточні видатки - це видатки, які спрямовуються на виконання бюджетних програм та забезпечують поточне функціонування бюджетних установ, проведення досліджень, розробок, заходів та надання поточних трансфертів населенню і підприємствам (установам, організаціям)”
“капітальні видатки - це видатки, які спрямовуються на придбання основного капіталу (обладнання і предметів довгострокового користування), необоротних активів (у тому числі землі, нематеріальних активів тощо), на капітальні інвестиції, капітальний ремонт...”


Оби два абзаци схиляють до того, що все необоротне придбається за рахунок капітальних видатків.

“2.2.1. Код 2210 „Предмети, матеріали, обладнання та інвентар”... 6) придбання малоцінних предметів (фізкультурного та спортивного інвентарю, велосипедів, калькуляторів, іграшок для дитячих установ тощо) та засобів протипожежного захисту...”

Якось можна зачепитися, але не визначена мета цих речей у подальшому, та й більше підходить до малоцінних швидкозношуваних предметів у їхньому старому визначені.

“3.1. Код 3100 „Придбання основного капіталу”
За цією категорією передбачаються видатки на придбання або створення основних засобів, окремих інших необоротних матеріальних активів, збільшення вартості активів внаслідок поліпшення об’єкта (модернізація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), капітальний ремонт, створення державних запасів і резервів, придбання землі та нематеріальних активів.”


Це каже про все необоротне, незважаючи на припис “окремих”, оскільки КЕКВ 3110 і наступні детально уточнюють все із постійним згадуванням об’єктів довгострокового користування, які мають всі ознаки необоротних матеріальних і нематеріальних активів.
Висновок, який я можу зробити: об’єкти, що будуть капіталізовані, придбаються здійсненням капітальних видатків. Інструкція 333 або НСПБОДС 121 потребують узгодженості на рівні змін, а не листів із роз’ясненнями.

Re: Руйнація міфу: вартість ≥ 20000 = основний засіб

Додано: 15 травня 2025, 18:28
EVGENIY
Тут ще такий нюанс що капітальні видатки і капітальні інвестиції ну це теж різні поняття, тому і поняття капіталізація яке ти навів якщо ти маєш на увазі капітальні інвестиції, то вони можуть бути за рахунок поточних видатків так визначено в стандарті і тут не має суперечності або прямої вимоги що всі капінвестиції формуються за рахунок капвидатків, тому я не бачу суперечності що по 2210 ми купимо те що поставимо на 1113 рахунок і це буде "капіталізація" адже стандарт цього не забороняє і не ставе в пряму залежність. Це так до слова.

Re: Руйнація міфу: вартість ≥ 20000 = основний засіб. Та видатки за кекв 2210 і 3110

Додано: 16 травня 2025, 14:06
EVGENIY
Ну і підсумуємо! Дякуючи Олексію з поглядом і в ретроспективу і в міжнародні стандарти, робимо висновок, що логічно, що все що ставимо на рахунок обліку хоч 10 хоч 11 треба купляти по 3110.

Але я особисто роблю для себе висновок що на даний час це не очевидно прописано в наших нормативних актах, щоб це стало очевидним треба внести зміни.

Тому по факту питання, як на мене, зависає в повітрі доки не внесуть зміни, або, наприклад Мінфін чітко хоча б в листі напише, що те що ставимо на облік на 1113 рахунок треба купляти по кекв 3110, ну тоді вже хоча б щось стане на місця. (на даний час я таких листів не бачив)

На даний час я вважаю питання залишається суперечним.

П.С. Хто хоче ще щось додати, буль ласка, пишіть, на форумі тут, пости у фейсбуці опускають і люди ставлять такі питання кожен тиждень. тому я буду давати посилання на цю тему.