Мін'юст стосовно відповідальності бухгалтера

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (далі - Закон), який поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності (далі - підприємства), які зобов'язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно із законодавством (ст. 2 Закону).


Згідно з частиною другою ст. 3 Закону бухгалтерський облік є обов'язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Відповідно до частин другої, третьої, абзаців першого, другого та шостого частини четвертої ст. 8 Закону питання організації бухгалтерського обліку на підприємстві належать до компетенції його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи) відповідно до законодавства та установчих документів.

Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе власник (власники) або уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів.

Для забезпечення ведення бухгалтерського обліку підприємство самостійно обирає форми його організації, зокрема введення до штату підприємства посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером.

Завдання та функціональні обов'язки бухгалтерських служб, повноваження керівника бухгалтерської служби в бюджетних установах визначаються Кабінетом Міністрів України (постанова Кабінету Міністрів України від 26 січня 2011 р. N 59 "Про затвердження Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи" (далі - Типове положення)).

Керівник підприємства зобов'язаний створити необхідні умови для правильного ведення бухгалтерського обліку, забезпечити неухильне виконання всіма підрозділами, службами та працівниками, причетними до бухгалтерського обліку, правомірних вимог бухгалтера щодо дотримання порядку оформлення та подання до обліку первинних документів (частина шоста ст. 8 Закону).

Частиною сьомою ст. 8 Закону та п. 13 Типового положення визначено коло обов'язків головного бухгалтера або особи, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку підприємства.

Так, головний бухгалтер або особа, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку підприємства, зокрема, забезпечує дотримання на підприємстві встановлених єдиних методологічних засад бухгалтерського обліку, складання і подання в установлені строки фінансової звітності, а також організовує контроль за відображенням на рахунках бухгалтерського обліку всіх господарських операцій (абзаци перший, другий, третій частини сьомої ст. 8 Закону).

Слід зазначити, що керівником бюджетної установи затверджуються положення про бухгалтерську службу, керівником якої є головний бухгалтер, та посадова інструкція фахівця, на якого покладено виконання обов'язків бухгалтерської служби.

При цьому варто звернути увагу на те, що відповідно до частини восьмої ст. 9 Закону відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці документи.

Контроль за додержанням законодавства про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні здійснюється відповідними органами в межах їх повноважень, передбачених законами (ст. 15 Закону).

Слід зазначити, що загальні підстави й умови матеріальної відповідальності працівників визначено ст. 130 Кодексу законів про працю України (далі - Кодекс).

Так, згідно з частинами першою та другою цієї статті Кодексу працівники несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну підприємству, установі, організації внаслідок порушення покладених на них трудових обов'язків.

При покладенні матеріальної відповідальності права і законні інтереси працівників гарантуються шляхом установлення відповідальності тільки за пряму дійсну шкоду, лише в межах і порядку, передбачених законодавством, і за умови, коли таку шкоду заподіяно підприємству, установі, організації винними протиправними діями (бездіяльністю) працівника. Ця відповідальність, як правило, обмежується певною частиною заробітку працівника і не повинна перевищувати повного розміру заподіяної шкоди, за винятком випадків, передбачених законодавством.

Випадки обмеженої матеріальної відповідальності працівників визначено ст. 133 Кодексу.

В свою чергу випадки повної матеріальної відповідальності передбачено ст. 134 Кодексу.

Поряд з цим слід зазначити, що ст. 136 та 138 Кодексу встановлено, зокрема, що покриття шкоди працівниками в розмірі, що не перевищує середнього місячного заробітку, провадиться за розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, а керівниками підприємств, установ, організацій та їх заступниками - за розпорядженням вищого в порядку підлеглості органу шляхом відрахування із заробітної плати працівника.

Розпорядження власника або уповноваженого ним органу чи вищого в порядку підлеглості органу має бути зроблено не пізніше двох тижнів з дня виявлення заподіяної працівником шкоди і звернено до виконання не раніше семи днів з дня повідомлення про це працівника. Якщо працівник не згоден з відрахуванням або його розміром, трудовий спір за його заявою розглядається в порядку, передбаченому законодавством.

У решті випадків покриття шкоди провадиться шляхом подання власником або уповноваженим ним органом позову до суду.

Для покладення на працівника матеріальної відповідальності за шкоду власник або уповноважений ним орган повинен довести наявність умов, передбачених ст. 130 Кодексу. 

Лист Міністерства юстиції України від 23.02.2017 р. N 6508/105-0-2-17/7

 


Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Коментарі (15)
іра
20.06.2017
відповідальність є а з-ти!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ксена
20.06.2017
Сколько можно пугать бухгалтеров??????Почему нет никакой ответственности у врачей или учителей?
бух ксена
21.06.2017
тому що вони найбідніша частка населення ) такі бідні що не знаю скільки з тебе здерти за якусь консультацію
)))) ксена
22.06.2017
ксена, а вы бухгалтер, или железнодорожник?
бух ))))
22.06.2017
Ви вважаєте, що за бухгалтерію життя треба віддати? інакше кажучи
Мара
20.06.2017
Мне тут сказали что у дворника в Киеве планируется зп в 9000,00грн, и никакой ответственности и образования.
я не хочу сказать что дворник должен получать мало, я хочу сказать, что как минимум если сотрудник отвечает головой то зп должна быть соответственной. вот я сотрудник в гос организации но не гос служба, зп конечно не ахти, а ответственности хоть отбавляй
Вероника Мара
20.06.2017
Я теж бухгалтер в державній організації, але не службовець. Оклад 2183 + 1017 доплата до мінімальної. Все, більше ніяких доплат і надбавок. А відповідальність яка велика, і все штрафами лякають. Піду мабуть двірником...
Мария Вероника
27.06.2017
Капець... така ж ситуація
квітка
20.06.2017
А коли ж мінюст скаже про зміну в зар.платі для бухгалтера, самі вряд чи сидять за 3200грн.
Алла
20.06.2017
А я зрозуміла, що більша відповідальність лежить на керівнику підприємства, за первинні документи відповідають особи які підривають ці документи. Головному бухгалтеру головне вчасно подати звітність і вірно відображати господарську діяльність на рахунках.
Алла
20.06.2017
"Підривають" - підписують
Сергій
22.06.2017
В структурних підрозділах Мінюсту районного рівня спеціалісти бухгалтерської служби працюють на посадовий оклад 2000.00 грн.+ранг 200.00 грн.+вислуга років...
Вікторія
22.06.2017
Бухгалтерам должна ответствовать зарплата, которой они могут позволить платить те штрафы которыми НАС ПУГАЮТ.Никоких нарад нормальных .семинаров нет, а спрашывают......
АЛЛА
22.06.2017
Бухгалтеров ніхто і ніде за людей не вважає. Це воли які тянуть на собі всю роботу і мають дулю велику як від влади так і від своїх керівників!!!!!
Н.В.
27.06.2017
чому немає відповідальності для міністрів, депутатів, чиновників, що від їхньої законодавчої роботи економіки країни злиденна, прожитковий мінімум злиденний, населення прозябає в злиднях ш не видно ніяких покращень від "реформ"??????........
Залишити коментарі:
Ваше ім`я
Коментарі