1. Обґрунтування необхідності прийняття законопроекту
Відповідно до пункту 36 частини першої статті 64 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) плата за надання інших адміністративних послуг, що справляється за місцем надання послуг належить до доходів загального фонду бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, міст Києва та Севастополя, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.
Пунктами 361, 362, 363 статті 64 уточнено, що до таких бюджетів зараховується адміністративний збір за державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, адміністративний збір за проведення державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та плата за скорочення термінів надання послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, а також плата за надання інших платних послуг, пов’язаних з такою державною реєстрацією, що здійснюється виконавчими органами міських рад міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями.
Відсутність чіткого визначення напрямів зарахування зазначених платежів за перелічені вище адміністративні послуги, що надаються виконавчими органами сільських, селищних та міських (міст районного значення) рад об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, зумовила блокування Казначейством України рахунків об’єднаних територіальних громад за вказаними надходженнями.
Таке блокування Державною казначейською службою України рахунків об’єднаних територіальних громад:
1) паралізує роботу об’єднаних територіальних громад;
2) унеможливлює отримання адміністративних послуг населенням;
3) призводить до невиправданих втрат бюджетів ОТГ;
4) дискредитує децентралізаційну реформу;
5) не дає змоги завершити процес формування ефективного місцевого самоврядування та територіальної організації влади.
Крім того, об’єднані територіальні громади витратили чималі кошти на створення центрів надання адміністративних послуг, які через дії Казначейства практично припинили свою роботу по наданню адміністративних послуг населенню.
Численне листування органів місцевого самоврядування та їх Асоціацій з органами Державної казначейської служби України, Міністерством фінансів не призводить до розблокування рахунків за надходженнями платежів за адміністративні послуги, відкритих для бюджетів об’єднаних територіальних громад.
Зазначені обставини вказують про необхідність уточнення окремих норм Бюджетного кодексу України в частині зарахування до бюджетів об’єднаних територіальних громад плати за адміністративні послуги, що здійснюється виконавчими органами сільських, селищних та міських (міст районного значення) рад об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.
2. Мета і завдання
Метою прийняття Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування плати за надання адміністративних послуг до бюджетів об’єднаних територіальних громад» є відновлення надання адміністративних послуг населенню, розблокування рахунків для зарахування до бюджетів об’єднаних територіальних громад надходжень плати за надання адміністративних послуг та забезпечення належного виконання місцевих бюджетів.
Проектом пропонується внести зміни до пунктів 361, 362, 363 частини першої статті 64 Бюджетного кодексу України (доходи загального фонду бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, міст Києва та Севастополя, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад) шляхом включення до переліку органів влади, що здійснюють надання адміністративних послуг, виконавчих органів сільських, селищних та міських (міст районного значення) рад об’єднаних територіальних громад.