Придбали ноутбук: коли вводити в експлуатацію?
Введення в експлуатацію — самостійне рішення чи вимога?
Одразу зазначимо: установа самостійно вирішує, коли вводити в експлуатацію той чи інший об’єкт необоротних активів. Оскільки жоден нормативно-правовий акт у сфері бухобліку не містить вимог щодо строків введення активів в експлуатацію. Тож ви цілком можете зробити це як у місяці придбання такого активу, так і у наступному місяці (наступних місяцях). Від чого це залежить?
По-перше, від потреби у використанні такого об’єкта. Так, якщо є необхідність передати комп’ютерну техніку у використання якнайшвидше, то маємо ввести такий об’єкт в експлуатацію вже у місяці придбання.
Інша справа, якщо установа придбала декілька об’єктів необоротних активів, так би мовити, про запас.
Наприклад, було придбано три джерела безперебійного живлення для вирішення проблеми тимчасової відсутності електроенергії, хоча нагальна потреба була лише у двох пристроях. Відповідно два об’єкти вводимо в експлуатацію у місяці придбання, а третій — залишаємо на складі. При цьому останній почнемо використовувати тоді, коли безпосередньо виникне така потреба.
По-друге, якщо для введення в експлуатацію певного об’єкта необхідно здійснити додаткові витрати для доведення його до стану, придатного для використання у запланованих цілях. Тобто маємо на увазі витрати на встановлення, дообладнання чи монтаж.
Приміром, ті ж самі лічильники обліку води, тепла, газу. Зрозуміло, що для їх встановлення потрібен певний час. Відповідно введення подібних об’єктів в експлуатацію може відбутися вже наступного місяця.
Що в бухобліку?
Залежно від того, чи введено об’єкт МНМА (ноутбук) в експлуатацію (перебуває на складі), слід дотримуватися таких облікових правил.
1. МНМА, не введені в експлуатацію, для установи є звичайними незавершеними капінвестиціями.
До них відносять витрати на будівництво, виготовлення, придбання і поліпшення об’єктів МНМА з початку і до закінчення зазначених робіт й уведення об’єктів в експлуатацію.
Тож до моменту введення ноутбука в експлуатацію (протягом зберігання на складі) витрати на його придбання обліковуємо у складі незавершених капінвестицій на субрахунку 1312. Відповідно якщо придбаний актив не було введено в експлуатацію на кінець місяця (кварталу, року), установа має залишки за дебетом субрахунку 1312 і кредитом субрахунку 5411.
2. Після введення ноутбука в експлуатацію зараховуємо такий об’єкт до складу МНМА у загальному порядку: Дт 1113 — Кт 1312.
Як зазначалось, установа самостійно вирішує, у якому місяці почати використовувати такий актив. Ви можете це зробити як у жовтні, так і в листопаді. Порядок відображення такої операції в бухобліку буде однаковий.
Водночас не забуваємо збільшити внесений капітал: Дт 5411 — Кт 5111.
3. Амортизацію на придбаний ноутбук нараховуємо у загальному порядку. Так, у місяці передачі МНМА в експлуатацію нараховуємо амортизацію в розмірі 50 % його первісної вартості. При цьому робимо обліковий запис: Дт 8014 — Кт 1412.
Зауважте: немає жодного значення, якого саме числа об’єкт було введено в експлуатацію (1-го, 10-го, 20-го чи 30-го). Амортизацію нараховуємо безпосередньо у першому місяця передачі у використання об’єкта. Цього вимагає абз. 1 п. 8 розд. IV Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затвердженого наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202.
4. Під час введення в експлуатацію установа має:
— оформити Акт введення в експлуатацію ОЗ (за типовою формою);
— присвоїти номенклатурний номер придбаному об’єкту;
— відкрити Інвентарну картку обліку об’єкта ОЗ (за типовою формою).
Приклад. Бюджетна установа (неплатник ПДВ) придбала ноутбук вартістю 18000 грн.
Згідно з наказом про облікову політику установи вартісні ознаки визнання МНМА встановлено на рівні 20 тис. грн з урахуванням ПДВ. З огляду на це, придбаний ноутбук було оприбутковано на субрахунок 1113.
Під час введення в експлуатацію ноутбука комісія установи оформила Акт введення в експлуатацію ОЗ за типовою формою та присвоїла йому номенклатурний номер. Також бухгалтерська служба установи відкрила на такий об’єкт Інвентарну картку обліку об’єкта ОЗ.
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн | № м/о | |
дебет | кредит | ||||
Придбання + введення в експлуатацію | |||||
1 | Отримано асигнування на придбання ноутбука | 2313 | 5411 | 18000 | 2 |
2 | Отримано ноутбук від постачальника | 1312 | 6211 | 18000 | 6 |
3 | Перераховано кошти за ноутбук постачальнику | 6211 | 2313 | 18000 | 2, 6 |
4 | Введено ноутбук в експлуатацію | 1113 | 1312 | 18000 | 17 |
Одночасно збільшено внесений капітал | 5411 | 5111 | 18000 | 17 | |
Нарахування амортизації | |||||
5 | Нараховано амортизацію на ноутбук у місяці введення в експлуатацію (50 % х 18000 грн) | 8014 | 1412 | 9000 | 17 |
6 | Віднесено на фінансовий результат звітного кварталу нараховану амортизацію | 5511 | 8014 | 9000 | 17 |
Висновки
- Установа самостійно вирішує, коли вводити в експлуатацію той чи інший об’єкт необоротних активів.
- До моменту введення МНМА в експлуатацію (перебування на складі) витрати на придбання такого активу обліковуємо у складі незавершених капінвестицій.
- Амортизацію нараховуємо безпосередньо у першому місяці передачі у використання об’єкта МНМА.
За матеріалами сайту i.factor.ua