Мінфін про особливості складання проектів місцевих бюджетів на 2023 рік
У лютому 2022 року розпочалося повномасштабне вторгнення російської федерації в Україну. 24 лютого 2022 року Указом Президента України введено воєнний стан, який продовжено і дотепер. Військові дії спричинили руйнівний вплив на життя людей та масове порушення ланцюгів економічної діяльності, руйнування інфраструктури, що насамперед призводить до значних економічних втрат як в Україні, так і в регіоні Європи, Центральній Азії та решти світу.
Відповідно до частини першої статті 75 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) проект місцевого бюджету на 2023 рік має ґрунтуватися на показниках, визначених у прогнозі місцевого бюджету, схваленому у 2022 році.
Негативний вплив воєнних дій на території України та неможливість наразі визначити наслідки російської агресії унеможливлюють розроблення реалістичних прогнозів економічного і соціального розвитку країни та, як наслідок, бюджетних показників на середньостроковий період. Тому до бюджетного законодавства внесено ряд змін, зокрема призупинено дію статті 751 Кодексу та пов’язані з нею норми щодо прогнозів місцевих бюджетів (Закон України від 15.03.2022 № 2134-IX «Про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів України»).
Тобто прогноз місцевого бюджету як документ середньострокового бюджетного планування у 2022 році не складається.
Складання проектів місцевих бюджетів на 2023 рік має здійснюватися з дотриманням вимог Бюджетного та Податкового кодексів України, з урахуванням прийнятих законодавчих змін.
У проекті Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» буде передбачено обсяги міжбюджетних трансфертів для 1 601 місцевого бюджету, а саме:
– 24 обласних бюджетів та бюджету міста Києва;
– 119 районних бюджетів;
– 1 438 бюджетів територіальних громад.
Під час планування дохідної частини місцевого бюджету на 2023 рік у частині податкових і неподаткових надходжень та інших доходів доцільно керуватися:
1) основними прогнозними макропоказниками економічного і соціального розвитку України, які було надіслано листом Мінекономіки від 08.07.2022 № 3011-02/46349-03.
Основні прогнозні макропоказники є попередньо-орієнтовними та надалі можуть бути скореговані на основі уточнення статистичних даних, зміни поточної військової, соціально-економічної ситуації та сценарних умов функціонування економіки з урахуванням внутрішніх і зовнішніх ризиків та загроз розвитку економіки до прийняття відповідного рішення Кабінетом Міністрів України щодо проекту Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2023 рік.
Так, характерною ознакою поточного макропрогнозного циклу є високий ступінь невизначеності, як з погляду часового проміжку й інтенсивності військових дій, масштабу подальших руйнувань, так і припущень щодо зовнішньоекономічної кон’юнктури (волатильність цін на світових товарних ринках, уповільнення зростання ключових торговельних партнерів). Значна невизначеність щодо ключових припущень макроекономічного розвитку обумовлює наявність різних сценаріїв прогнозу зі значним ступенем відхилення. Високі ризики ускладнюють процес прогнозування та знижують точність прогнозів.
З огляду на зазначене, з метою зменшення макроекономічних ризиків для виконання бюджету під час підготовки проектів місцевих бюджетів має бути використано основні прогнозні макроекономічні показники за помірно консервативним сценарієм.
Основні макропоказники економічного і соціального розвитку України
Показники |
2021 рік звіт |
2022 рік очікування |
2023 рік прогноз |
Валовий внутрішній продукт номінальний (млрд гривень) 5 459,6 4 688,0 6 371,3
Валовий внутрішній продукт реальний, темпи 103,4 66,9 102,5 зростання (відсотків)
Індекс споживчих цін (грудень до грудня попереднього
року) (відсотків) 110,0 131,5 130,0
Індекс цін виробників (грудень до грудня попереднього
року) (відсотків) 162,2 135,6 135,0
2) нормами Бюджетного та Податкового кодексів України, рішеннями органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів, ураховуючи при цьому чинні ставки оподаткування та нормативи зарахування загальнодержавних податків до відповідних місцевих бюджетів й індексацію ставок окремих із них.
Пояснювальна записка до оцінки доходів місцевих бюджетів на 2023 рік додається.
Показники дохідної частини місцевих бюджетів на 2023 рік розроблено з урахуванням основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України (попередніх) із застосуванням норм, як чинного бюджетного та податкового законодавства, так і пропозицій змін до Податкового кодексу України.
Під час прогнозування дохідної частини місцевих бюджетів на 2023 рік було враховано:
– статистичні показники, які використовуються при розрахунку прогнозних надходжень податків та зборів, зокрема за 2021 рік, очікувані макропоказники
Мінекономіки на 2022 рік та прогнозні (попередні) на 2023 рік;
– фактичне виконання дохідної частини бюджету за результатами 2019 – 2021 років і 5 місяців 2022 року;
– продовження на 2023 рік дії тимчасової норми щодо підвищеного (+ 4%) нормативу зарахування податку на доходи фізичних осіб до місцевих бюджетів (крім бюджету м. Києва);
– скасування з 2023 року оподаткування податком на доходи фізичних осіб грошового забезпечення та інших виплат військовослужбовцям;
– періоди дії воєнного стану та ліквідації наслідків збройної агресії проти України.
Загалом показник доходів місцевих бюджетів на 2023 рік обраховано в сумі 360,2 млрд грн, а саме:
загальний фонд – 336,8 млрд грн; спеціальний фонд – 23,4 млрд гривень.
Прогнозні показники доходів місцевих бюджетів на 2023 рік порівняно з планом на 2022 рік зменшено на 77,3 млрд грн, або на 17,7% (до очікуваних на 44,1 млрд грн, або на 10,9%), зокрема за:
- загальним фондом – зменшується на 75,3 млрд грн, або на 18,3% (до очікуваних на 42,8 млрд грн, або на 11,3%);
- спеціальним фондом – зменшується на 2,0 млрд грн, або на 7,8% (до очікуваних на 1,2 млрд грн, або на 5%).
Розрахунок за основними податками проводився у такий спосіб:
– податок та збір на доходи фізичних осіб – прогнозні показники розраховано у програмному середовищі Eviews10 та базуються на використанні залежностей, що виявлені методами регресійного аналізу, між фактичними надходженнями податку та середньою заробітною платою штатних працівників, кількістю працюючих, ставкою податку, а також з урахуванням змін в обліку статистичних показників заробітної плати штатних працівників;
– податок на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності – розрахунок проведено відповідно до чинних норм податкового законодавства з урахуванням прогнозу прибутку прибуткових підприємств та термінів нарахування та сплати податку;
– рентна плата – розрахунок здійснено з урахуванням очікуваних надходжень (нарахувань) такої рентної плати у поточному році, термінів сплати, а також аналізу динаміки надходжень у попередніх періодах і без застосування індексації ставок, визначених в абсолютних значеннях;
– акцизний податок з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів визначено згідно з чинним законодавством, що передбачає зарахування надходжень з алкогольних напоїв та тютюнових виробів до бюджетів місцевого самоврядування.
Інші доходи визначено на підставі динаміки фактичних надходжень протягом минулих і поточного років з урахуванняммакроекономічних показників, а також за прогнозними даними центральних та інших органів виконавчої влади.
Звертаємо увагу, що прогнозні показники дохідної частини місцевих бюджетів на 2023 рік є не остаточними та можуть змінитися.
Під час підготовки проектів місцевих бюджетів на 2023 рік і розрахунку граничних показників видатків місцевого бюджету та надання кредитів з місцевого бюджету необхідно враховувати основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку, що впливають на видаткову частину місцевого бюджету, підвищення розмірів державних соціальних стандартів, прийнятих рішень місцевих рад щодо надання трансфертів та укладених договорів тощо.
Під час складання видаткової частини проекту місцевого бюджету на 2023 рік насамперед має бути враховано потребу в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати і на проведення розрахунків за електричну й теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ і послуги зв’язку, які споживають бюджетні установи.
Соціальні стандарти на 2023 рік:
–прогнозний розмір мінімальної заробітної плати з 01.01.2023 має становити 6 700 грн;
–прогнозний посадовий оклад працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки з 01.01.2023 – 2 893 гривні.
Індексація грошових доходів має здійснюватися в межах фонду оплати праці працівників бюджетної сфери на 2023 рік (Закон України від 03.07.1991 № 1282-ХІІ «Про індексацію грошових доходів населення»);
–прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць становитиме 2 589 грн, а для таких основних соціальних і демографічних груп населення:
- дітей віком до 6 років – 2 272 грн;
- дітей віком від 6 до 18 років – 2 833 грн;
- працездатних осіб – 2 684 грн;
- осіб, які втратили працездатність, – 2 093 гривні.
Більш детально читайте в листі та пояснювальній записці
Лист МФУ від 15.08.2022 р. №05110-14-6/17891
Пояснююча записка до оцінки доходів місцевих бюджетів на 2023 рік