Щодо надання коштів з бюджету територіальної громади на утримання районної військової адміністрації
Відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження та виконання місцевих бюджетів регулюються Бюджетним кодексом України (далі - Кодекс) та іншими нормативно-правовими актами.
Главою 14 Кодексу передбачено розмежування видатків між бюджетами. Так, статтею 87 Кодексу визначено перелік видатків, які здійснюються з Державного бюджету України, в тому числі і видатки на державне управління.
Відповідно до частини 6 статті 4 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" фінансування діяльності військових адміністрацій із виконання повноважень органів місцевого самоврядування здійснюється за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів, виконання інших функцій - за рахунок коштів Державного бюджету України.
Статтями 89 - 91 Кодексу чітко визначено видатки, які здійснюються за рахунок коштів місцевих бюджетів, якими видатки на утримання місцевих державних (військових) адміністрацій не передбачені.
Крім цього, такі видатки не віднесено до видатків на здійснення власних повноважень органів місцевого самоврядування відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Водночас, у період дії воєнного стану Законом України від 09.07.2022 N 2390-IX "Про внесення змін до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України щодо посилення гнучкості місцевих бюджетів та підвищення оперативності прийняття рішень", органам місцевого самоврядування, місцевим державним адміністраціям, військово-цивільним адміністраціям або військовим адміністраціям (у разі їх утворення) надано право приймати рішення про здійснення видатків на забезпечення національної безпеки, заходів територіальної оборони, підтримки місцевої інфраструктури та соціального захисту населення.
При цьому, статтею 91 Кодексу передбачено можливість здійснення видатків з місцевих бюджетів на заходи з територіальної оборони та мобілізаційної підготовки місцевого значення. Правові та організаційні засади національного спротиву, основи його підготовки та ведення, завдання і повноваження сил безпеки та сил оборони та інших суб'єктів з питань підготовки і ведення національного спротиву, у тому числі територіальної оборони визначені Законом України "Про основи національного спротиву".
Враховуючи зазначене, кошти місцевих бюджетів необхідно спрямовувати на реалізацію пріоритетних заходів з дотриманням принципів раціонального та ефективного їх використання.