Проте, незважаючи на ці зміни, тривалий час Типова форма первинного обліку роботи службового легкового автомобіля та Інструкція про порядок її застосування, затверджені наказом Держкомстату України № 74 від 17.02.98 (дані – Наказ 74), були чинними, що давало змогу бухгалтерам і далі використовувати їх для відображення в обліку витрат.
Однак 16.04.2013 набрав чинності наказ Державної служби статистики України від 19.03.2013 № 95, відповідно до якого Наказ № 74 втратив чинність. При цьому у преамбулі цього наказу зазначено, що наказ від 19.03.2013 № 95 прийнято «з метою приведення нормативно-правових актів Державної служби статистики України у відповідність із чинним законодавством».
Але це аніскільки не полегшує роботу бухгалтера, оскільки відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV (далі – Закон № 996) підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Тоді як згідно з п. 2.7 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну України від 24.05.95 № 88 (далі – Положення № 88), первинні документи складаються на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним органом державної влади.
Водночас цим самим п. 2.7 Положення № 88 визначено, що документувати господарські операції можна з використанням виготовлених самостійно бланків, які мають містити обов’язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм.
Зауважимо, що перелік таких обов’язкових реквізитів визначено ч. 2 ст. 9 Закону № 996, до яких належать: назва документа (форми); дата і місце складання; назва підприємства, від імені якого складено документ; зміст і обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Зважаючи на викладене, вважаємо за доцільне затвердити внутрішнім наказом по підприємству (установі, організації) форму подорожнього листа службових автомобілів, який можна буде використовувати для списання пально-мастильних матеріалів легкового службового авто й обліку роботи водія. При цьому можна відійти від його типової форми, яку скасовано, зокрема не заповнювати графи, передбачені для лікаря та механіка, оскільки для облікових цілей такі відомості ніякої ролі не відіграють. Головне, щоб у документі були всі обов’язкові реквізити первинного документа. Інакше для обліку він не підійде.