319 0

Минфин работает над созданием новой модели построения финансового обеспечения местных бюджетов и межбюджетных отношений

На виконання Плану заходів щодо реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування і територіальної організації влади в Україні, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.06.2014 № 591-р, Міністерство фінансів розробило низку концептуальних пропозицій щодо внесення змін до Бюджетного та Податкового кодексів України в частині децентралізації фінансів зміцнення матеріальної та фінансової основи місцевого самоврядування.

Децентралізацію влади в Україні необхідно розглядати як частину більш масштабної реформи державного управління, яка передбачає перерозподіл завдань, повноважень і ресурсів на національному, регіональному та місцевому рівнях, зокрема передачу ширших повноважень, функцій і ресурсів від держави органам місцевого самоврядування.

Актуальність також полягає і в тому, що різні нормативно-правові акти у сфері місцевого самоврядування, які були прийняті в різний період з моменту проголошення незалежності, спираються на різні ідеології, в результаті чого є внутрішньо не узгодженими. Для того, щоб розв’язати ці суперечності необхідно схвалити комплексну стратегію децентралізації, яка буде передбачати узгодження всіх відповідних законодавчих актів виходячи, насамперед, зі змін до Конституції України, що визначає основи системи влади, і без відповідних змін до якої провести реформу неможливо.

Міністерством фінансів були проведені ґрунтовні дослідження з даного питання, враховуючи досвід європейських країн (за приклад взяли сусідню Україні державу – Польщу) та запропоновано комплексну стратегію децентралізації. Нова модель передбачає радикальні зміни підходів до формування дохідної та видаткової частин місцевих бюджетів, визначення засад трансфертної політики та організації міжбюджетних відносин.

Головні завдання такої моделі та шляхи їх реалізації полягають у наступному:

1. Забезпечення бюджетної автономії та фінансової самостійності місцевих бюджетів:
— автономність місцевих бюджетів гарантована Конституцією України, тобто самостійне формування місцевих бюджетів, а не за принципом «згори вниз» чи «знизу вгору»;
— незалежне формування та затвердження місцевих бюджетів (бюджетний процес не залежатиме від прийняття державного бюджету);
— започаткування переходу від триступеневої до двоступеневої бюджетної моделі;
— закріплення за кожною ланкою самоврядування (громада, районний, регіональний) стабільної дохідної бази для реалізації їх функцій та стимулювання податкоспроможних громад;
— вільне (в рамках, визначених Податковим кодексом України) регулювання органами місцевого самоврядування ставок місцевих податків і зборів;
— скасування механізму вилучення коштів до державного бюджету;
— можливість переходу на банківське обслуговування розпорядників коштів місцевих бюджетів.

2. Закріплення за місцевими бюджетами стабільних джерел доходів та стимулювання податкоспроможних громад:
— формування єдиного кошику доходів (без поділу на І і ІІ);
— Мінфін не визначатиме індикативні показники і не доводитиме їх до місцевих бюджетів;
— скасування практики надання середньострокових позик;
— визначення єдиних нормативів відрахувань за кожною ланкою бюджету з податку на доходи фізичних осіб та податку на прибуток підприємств.

3. Посилення відповідальності профільних міністерств за збалансованість фінансових ресурсів та галузевих політик, зокрема через механізм надання освітньої та медичної субвенцій, субвенції на підготовку робітничих кадрів.

4. Розширення видаткових повноважень місцевих органів влади шляхом передачі на фінансування з місцевих бюджетів окремих бюджетних програм та закладів, які на сьогодні фінансуються з державного бюджету.

5. Запровадження нового механізму бюджетного регулювання та вирівнювання:
— прямі міжбюджетні відносини державного бюджету з громадами з кількістю жителів більше 5000 осіб;
— запровадження нової системи вирівнювання за доходами та видатками (на 1 жителя) замість системи збалансування місцевих бюджетів;
— уникнення перерозподілу фінансового ресурсу і зустрічних фінансових потоків шляхом встановлення стабільних дохідних джерел та закріплення видаткових повноважень у розрізі ланок бюджетів для виконання ними притаманних їм функцій;
— запровадження нових видів міжбюджетних трансфертів (субвенція на надання освітніх послуг загальноосвітніми навчальними закладами, субвенція на підготовку робітничих кадрів ПТУ, субвенція на надання медичних послуг).

Міністерством фінансів запропоновано найближчим часом провести розширену нараду за участю представників Міністерства освіти і науки, Міністерства охорони здоров’я, Міністерства культури, Міністерства соціальної політики, Міністерства молоді і спорту та інших зацікавлених установ. Це дасть можливість визначитись щодо питання реформування місцевих бюджетів та узгодити єдину позицію стосовно формування взаємовідносин державного бюджету з місцевими бюджетами на 2015 рік.


загрузка...
Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Коментарі (0)