Чи мають право інспектори з праці проводити перевірки? Позиція Мінсоцполітики
Народний депутат Оксана Продан звернулася до Кабінету Міністрів України з проханням терміново ініціювати перегляд (скасування) вищевказаних нормативно-правових актів як таких, що суперечать Конституції України та законам України.
У відповідь на звернення, Мінсоцполітики нагадує, що Державний контроль за додержанням законодавства про працю здійснюється відповідно до вимог КЗпП, Законів України "Про оплату праці", "Про відпустки", конвенцій Міжнародної організації праці № 81 „Про інспекцію праці у промисловості і торгівлі" (1947 року) та № 129 "Про інспекцію праці у сільському господарстві" (1969 року). Принципи здійснення державного контролю, його правові та організаційні засади визначено Законом Украіни "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Статтею 259 КЗпП встановлено, що державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю здійснює Держпраці. Постановою № 295 затверджено Порядок здійснення державноro контролю за додержанням законодавства про працю.
Порядком передбачено нові підходи у відносинах держави та бізнесу. Згідно з нормами Порядку пріоритетним напрямом роботи інспекторів праці є профілактична робота та консультування роботодавців з питань додержання законодавства про працю.
Крім цього, позитивним нововведенням Порядку є зaпровадження ефективного механізму виявлення неоформлених працівників, спрямованого на подолання незадекларованої праці та легалізації доходів громадян.
Розпорядженням № 649-р передбачається проведення органами Держпраці, ДФС, ПФУ, Нацполіції, іншими органами виконавчої влади за участю органів місцевого самоврядування до 5 жовтня 2018 року інформаційнo-роз'яснювальної кампанії про заплановані заходи та неприпустимість допуску до роботи найманих працівників без оформлення з ними трудових відносин, а з 5 жовтня 2018 року - комплексних заходів щодо детінізації зайнятості.
Позитивний вплив реалізації Розпорядження № 649-р та Порядку підтверджує інформація, надана ПФУ, щодо тенденції збільшення кількості застрахованих осіб.
Водночас Закон "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державноro нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки тa відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Посилаючись на зазначені законодавчі акти, Мінсоцполітики дійшло висновку, що Постанова № 295, Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого Постановою № 96, та Розпорядження № 649-р узгоджуються з актами вищої юридичної сили та видані Кабінетом Міністрів Украіни на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Аналогічної думки дотримується, зокрема, Окружний адміністративний суд міста Київ, яким 26 грудня 2018 року винесено рішення у справі № 826/8917/17. Судом встановлено, що оскаржувана Постанова № 295 відповідає актам вищої юридичної силы та видана на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
На завершення Мінсоцполітики зазначило, що скасування зазначених нормативно-правових актів призведе до тінізації ринку праці, погіршення бізнес-клімату, зниження інвестиційної привабливості країни і як наслідок збільшення дефіциту Бюджету та погіршення матеріального стану населення.