«Обов'язковий сертифікат бухгалтера»: комусь – цяцьки, а розумному – робота
Ситуація
Обнародування постанови КМУ від 29.10.2025 № 1387 щодо Єдиного реєстру кваліфікацій - Класифікатора професій (ЄРК), яка набуде чинності 02.05.2026, викликало хвилювання пересічної бухгалтерської спільноти щодо трохи підзабутої теми, яку наразі почали розганяти знов. Це – так звана обов'язкова сертифікація бухгалтерів, зокрема, головних – на відповідність кваліфікаційним вимогам ЄРК. Причому, мовляв – бухгалтерів усіх підприємств, і навіть тих, які ведуть ФОПів…
Що каже профільний Закон
Закон про бухоблік № 996 (а саме ч. 7 ст. 8) припускає наявність особливих вимог до головбухів – але тільки підприємств, що становлять суспільний інтерес.
До таких підприємств належать зокрема: емітенти цінних паперів, чиї папери допущені до торгів на фондових біржах або щодо яких здійснено публічну пропозицію; банки, страховики та недержавні пенсійні фонди; інші великі підприємства, що відповідають певним критеріям за активами, доходом та кількістю працівників.
Напевно це зачепить підприємства державного сектору та бюджетників. Ну, хіба нашого бухгалтера налякає чергове «підвищення кваліфікації» за державні гроші?
А як щодо середняків та мілкоти?
Які вимоги законодавства чинні наразі
Кваліфікаційні вимоги до працівників бухгалтерської професії (зокрема, головних та провідних бухгалтерів, бухгалтерів І та ІІ категорій тощо) визначені в Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженому наказом Мінсоцу від 29.12.2004 № 336.
Ці вимоги – виключно до:
- рівня освіти (який в установленому порядку підтверджують документом державного зразка);
- досвіду роботи (підтверджують трудовою книжкою або даними з реєстру ПФУ).
При цьому:
- висновки щодо відповідності (або невідповідності) працівника посаді робить виключно роботодавець (чи то після випробувального строку, чи то на підставі атестації тощо);
- є два риторичних запитання: чи всі успішні бухгалтери формально відповідають зазначеним вимогам зокрема щодо так званої освіти; чи всі роботодавці на ці вимоги зважають?
Нові новели законодавства щодо ЄРК та профстандартів
Відповідні норми – а саме ст. 4 та 41 КЗпП животіли там ще з 2022 року. Проте «реанімував» (відредагував) їх Закон № 4353, який набув чинності 02.05.2025.
Проте конкретику щодо ЄРК та профстандартів ми побачили лише у Порядку створення та ведення ЄРК, затвердженому постановою КМУ від 29.10 2025 № 1387, який набере чинності 02.05.2026.
Знаючи як це все відбувається, акцентуємо на слові «створення». Ну, ви бачили це на прикладі «миттєвого» впровадження Е-акцизу…
Рівень освіти відповідно до НРК
Забігаючи наперед, акцентуємо на тому, що ЄРК має містити зокрема:
- рівні Національної рамки кваліфікацій (НРК);
- рівні Європейської рамки кваліфікацій (якщо збираєтесь працювати за кордоном – щоб дізнатись тамтешні вимоги).
Чорт з ними – європейськими рівнями, але Національну рамку кваліфікацій давно затверджено: в редакції постанови КМУ від 25.06.2020 № 519.
Якщо стисло, то НРК – це і є рівень освіти «по-теперішньому». Наприклад:
- молодший бакалавр – це 5 рівень НРК;
- бакалавр – 6 рівень НРК;
- магістр - 7 рівень НРК.
Тобто це той же показник рівня освіти, які ми бачимо в Довіднику № 336, але так би мовити «в профіль»…
Дивує, що початкову освіту як 1 рівень НРК називають рівнем теж «кваліфікації».
Риторичне запитання: може достатньо буде в Довіднику № 336 поміняти звичні назви рівнів освіти на рівні НРК?
Що «написано пером» у Порядку № 1387
Якщо стисло, то виглядає так, що ЄРК – це такий собі монстр-агрегатор, який містить зокрема:
- уніфіковану назву професії;
- код професії (за національним ДК та за міжнародним ISCO);
- належність професії до певних КВЕДів;
- кваліфікаційну характеристику професії (необхідні НРК та рівень кваліфікації);
- відомості про кваліфікаційні центри, які уповноважені підтвердити наявність належного рівня кваліфікації;
- професійні стандарти (з інформацією про кандидатів на їх розробку, фактичних розробників тощо). До речі: порядок розроблення, введення в дію та перегляду професійних стандартів, теж затверджений давно – у 2017 році, а відредагований нещодавно – постановою КМУ від 30.05.2025 № 622. Це ми до того, що «скоро казка скажеться…»;
- відомості про вакансії та дані претендентів на них (з прихованими персональними даними).
Висновки для бухгалтерів
1. Жодних вимог щодо обов’язку мати «сертифікат бухгалтера» ані Порядок № 1387 зокрема, ані законодавство в цілому не висувають! Навпаки – вимозі мати сертифікат про акредитацію повинні відповідати саме згадані кваліфікаційні центри. Мабуть «обілечувати» покірних бухгалтерів таким чином намагатиметься багато контор – цим вірогідно і пояснюються спекуляції навкруги «обов’язковості».
2. Напевно професійні стандарти та кваліфікаційні центри – це прерогатива по-перш за все не щодо професій, а щодо певних КВЕДів – на кшталт медицини та атомної енергетики. Проте диктувати їх обов’язковість мають саме уповноважені державні органи – а щодо сертифікації бухгалтерів наразі «профільні» – ані Мінфін, ані податкова (зокрема щодо підписантів звітності) жодних рухів (навіть проєктів) не здійснюють. Ну, щодо підприємств, що становлять суспільний інтерес, нічого нового тут немає.
3. Невже епопея з «сертифікатами» МСФЗ нас нічому не навчила? Звісно, з погляду на декларування в ЄРК своїх компетенцій бухгалтер може бути зацікавлений викласти усілякі дипломи про освіту, сертифікати, свідоцтва авторитетних кваліфікаційних центрів – звісно коли вони з’являться в ЄРК. А щодо «сертифікатів бухгалтера» - тим більш «обов’язкових»? Ні – не чули…
4. Якщо обов’язки головбуха (як дозволяє Закон № 996) виконує одноосібно директор – формально він бухгалтером не є, тож його ані вимоги Довідника № 336 ніколи не стосувалися, ані вся ця катавасія напевно теж… Напевно, і сторонніх «підрядних» суб’єктів, що надають бухгалтерські послуги – формально це теж не стосується (але цікаво що на це скаже Держфінмоніторинг).
Колеги, панікувати точно не варто. Нова постанова не означає негайної чи масової сертифікації. Вона лише впорядковує кваліфікації та підходи до опису професій на майбутнє. Від більшості бухгалтерів — особливо тих, хто працює у ФОПів або у невеликих компаніях — жодних додаткових дій не вимагатимуть. Як і раніше, головне — компетентність, досвід і здатність відповідально виконувати свою роботу. А всі можливі зміни, якщо вони взагалі будуть, ми прокоментуємо та підкажемо як краще зробити. Тому працюємо спокійно та без зайвих страхів. Бережіть себе!