Інформація по темі "" | Публікації по тегу
19.09.23
7481 8
Друкувати
Обране

Основні засоби: правила бухобліку

Інформація викладена у статті стосується обліку комерційних підприємств 

Облік основних засобів - важливий сегмент бухгалтерської праці. Якщо Ви - новачок у бухгалтерській професії, запрошуємо ознайомитися з інформацією які існують правила  бухобліку основних засобів для комерційних підприємств. 

Основний засіб – це актив, який має матеріальну форму та класифікований як необоротний 

А як визначити, чи є той чи інший  об’єкт обліку активом та чи є підстави класифікувати його саме як необоротний актив? Зараз це розглянемо, але перш за все  запрошуємо Вас на безкоштовний вебінар 21.09.2023 о 10:00 «Бухгалтерія з нуля. Швидкий старт для початківців». Знайомтеся з темами вебінару та реєструйтеся ТУТ:  

Об’єкт обліку визнають активом, якщо він одночасно відповідає двом критеріям:

Перший: підприємство очікує отримати у  майбутньому економічні вигоди від використання об'єкта.

Другий: вартість об'єкта можна визначити достовірно 

Саме при одночасному дотриманні обох цих критеріїв об'єкт визнають активом.

А далі матеріальний актив класифікують як необоротний і обліковують як основний засіб підприємства, якщо очікуваний строк його корисного використання більше року 

Майте на увазі: для того, щоб зарахувати об’єкт до складу необоротних, не треба чекати поки він буде використаний повний рік. Достатньо того, що ви плануєте його використовувати більше року. Тобто для первинного присвоєння об’єкту матеріальних активів статусу необоротного достатньо обґрунтованих очікувань щодо строку його корисного використання. 

Якщо очікуваний строк корисного використання певного матеріального активу не довший за рік, то це  - зовсім інша історія. Тоді маємо справу з оборотним  матеріальним  активом. Тож його обліковують як об’єкт запасів, товар чи малоцінний і швидкозношуваний предмет. 

Об’єкти основних засобів, які надходять на підприємство, і в бухгалтерському, і в податковому обліку зараховують на баланс за первісною вартістю.

Більш детально приклади обліку надходження основних засобів ми розглядаємо на нашому курсі «Справжній бухоблік»

Одна з потужних лекцій курсу -  «Основні засоби»,  де ми розбираємо  безліч нюансів обліку основних засобів. І щодо надходження основних засобів там є не тільки традиційні приклади  надходження, а також особливі операції:  оприбуткування основних засобів  виготовлених самостійно, отриманих у дар, отриманих як внесок до статутного капіталу, або придбаний за договором міни.

Один такий приклад розглянемо зараз.

Приклад. Підприємство отримало як внесок до статутного капіталу від одного із засновників - неплатника ПДВ  будівлю вартістю 800 000 грн. 

№ з/п

Зміст господарської

операції

Дебет

Кредит

Сума, грн

1

Отримано будівлю як внесок у статутний капітал

152

46

800000

2

Введено в експлуатацію будівлю

103

152

800000

Проводкою 1 у дебет субрахунку 152 з кредиту рахунку 46 відображаємо  800 тис. грн - справедливу вартість будівлі. Проводкою 2 за дебетом субрахунку 103  і кредитом субрахунку 152  на ту ж суму відображаємо факт введення будівлі в експлуатацію.

А як бути, якщо об’єкт основних засобів перекласифіковано з товару? Ось як це виглядає на прикладі.

Приклад. Підприємство у рамках своєї торговельної діяльності закупило  обладнання  для перепродажу. Як товар їх облікували на субрахунку 281. Але потім вирішили організувати власне виробництво та для його забезпечення перекласифікували  обладнання вартістю 700000 грн з категорії товарів на основний засіб.   

№ з/п

Зміст господарської

операції

Дебет

Кредит

Сума, грн

1

Об’єкт переведений до складу основних засобів

152

281

700000

2

Об’єкт введено в експлуатацію

104

152

700000

 

Проводки маємо такі. Першою відображаємо  перекласифікацію активу:  дебет субрахунку 152 та кредит субрахунку 281 - на 700 000 грн. А далі проводкою 2 відображаємо факт введення його  в експлуатацію.

Висновки

  • Основний засіб підприємства – це актив, який має матеріальну форму та класифікований як необоротний.
  • Об’єкт обліку визнають активом, якщо він одночасно відповідає двом критеріям: підприємство очікує отримати у  майбутньому економічні вигоди від використання об'єкта та вартість об'єкта можна визначити достовірно.
  • Якщо очікуваний строк корисного використання певного матеріального активу не довший за рік,  тоді маємо справу з оборотним  матеріальним  активом. 

До речі, для тих, хто замислюється про кар’єру бухгалтера, а також для спеціалістів, які мріють перейти в бухгалтерську галузь з іншого фахового поля, 21.09.2023 о 10:00 відбудеться безкоштовний вебінар «Бухгалтерія з нуля. Швидкий старт для початківців» . Приєднуйтеся та впевнено стартуйте у кар'єру

 

Матеріал надано бухгалтерською платформою онлайн-навчання FactorAcademy

https://factor.academy/online-learning

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Коментарі
8
Лариса
19.09.2023
Зробіть серію статей по бух обліку бюджетних установ з нуля (для початківців)
Алла Лариса
19.09.2023
Підтримую вашу пропозицію. Бажано розкрити детально питання обліку незавершених капітальних інвестицій.
Кс
19.09.2023
чого старі субрахунки в статті?
EVGENIY Кс
19.09.2023
Читайте текст одразу після заголовка
Лілія
19.09.2023
Пропоную створити рубрику "Мінфін vs Казначейство" в якій описувати облікові ситуації коли Казначейство не підтримує облікові інструкції Мінфіну
EVGENIY Лілія
19.09.2023
Казначейство не має жодного відношення до бухобліку установи, у казначейства не має повноважень по методологічнім роз'ясненням питань бухобліку, ось вам і вся рубрика. Я як працівник казначейства колись задавав питання розумним людям, на що отримав відповідь не забувайте що перевищення повноважень ніхто не відміняв. Тому казначеям які якось впливають на бухоблік установи треба трішки задумуватись, можна щось порадити але як робити це вирішує бухгалтер за це йому гроші і платять
Лілія EVGENIY
20.09.2023
Казначейство не впливає на бух.облік, але чомусь фінансову звітність приймає і ПЕРЕВІРЯЄ воно, а не Мінфін.
Ірина Лілія
06.11.2023
Але ж відповідальність на правильності ведення бухобліку лежить на бухгалтерові, тому саме йому приймати рішення, а не робити як казначейство скаже.

Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі