Отримані реєстраційні та гарантійні внески. Що робити з цими коштами?
Основними нормативними документами, які на сьогодні регулюють правові, економічні та організаційні відносини, пов’язані з передачею в оренду майна, що перебуває в державній та комунальній власності є:
- Закон України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 р. №157-IX (далі – Закон про оренду);
- Порядок передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженийпостановою КМУ від 03.06.2020 р. № 483 (далі – Порядок № 483).
Насамперед звернемося до вимог Закону про оренду.
Як визначено у ст.1 цього Закону:
- аукціон – це спосіб передачі в оренду державного та комунального майна особі, яка запропонувала найбільшу орендну плату, що проводиться в електронній формі;
- гарантійний внесок – це сума коштів у розмірі, визначеному Порядком № 483, що вноситься потенційним орендарем об’єкта оренди для забезпечення виконання його зобов’язання щодо участі в аукціоні у вигляді грошових коштів на рахунок оператора електронного майданчика або у формі безвідкличної банківської гарантії у випадках, передбачених Порядком № 483;
- реєстраційний внесок – це сума коштів у розмірі 0,1 мінімальної заробітної плати, діючої станом на 1 січня поточного року, яка вноситься потенційним орендарем на відповідний рахунок оператора електронного майданчика за реєстрацію заяви на участь в аукціоні.
- оператор електронного майданчика – це юридична особа, яка має право використовувати електронний майданчик та діє відповідно до договору, укладеного з адміністратором електронної торгової системи (ЕТС).
Згідно зі ст. 13 Закону про оренду порядок функціонування ЕТС, порядок та строки передачі майна в оренду, подання заяв на участь в аукціоні, проведення аукціонів, розмір, порядок та строки сплати, повернення гарантійних, реєстраційних внесків, плати за участь в аукціоні (винагороди оператора), порядок та строки підписання, опублікування протоколу та договору оренди за результатами аукціону визначаються Порядком № 483.
Також зазначимо, що згідно з Порядком № 483 учасник – це фізична особа або юридична особа в особі уповноваженого представника, яка виявила намір узяти участь в електронному аукціоні, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, пройшла процедуру реєстрації для участі в електронному аукціоні, отримала відповідне підтвердження про реєстрацію та індивідуальний код учасника відповідно до цього Порядку.
Реєстраційний та гарантійний внески для участі в електронному аукціоні вважаються сплаченими з моменту їх зарахування на банківський рахунок оператора електронного майданчика не пізніше ніж за одну годину до закінчення кінцевого строку подання заяв на участь в електронному аукціоні.
Розмір гарантійного внеску встановлюється у розмірі стартової орендної плати відповідно до вимог п. 58 Порядку № 483.
Розрахунок же розміру реєстраційного внеску зазначено вище у його визначенні.
Тепер давайте розглянемо що має відбуватися з реєстраційним та гарантійним внесками після проведення аукціону і яка їх подальша «доля».
Так, згідно із п.107 Порядку № 483 оператор електронного майданчика перераховує на казначейський/банківський рахунок, зазначений орендодавцем в оголошенні, суми сплачених учасниками реєстраційних внесків протягом п’яти робочих днів з дати проведення електронного аукціону.
Тобто, як бачимо, реєстраційні внески учасників згідно із вимогами Порядку № 483 підлягають перерахуванню на рахунок орендодавця.
Що стосується гарантійних внесків, то відповідно до п. 108 Порядку № 483 оператор, через якого переможець електронного аукціону набув право на участь в електронному аукціоні, не пізніше п’яти робочих днів з моменту оприлюднення договору оренди відповідного лоту в електронній торговій системі, вираховує із суми гарантійного внеску, внесеного переможцем електронного аукціону, плату за участь в аукціоні (винагороду оператора), у розмірі, що становить (з урахуванням податку на додану вартість) 5 відсотків річної орендної плати, якщо строк оренди становить більше року, або 5 відсотків розміру орендної плати за повний строк дії договору оренди, якщо такий строк становить менше року.
Іншими словами, спочатку із суми гарантійного внеску переможця аукціону вираховується винагорода оператора аукціону.
Оператор, через якого переможець електронного аукціону набув право на участь в електронному аукціоні, перераховує на рахунок переможця електронного аукціону залишок гарантійного внеску (за наявності такого залишку), крім плати за участь в аукціоні (винагороди оператора), не пізніше п’яти робочих днів з моменту оприлюднення договору оренди відповідного лоту в електронній торговій системі.
Тож, якщо після вирахування винагороди оператору аукціону залишаються кошти гарантійного внеску, то такі кошти перераховуються переможцю аукціону.
Але, не завжди, є з цього правила і виключення.
Так, згідно із п. 110 Порядку № 483 у разі невиконання переможцем електронного аукціону однієї з вимог, передбаченихп.п.74,97цього Порядку, а також у випадках, передбаченихп.п.76або98цього Порядку, сплаченігарантійний та реєстраційний внески не повертаються такому переможцю та перераховуються оператором електронного майданчика, через якого надано найвищу цінову пропозицію, на казначейський рахунок, зазначений орендодавцем в оголошенні, протягом п’яти робочих днів з дня настання подій, визначених п.п. 76 або 98 цього Порядку.
Таким чином, якщо переможець аукціону не виконав певні умови, передбачені Порядком № 483, то його реєстраційний та гарантійний внесок перераховуються на рахунок орендодавця.
Щодо інших учасників, які не стали переможцями аукціону, то оператор повертає їм гарантійні внески у строки, визначені у п.п.109-110 Порядку № 483.
Тепер щодо подальшого використання коштів реєстраційних та гарантійних внесків після зарахування їх на рахунок орендодавця.
І тут – найцікавіше. П.4 ст. 13 БКУ визначений вичерпний перелік видів власних надходжень бюджетних установ. І серед цих видів, надходжень, зазначених у запитанні, нажаль, не передбачено.
При цьому надходження бюджетних установ, які не передбачені переліком власних надходжень, визначених п.4 ст.13 БКУ, не можуть належати такій бюджетній установі, та відповідно не можуть бути нею використані. Такі надходження підлягають перерахуванню до відповідного місцевого бюджету.
На це свого часу звертала увагу Держказначейська служба у листі від 14.10.2011 р. №16-04/918-2970.З тих пір думка Держказначейської служби не змінилася.
До того ж аналогічну позицію висловило і Міністерство фінансів України у офіційних роз’ясненнях: лист «Щодо гарантійного внеску для участі в конкурсі на право оренди» від 06.02.2019 р. № 06220-09-2/3215 та лист «Щодо обліку гарантійних внесків» від 06.05.2019 р. № 47040-09-2/12098. Так, фахівці Міністерства фінансів України наголосили на неможливості включення гарантійних внесків учасників аукціону, які не підлягають поверненню, до орендної плати. Такий підхід є повністю справедливим і щодо реєстраційних внесків, отриманих установою - орендодавцем.
Отже, зазначені надходження необхідно перерахувати до загального фонду відповідного бюджету на рахунок, відкритий в територіальному органі Казначейства за кодом класифікації доходів 24060300 «Інші надходження».
Тепер розглянемо, як правильно відобразити такі операції на рахунках бухобліку.
Згідно з Порядком застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.12.2015 р. № 1219, для обліку інших розрахунків (відмінних від розрахунків за податками і платежами) суб'єкта державного сектору з бюджетом призначено субрахунок 6312 «Інші розрахунки з бюджетом».
Майте на увазі: при надходженні гарантійних та реєстраційних внесків учасників аукціону, які підлягають спрямуванню до загального фонду бюджету, у орендодавця доходів не виникає. Відповідно, в бухгалтерському обліку нарахування доходу на суму цих внесків не проводиться. У свою чергу, при перерахуванні внесків у дохід бюджету також немає жодної потреби у відображенні витрат. Фактично ці кошти проходять через бюджетну установу – орендодавця транзитом, не змінюючи її фінансового результату.
Для наочності наведемо умовний приклад.
Приклад. Після проведення електронного аукціону на право оренди об’єкту комунальної власності на спеціальний реєстраційний рахунок установи – орендодавця надійшли реєстраційні внески учасників на загальну суму 1500 грн.
Наступного операційного дня після надходження зазначених коштів на рахунок установи бухгалтер оформив платіжне доручення на перерахування цих внесків у дохід відповідного місцевого бюджету.
№ з/ п |
Зміст операції |
Кореспонденція рахунків |
Сума, грн. |
№ меморіального ордера |
|
дебет |
кредит |
||||
1 |
Надійшли реєстраційні внески учасників аукціону на рахунок установи |
2313 |
2117 |
1500,00 |
3, 4 |
2 |
Відображено заборгованість перед бюджетом на суму реєстраційних внесків |
2117 |
6312 |
1500,00 |
4 |
3 |
Перераховано реєстраційні внески до місцевого бюджету* |
6312 |
2313 |
1500,00 |
3 |
* Кошти спрямовано на рахунок, відкритий в органах Держказначейської служби за кодом доходів 24060300 «Інші надходження». |