Нашi сайти:

Роздуми на тему бухгалтерського обліку у державному секторі (продовження)

В минулому році ми публікували на сайті статтю користувача нашого форуму "Новий план рахунків в державному секторі, або як робити не треба", в цьому році публікуємо продовження! 



Кінно-ручні роботи

Мені не треба твоєї роботи, мені треба, щоб ти втомився або збожеволів.
 
Майже рік минув з моєї публікації роздумів, присвячених новим правилам бухгалтерського обліку суб’єктів державного сектору. Потім у моєму житті почався період, в якому я майже не мав вільного часу для продовження публікацій роздумів. Проте аналізувати новели обліку державного сектора я ніколи не запинявся. Кількість речей, що обурюють, не зменшилась, а тільки продовжує свою війну проти здорового глузду. Візьмемо наприклад вимоги Державної казначейської служби щодо заповнення та співставлення показників розділу другого форми 2-дс, які не підкріплені жодним нормативно-правовим документом та суперечать економічній логікі. Яким чином можна ототожнювати видатки та витрати? Ніяким, у зв’язку з тим, що видатками бюджету, відповідно до Бюджетного кодексу України, називаються “кошти, спрямовані на здійснення програм та заходів, передбачених відповідним бюджетом”. Витрати нам визначає Закон України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні» як “зменшення економічних вигод у вигляді зменшення активів або збільшення зобов’язань, що призводить до зменшення власного капіталу”. А зараз давайте порівняємо кошти із зменшенням активів або збільшенням зобов’язань, вдалось? Якщо комусь з економічною освітою та у здоровому глузді це вдалось, то нехай обґрунтує мені як — я з’їм свій червоний диплом та всі сертифікати. «Але маємо, що маємо!» Шли до Європи, до міжнародних стандартів бухгалтерського обліку у державному секторі, але опинилися там де й були за часів радянської паперово-планової країни.

Друге, що не дивує з майже магічною періодичністю, — план рахунків та інструкція з його використання. Про більшість недоліків цього шедевру я вже писав, але, розробляючи та аналізуючи регістри бухгалтерського обліку, натрапив на цікавість у вигляді кореспонденції рахунків при валютно-обмінних операціях. Занурюватися у подробиці не буду, такі операції — рідка річь у суб’єктів державного сектору. Можу констатувати лише одне, що моя думка про вкрай необхідність нового, нормального та відокремленого плану рахунків не змінилася. З цього плану вийдуть два гарних нових: обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій суб’єктів державного сектору та обліку виконання бюджетів. Це призведе до скорочення кількості рахунків та субрахунків, а також довжини кодів. План рахунків повинен бути простим, зрозумілим та придатним до використання. Цього не можна сказати про чинний, оскільки з 583 (!) субрахунків лише 164 можуть бути використані у обліку розпорядники; 165 — фондами, яких в Україні лише три, та й ці субрахунки майже тотожні попереднім; решта у кількості 254 — це субрахунки, які використовує у повністю автоматизованому режимі казначейство для обліку бюджету. Нагадаю, що консолідації всіх бухгалтерських проведень, яка б могла якось виправдати це склеювання, ніхто не робить та не планує, та це й не можливо з причин різних методів облікової політики. А всі спроби ремонту цього “слюсаря-гінеколога” не будуть мати жодного успіху. Шукаючи підстави для побудови саме такого плану, я ознайомився з великою кількістю трудів наших економістів-теоретиків. Так, дійсно може стати підґрунтям те, що існує необхідність у відображені деяких показників у фінансовій звітності, проте ці показники надає казначейство. Але теорія завжди не відповідає практиці. Треба також зазначити, що проект плану розробляв один з працівників-очільників саме цього органу, та в Україні не використовуються міжнародні стандарти бухгалтерського обліку для державного сектору, а лише розроблені (краще сказати перероблені) на їх базі національні. Отже, виникає філософська думка, що побудована на піску споруда без фундаменту потрібує довічного ремонту! Якщо ми так експериментуємо, не зважаючи на головний біль бухгалтерів, то може краще зробити ще одну спробу з чистого аркушу?

Національні стандарти — це велике надбання, яке виникає коли гарні думки з міжнародних стандартів обрамляються пострадянським принципом застосування. Наприклад, мені не відомий жодний міжнародний стандарт «Витрати», проте така річ у нас існую, як у приватному, так і державному секторі. От полюбляють у нас регламентувати що можна вважати витратами. Невже визначення витрат не є достатнім, щоб суб’єкт господарювання мав можливість визначитись з цим? Якщо ні, то як тоді бути всьому світу, де використовуються міжнародні стандарти? Як вони живуть не на варті радянською власності? Та й це не головне зараз, цікаво те, що ті, хто приймають звітність, в більшості своєї не читали ані міжнародні, а ні національні. А якщо читали, то чому в них виникає бажання визнати видатки на відрядження іншими витратами за обмінними операціями? Чи не на виконання завдань, покладених бюджетною програмою, їздив працівник? Відповідь простіша: не треба думати, вивчати стандарти, дивись у типову кореспонденцію рахунків і за назвою рахунку визначайте витрати. А може ще гірше? Може тут показана суть всієї нашої бюджетної сфери: людина їздила на Мальдіви регулювати курсові різниці? Прикро та боляче, але почитайте, що відноситься до інших витрат за обмінними операціями та спробуйте знайти відрядження у примітках до фінансової звітності.

Головна біда наша в тому, що ми — інертні. Велика кількість бухгалтерів не відстоює своєї думки та робить так, як сказали у казначействі, забуваючи про те, що відповідальність все одно залишається на них.

 

Иванников Алексей

З Форуму https://budget.factor.ua

Наш сайт корисний для вас?

Підписатися на найактуальнішу розсилку для бухгалтера бюджетної установи

 


Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Коментарі (22)
111
14.01.2019
Спробуйте зробити не так, як сказали в казначействі. У Вас не приймуть звіт або не зареєструють документи. Паперові баталії теж нічого не дають, оскільки є єдина правильна думка - думка казначейства. Можливо на часі створення арбітражних казначейств, які б розглядали суперечливі ситуації та могли б знайти в них істину?
Олексій Іванніков 111
14.01.2019
В цьому і полягає головно біда, все навколо казни. Проте працівники казначейства є державними службовцями, які повинні діяти виключно в межах та спосіб, встановлений Конституцією та законом.
Nika44 Олексій Іванніков
14.01.2019
Так. Працівники казначейства - державні службовці. Але працюють вони здебільшого по принципу "не знаю як, але не так". Тим, хто прийде з торбою (взяткою) допомагають в першу чергу, і приймають в них документи незважаючи на неточності і маленькі помилки. Хто прийшов без "мастила" - то того пускають по всій програмі по кругу: "Не знаю як, але не так"
Олексій Іванніков Nika44
14.01.2019
Сьогодні спілкувався з головним управлінням телефоном, просив обґрунтувати вимогу щодо порівняння показників 1 та 2 розділу форми 2-дс (витрати і видатки), так ось отримав саме таку відповідь: “Я не можу вам відповісти, мені треба вивчати це питання”. І це відповідь відділу звітності головного управління. Розмову записав, ржу увесь день.
Анна
14.01.2019
Алексей, спасибо Вам за статью и за помощь на форуме!
Приятно почитать мысли умного человека. Мы уже походу привыкли к недоскональности нашего законодательства и к тому что бороться бесполезно, потому что у нас нет рычагов влияния... Поэтому и инертны(((. А у Вас есть какие-то конкретные предложения или это просто мысли вслух?) Я Вас в любом случае поддерживаю!
Павло Анна
17.01.2019

Ви, напевно, не
прочитали вдумливо статтю і тому робите провокаційний висновок. Автор же пише: "Отже, виникає філософська думка, що побудована на піску
споруда без фундаменту потрібує довічного ремонту! Якщо ми так експериментуємо,
не зважаючи на головний біль бухгалтерів, то
може краще зробити ще одну спробу з чистого аркушу?
". Це що, для
вас не конкретна пропозиція? Чи може ви хочете від автора якихось конкретних дій, як то – блокування адміністрації
президента чи парламенту, або в крайньому випадку будинку Головказначейства? А
може вам майдан подавай? Не пишіть нісенітницю.

Аня
14.01.2019
Олексію, цікава Ваша стаття,корисна. Дякуємо, що проникаєтесь роботою бухгалтерів, але ми всі підвласні казначейству, і наша думка , особливо для казначейства, просто слова. Не здав звітів у встановлений ними ж терміни- це протоколи правопорушень,це призупинення проплат - а кому це потрібно? Тож і робимо все що хоче казна, а не що хоче здоровий глузд, бо відстоювання совєї думки ні до чого хорошого не призведе,адже це все рішається десь там ( в столиці). А там сидять теоретики а не практики, яким все рівно видатки це чи витрати вони так схотіли так і зробили. а ми " інтерни" як скажуть так ізробимо ( обідно але....) Я щиро дякую Вам за Ваші переживання за нас, простих бухгалтерів. Можливо колись настануть часи які все змінять, надія помирає остання.
Вадим
14.01.2019
А що там думати ? Тікати требе з бюджетної бухгалтерії ! Крім казни ще є з десяток інших контор і у кожної свої вимоги та забаганки. На відстоювання всюди своїх інтересів не вистачить ні часу ні здоров"я, а відповідати все одно прийдеться бухгалтеру, навіть якщо він правий. Нам потрібно зрозуміле, чітко прописане законодавство.
Наталія
14.01.2019
Влучна правда, дякую Вам, Олексію, за роздуми, а то я вже думала що це я нічого не розумію в бух.обліку, наскільки на практиці абсурдні наші керівні документи.... сумно...
Ірина Наталія
15.01.2019
Точно таке відчуття,що я нічого не розумію, а спитать щось зайвий раз аж соромно,подивляться сумними очима і відповідають наче "як вам не соромно не знати такі прості речі".
Виктория
15.01.2019
Алексей, спасибо за четко изложенные проблемы в бюджетном учете. Все что написали вы и коллеги в комментариях, это то с чем засыпаешь, а потом просыпаешься среди ночи и мысленно со всеми реформаторами общаешься и иногда не сдерживаясь в выражениях, а утром на работу опять в рутину проводок, которых нет в природе, а мы должны придумать и вписать в "обликову политику", А когда-то я любила свою работу, а сейчас каждодневная "Голгофа"
Unknown
15.01.2019
Проработала больше 10 лет бухгалтером в бюджете, плюнула и ушла в никуда. Так надоело это все , с одной стороны казначейство выбрики строит, с другой начальство давит. И правду написали выше, что б тебя не футболили в Казне, нужно отнести туда столько торб и благодарностей и то не факт, что все будет гладко.Хотя сама работа мне очень нравилась. Вот сижу и думаю, чем заниматься теперь((((
Виталина
15.01.2019
идите работать в казначейство)
Ірина
15.01.2019
Так, ідіть працювати в казначейство на їх зарплату. Там всі такі тупі, що роблять своїм розпорядникам звіти, бо в казначействі строки подання звітності, а бухгалтера в установах ох і які розумні, що навіть інколи не знають, що таке дебіторська, а що кредиторська заборгованість. Шановні, не перекладайте на казначеїв своє недосконале володіння нормативною базою. А навіщо читати інструкції, якщо в казначействі скажуть. Робіть правильно і не носіть в казначейство торби. Такі гнівні випади щодо казначейства пишуть саме такі працівники.
Иванников Ірина
16.01.2019
Наверное, это мне. Пойду. Только давайте не жаловаться. Я свое образование получил сам, сертификацию - сам, все - сам. Вас не устраивает оплата труда - идите на моё место. Денег - больше, потяните?
Давайте каждый будет заниматься тем, чем должен. Я с госслужбы ушёл из-за оплаты труда, но я - востребован как аудитор, и БЕСПЛАТНО помог с отчётность более трехстам бухгалтерам. Корона на месте, не отвалилась.
Taja Иванников
17.01.2019
Щиро дякуємо ВАМ за допомогу у складанні звітності!!! ВАШІ роз"яснення допомогли тисячам бухгалтерів. Міцного здоров" я, миру, добра, успіхів, всіх земних благ
Иванников Ірина
16.01.2019
Те, кто не знает что делать, - ищут виноватых. Не рассказывайте мне про то, как воруют в бюджете. Всё казначейские процедуры придуманы, чтоб украсть. Вопрос один: кто ворует? Вы? Не думаю.
Павло Ірина
17.01.2019
Хто
себе поважає – ніколи не піде працювати в ваше казначейство. Найбільша в
Україні ієрархічно збюрократизована совкова система, зверху до низу. І не
звалюйте все на вами же придумані "строки подання звітності".
Оксана
16.01.2019
Головна біда наша в тому, що ми — інертні, сто відсотків з вами згідна, але нажаль комусь щось доказувати в наш час для себе дорожче. Коли намагаєшся довести скільки нервів уходить. Працюємо в авральному стані - де розум і з реаліями зовсім не товаришують
Виталина
16.01.2019
Образование, я думаю, тут все получили сами (не подарили, не купили). Все, что мы добиваемся - мы добиваемся сами (не думаю, что всех кто-то куда-то двигает). Зарплата у каждого своя, за низкую з/пл тоже кто-то должен работать. А работу потянем любую...)
Софія
17.01.2019
всі коментарі звелися до взаємних звинувачень та образ. Та пропрацювавши в бюджетній сфері 25 років не можу похвалитися, що досконально знаю всі Стандарти чи протиріччя в них. Може якби кожен знав їх напам'ять проблем би не було?
Яна
18.01.2019
Казначейство дає роз'яснення щодо звітності відповідно до нашого законодавства. Тому природно, що всі ми робимо звіт так, як сказало казначейство, бо на них покладено такий обов'язок, вони не винуваті)) Але й Казначейство не остання інстанція, вони також консультуються з головними розпорядниками (по державному бюджеті принаймні) і посилають розпорядників нижчого рівня, щоб ті питали у головного, і часто буває так, що як той скаже, так і буде.
Залишити коментарі:
Ваше ім`я
Коментарі