Фінансування видатків на утримання закладів дошкільної освіти та закладів культури: зміни - 2015!
Відповідно до ст. 89 Бюджетного кодексу (зі змінами від 28.12.2014 №78-VIII) фінансування вищевказаних закладів віднесено до районних бюджетів. Разом з тим пунктом 20 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України передбачено можливість фінансування таких закладів з бюджетів міст районного значення, селищ та сіл. Такі видатки здійснюються за рахунок міжбюджетних трансфертів з районного бюджету бюджетам місцевого самоврядування.
Таким чином, Бюджетний кодекс передбачає два варіанти фінансування таких закладів:
1) з районного бюджету;
2) з бюджету селищних села, селища, міста районного значення за рахунок міжбюджетних трансфертів з районного бюджету.
Випадки коли районні ради відмовляються від належного фінансування таких закладів є порушенням бюджетного законодавства.
Якщо обрано перший варіант фінансування таких закладів, потрібно обов’язково здійснити передачу закладу як юридичної особи з комунальної власності до спільної власності територіальних громад району. При цьому зауважуємо, що вказане не тягне за собою обов’язкової передачі права власності на цілісний майновий комплекс закладу. Він може лишитися у комунальній власності і використовуватися закладом районної ради на підставі договору оренди або позички. Таким чином, пропозиції районної/обласної ради про передачу цілісних майнових комплексів таких закладів у спільну власність територіальних громад району/області мають бути розглянуті сільською, селищною, міською радою, виходячи з інтересів територіальної громади села, селища, міста районного значення, як окреме питання. Тільки сільська, селищна, міська рада може прийняти рішення про передачу права власності по своїм закладам.
Якщо обрано другий варіант фінансування, то обсяг міжбюджетних трансфертів має бути визначено за «формулою, яка затверджується відповідною місцевою радою (у додатку до рішення про місцевий бюджет)». Оскільки обсяг міжбюджетних трансфертів визначатиметься у районному бюджеті, то і визначати формулу, яка є додатком до рішення про місцевий бюджет має районна рада. Для визначення формули може бути використаний підхід, який застосований у постанові Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2003 р. № 1994«Про затвердження Методики розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів між районним бюджетом та бюджетами міст районного значення, сіл, селищ». Оскільки, питання визначення формули віддано на відкуп місцевим радам, а належне утримання таких закладів залежить як від районної ради так і сільської, селищної, міської ради, вважаємо, що формула має визначатися районною радою з врахуванням інтересів всіх територіальних громад. Для цього доцільним є створення комісії при районній раді за участі представників сільських, селищних, міських рад, які отримуватимуть трансферти. Головним завданням цієї комісії має бути визначення відповідної формули та обсягу міжбюджетних трансфертів з районного бюджету до бюджетів місцевого самоврядування.
В той же час, районна рада не може передбачити обсяг трансферту менший за потребу на утримання цих закладів та вимагати від сільської, селищної, міської ради дофінансувати їх з власних бюджетів, оскільки це буде порушенням частини другої ст. 85 Бюджетного кодексу.
Крім того, звертаємо увагу на те, що 15 січня 2014 року Парламент ухвалив зміни до Бюджетного кодексу (№1766 від 15.01.2014), якими передбачено, що за рахунок трансфертів з районних бюджетів можуть фінансуватись не тільки видатки на утримання закладів дошкільної освіти та установ соціально-культурної сфери, а також і на утримання органів місцевого самоврядування цих населених пунктів. Під час прийняття цього Закону Голова Парламенту закликав Міністерство фінансів України надати органам місцевого самоврядування офіційне роз’яснення, що таке фінансування з районного бюджету має забезпечити утримання зазначених установ в повному обсязі.
За матеріалами АМУ