Мінімальна зарплата - 2026: чого очікувати
Слід зазначити, що проведення переговорів Сторін щодо встановлення розміру мінімальної зарплати передбачено нормами національного законодавства (Закон України «Про оплату праці»), міжнародними зобов’язаннями України (Конвенція МОП № 131) та домовленостями за чинною Генеральною угодою (п. 2.19). Зазначені переговори є важливими для своєчасної підготовки та подання консолідованих пропозицій до проєктів Бюджетної декларації України на 2026-2028 роки та Держбюджету України на 2026 рік.
Під час наради заслухано представника Мінекономіки щодо прогнозних макроекономічних показників розвитку економіки України на 2026-2028 роки. Вони наведені нижче в таблиці.
Представник Мінфіну доповів, що враховуючи можливості Державного бюджету, планується встановити на 2026 рік:
- мінімальну заробітну плату у розмірі 8688 гривень;
- посадовий оклад (тарифну ставку) працівника І тарифного розряду ЄТС у розмірі 3470 гривень.
Тобто підвищення вищезазначених показників відбудеться з урахуванням прогнозного індексу споживчих цін на 2026 рік (108,6%).
Представники профспілкової сторони Василь АНДРЕЄВ – заступник Голови ФПУ, Голова Профспілки працівників будівництва і промисловості будівельних матеріалів України, Наталія ЛЕВИЦЬКА – заступниця голови Конфедерації Вільних профспілок України, Сергій РОМАНЮК – заступник Голови Профспілки працівників освіти і науки України відмітили недостатність запропонованого підвищення основних державних соціальних гарантій з огляду на інфляційні тенденції воєнних років та необхідність забезпечення достатнього життєвого рівня працівників та членів їхніх сімей.
Вони представили позицію профспілок:
1) встановити мінімальну заробітну плату з 1 січня 2026 року не нижче 50% від прогнозної середньомісячної заробітної плати працівників на кінець 2024 року (за попередніми розрахунками 12 195 грн) та не нижче фактичного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб з урахуванням прогнозного індексу споживчих цін.
Така позиція, зокрема, враховує прискорений рух України в ЄС та норми Директиви (ЄС) 2022/2041 про адекватну мінімальну заробітну плату в Європейському Союзі; домовленості п. 2.6 Генеральної угоди; підтримку купівельної спроможності працівника, стимулювання повернення людей на український ринок праці, зростання надходжень до бюджетів та Пенсійного фонду України;
2) враховуючи низький рівень оплати праці працівників бюджетної сфери встановити розмір посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду ЄТС на рівні мінімальної заробітної плати, але не нижче фактичного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб з урахуванням прогнозного індексу споживчих цін.
Водночас заступник Голови СПО роботодавців Сергій БІЛЕНЬКИЙ відмітив, що наразі складно брати участь в подібних заходах і на даному етапі роботодавці можуть лише підтримати ту позицію, яку озвучив Мінфін щодо підвищення мінімальної заробітної плати у 2026 році.
Варто зазначити формальність проведеної наради, оскільки під час заходу відбулась констатація факту прийнятих Урядовою стороною рішень. Проте, певним позитивом є те, що Урядова сторона відмовилась від наміру «замороження» основних державних соціальних стандартів і гарантій на 2025−2027 роки.
Разом з тим, урядовою стороною висловлено припущення, що у 2026 році запропоновані розміри основних державних соціальних стандартів і гарантій може бути підвищено у разі позитивної динаміки розвитку економіки.
Аналогічне завдання для Уряду передбачено й у 2025 році пунктом 26 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік».
Департамент з питань бюджету та оплати праці апарату ФПУ