Про зміни в Бюджетному та Податковому кодексах щодо децентралізації фінансів
Так, в зазначені кодекси внесено наступні зміни:
— передбачено норми щодо стимулювання територіальних громад до об'єднання та формування спроможних громад через механізм переходу бюджетів об’єднаних громад на прямі міжбюджетні відносини з державними бюджетом та отримання обсягу видаткових повноважень з відповідним ресурсним забезпеченням на рівні міст обласного значення;
— встановлено нову систему вирівнювання місцевих бюджетів за закріпленими загальнодержавними податками (податку на прибуток підприємств та податку на доходи фізичних осіб) – залежно від розрахункового середнього рівня надходжень на одного жителя, що сприятиме забезпеченню місцевих бюджетів достатніми надходженнями, а також стимулюватиме місцеві органи влади до активізації розвитку - залучення додаткових надходжень та розширення бази оподаткування;
— закріплено за обласними бюджетами частину податку на прибуток підприємств (10%), що мотивуватиме відповідні органи місцевого самоврядування та місцеві державні адміністрації займатися питаннями підтримки розвитку підприємництва та економіки в регіонах;
— надано органам місцевого самоврядування право на самостійний вибір установи (в органах Казначейства чи установах банків) з обслуговування коштів бюджету розвитку місцевих бюджетів та власних надходжень бюджетних установ;
— запроваджено нові види трансфертів - освітню, медичну та інші субвенції, що сприятиме посиленню відповідальності головних розпорядників бюджетних коштів (центральних органів виконавчої влади - МОН, МОЗ) за формування та реалізацію державної політики у відповідних сферах, посилить їх взаємодію з органами місцевого самоврядування в частині формування відповідних стандартів надання послуг та формування оптимальної мережі освітній, медичних установ і закладів;
— надано органам місцевого самоврядування право самостійно приймати рішення щодо визначення ставки податку на нерухоме майно для об’єктів житлової та нежитлової нерухомості (в розмірі до 2 % мінімальної зарплати за 1 кв. м площі об’єкта оподаткування) з урахуванням типів об’єктів та зональності їх розташування, а також права встановлювати пільги зі сплати цього податку;
— запроваджено акцизний податок з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів і зарахування його до відповідних бюджетів територіальних громад (міст, сіл, селищ), за місцем діяльності суб’єктів господарювання, що сприятиме наповненню місцевих бюджетів додатковим ресурсом;
— залишено у якості перспективних інструментів місцевого оподаткування – туристичний збір та збір за паркування транспортних засобів (зроблено перший крок до розширення їх бази оподаткування);
— розширено механізми місцевого оподаткування за рахунок запровадження транспортного податку;
— врегульовано проблемні питання стягнення земельного податку за земельні ділянки право власності на які не оформлено в установленому порядку відповідними суб’єктами господарювання;
— скорочено перелік пільг, що надаються державою по сплаті земельного податку; розширено можливості органів місцевого самоврядування в частині встановлення ставок та пільг по платі за землю;
— спрощено процедуру погодження з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної бюджетної політики (Мінфіном), обсягу та умов здійснення місцевих зовнішніх запозичень шляхом отримання кредитів (позик) від міжнародних фінансових організацій і надання місцевих гарантій, а також розширено коло суб’єктів, яким надано право на їх здійснення (усі міські ради міст обласного значення, а не лише міські ради міст з чисельністю населення понад 300 тисяч жителів);
— віднесено до категорії захищених видатки на обслуговування місцевого боргу, що підвищує конкурентоспроможність органів місцевого самоврядування в очах іноземних інвесторів;
— збільшено частку зарахування екологічного податку до місцевих бюджетів;
— розширено видаткові повноваження органів місцевого самоврядування в частині фінансування муніципальної поліції;
— запроваджено процедури призначення та звільнення головного бухгалтера бюджетної установи відповідно до законодавства про працю замість погодження з органами Держказначейства;
— уточнено механізм перерахування базової та реверсної дотації до місцевих бюджетів у разі несвоєчасного прийняття Закону про Державний бюджет на відповідний рік;
— передбачено зарахування плати за надання адміністративних послуг за місцем їх справляння.