Інформація по темі "" | Публікації по тегу
16.02.21
35109 13
Друкувати
Обране

Залишки освітньої субвенції: на що можна витратити у 2021 році

Закінчився 2020 бюджетний рік, а значить, саме час обміркувати куди витратити залишки минулорічної освітньої субвенції. Зараз підкажу вам напрямки.

Світлана Замазій, шеф-редактор портала "Buhgalter.com.ua"

 

Освітня субвенція: для кого? 

Перш за все нагадаю, що освітня субвенція спрямовується на оплату праці з нарахуваннями тільки педагогічних працівників (ст. 1032 БКУ). Перелік посад педпрацівників чітко визначений Кабміном у постанові від 14.06.2000 р. № 963.

Важливо! Кошти освітньої субвенції не можна витрачати на оплату праці працівників, посад яких немає в Переліку № 963 (наприклад, бухгалтер, бібліотекар, лаборант, прибиральник тощо).

При цьому такі педпрацівники повинні працювати в певних типах закладів освіти.

З 01.01.2021 р. перелік цих закладів дещо змінено (ч. 1 ст. 1032 БКУ). Наразі це:

1) початкові школи, гімназії (крім дошкільних підрозділів у таких закладах), ліцеї;

2) спеціальні школи;

3) заклади спеціалізованої освіти: мистецькі, спортивні, військові (військово-морські, військово-спортивні), наукові ліцеї, ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою;

4) дитячі будинки, навчально-реабілітаційні центри, інклюзивно-ресурсні центри;

5) заклади професійної (професійно-технічної) освіти державної та комунальної власності в частині забезпечення видатків на здобуття повної загальної середньої освіти;

6) заклади фахової передвищої освіти і коледжі державної та комунальної власності в частині забезпечення видатків на здобуття повної загальної середньої освіти.

Зверніть увагу: перелік закладів освіти, вказаний у п. 3 Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затвердженихпостановою КМУ від 14.01.2015 р. № 6, відрізняється від переліку отримувачів освітньої субвенції, перелічених у ч. 1 ст. 1032 БКУ. А оскільки норми БКУ мають вищу силу, ніж норми постанови, то орієнтуватися потрібно на перелік закладів освіти, наведений саме у БКУ.

До речі, з 01.01.2021 р. обсяги освітньої субвенції затверджуються у законі про Держбюджет окремо для бюджету АР Крим, обласних бюджетів і бюджетів місцевого самоврядування.

Розподіляється освітня субвенція між місцевими бюджетами на основі формули, що затверджена постановою КМУ від 27.12.2017 р. № 1088

Залишки освітньої субвенції: напрями витрачання 

На відміну від напряму витрачання безпосередньо освітньої субвенції (зарплата педпрацівників з нарахуваннями), її залишки можна витрачати і на інші цілі. І головне - залишки освітньої субвенції можуть бути використані лише після закінчення календарного року. Тобто у цьому році – минулорічні.

Питання щодо перерозподілу залишків освітньої субвенції належить до компетенції органів місцевого самоврядування. Саме вони своїми рішеннями можуть перерозподілити їх як в межах власної громади, так і у вигляді міжбюджетного трансферту іншим місцевим бюджетам.

Залишки коштів за освітньої субвенцією на кінець бюджетного періоду зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів. Використати їх можна у наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення субвенції (тобто на оплату праці з нарахуваннями педпрацівників) та на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти державної та комунальної власності, перелічених вище. Це зафіксовано у ч. 4 ст 1032 БКУ.

Але законотворці іноді роблять виключення зі сталих норм. Так, цього року, як і у минулому, вони дозволили, як виняток з положень ч. 4  ст. 1032 БКУ, використовувати  залишки коштів освітньої субвенції з держбюджету місцевим бюджетам, що утворилися станом на 1 січня 2021 року (крім коштів, що мають цільове призначення, виділених відповідно до рішень Кабміну у 2019 і 2020 роках), на закупівлю товарів, робіт і послуг, необхідних для забезпечення безпечного навчального процесу у закладах загальної середньої освіти (ст. 25 Закону про Держбюджет-2021). 

Оновлення матеріально-технічної бази: це про що? 

Що ховається під розпливчастою фразою «оновлення матеріально-технічної бази»? Чи підпадають під таке оновлення, наприклад, ремонти майна закладів освіти?

Відповідь на це запитання частково дає абз. 10 п. 3  Порядку надання освітньої субвенції. У ньому зазначено, що залишки можуть спрямовуватися насамперед на такі видатки:

  • придбання шкільних автобусів для перевезення дітей із закладів загальної середньої освіти, які будуть оптимізовані / об'єднані / реорганізовані;
  • оновлення навчальної та матеріально-технічної бази закладів загальної середньої освіти, які оптимізовані / об'єднані / реорганізовані або які повністю укомплектовані і до яких будуть довозиться учні закладів загальної середньої освіти;
  • придбання підручників і посібників (у тому числі електронних) для закладів освіти;
  • оснащення закладів освіти засобами навчання з фізики, хімії, біології, географії, математики, навчальними комп'ютерними комплексами з мультимедійними засобами навчання (інтерактивна дошка, інтерактивна панель із вмонтованим комп'ютером, мультимедійний проектор, під'єднаний до комп'ютера вчителя, учнівське комп'ютерне обладнання, програмне забезпечення, комутаційне обладнання тощо), навчальним обладнанням і методичним забезпеченням для початкової школи;
  • здійснення заходів, пов'язаних із забезпеченням пожежної безпеки;
  • підключення закладів освіти до Інтернету, насамперед у сільській місцевості;
  • будівництво нових туалетних приміщень і реконструкцію, капітальний та поточний ремонт туалетних приміщень закладів загальної середньої освіти, в яких початкову освіту здобувають не менше 20 осіб, їх облаштування санітарно-гігієнічним обладнанням та розроблення відповідної проектної документації.

Цей перелік першочергових витрат у листопаді минулого року був доповнений закупівлєю засобів індивідуального захисту (захисних масок, одноразових рукавичок, захисних щитків), дезінфекційних засобів, пірометрів (інфрачервоних термометрів) та послуг із дезінфекції приміщень. Це узгоджується з виключенням для ч. 4  ст. 1032 БКУ, встановленим Законом про Держбюджет (див. вище).

Увага! МОН, як головний розпорядник освітньої субвенції у листі від 30.06.2020 р. № 1/11-4420 відмітив, що зазначений Порядок містить лише першочергові напрями витрат залишку освітньої субвенції, однак вони не є вичерпними.

Таким чином, залишки коштів за освітньою субвенцією, що склалися на початок року, можуть бути спрямовані на будь-які напрями, що стосуються оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти. В тому числі на будь-які ремонти майна освітян.

Що до нього належить прописано у ст. 80 Закону про освіту від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Зокрема, до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать:

  • нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо;
  • майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об'єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об'єкти авторського права та/або суміжних прав;
  • інші активи, передбачені законодавством.

 

Вимоги до закупівель за бюджетні кошти засобів навчання та обладнання  

У минулому році МОН звернуло особливу увагу на неухильне дотримання законодавства під час закупівлі засобів навчання та обладнання за бюджетні кошти, до яких належить і освітня субвенція (лист від 14.08.2020 р. № 1/9-441). Зокрема, врахуйте, що:

1. Вимоги до комп'ютерного обладнання (у т. ч. ноутбуків та персональних ткомп'ютерів), яким комплектуються навчальні кабінети і STEM-лабораторії, визначаються відповідно до Типового переліку комп'ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, затвердженого наказом МОН від 02.11.2017 р. № 1440. Вони не можуть відрізнятися від встановлених цим наказом.

Характеристики комп'ютерного обладнання, яким комплектуються навчальні кабінети і STEM-лабораторії, повинні відповідати оптимальним вимогам для програмного забезпечення та іншого цифрового обладнання такого навчального кабінету або приміщення закладу.

Комп'ютерне обладнання повинне бути сумісним з іншим обладнанням (цифровими документ-камерами, багатофункціональними пристроями тощо) навчальних кабінетів і STEM-лабораторій.

Програмне забезпечення повинне мати інтерфейс українською мовою.

2. Вимоги до мультимедійного обладнання (у т. ч. інтерактивної дошки, мультимедійного проєктора з короткофокусним об'єктивом, багатофункціонального пристрою тощо), електронних освітніх ресурсів та пристосувань для навчальних кабінетів та STEM-лабораторій, визначаються відповідно до Типового переліку засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій, затвердженого наказом МОН від 29.04.2020 р. № 574. Вони не можуть відрізнятися від встановлених цим наказом.

3. Вимоги до засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів початкової школи повинні відповідати вимогам, наведеним у таблиці 5 Типового переліку засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів початкової школи, затвердженого наказом МОН від 07.02.2020 р. № 143. Вони не можуть відрізнятися від встановлених цим наказом.

4. Вимоги до меблів визначаються відповідно до санітарного законодавства та національних стандартів України ДСТУ 22046:2004 «Меблі для навчальних закладів. Загальні технічні умови», ГОСТ 11015-93 (ИСО 5970-79) «Столи учнівські. Типи і функціональні розміри»

           Не допускається спрямування субвенції на:

  • закупівлю товарів, робіт і послуг, які безпосередньо не пов'язані з оплатою перелічених віще видатків;
  • оплату посередницьких послуг;
  • здійснення заходів, метою яких є отримання прибутку.
Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Коментарі
13
Микола
16.02.2021
Чи можна спрямовувати субвенцію на співфінансування НУШ ?
профі
16.02.2021
ні не можна
Світлана
17.02.2021
Частиною 4 ст. 1032 БКУ встановлено, що залишки коштів за освітньою субвенцією використовуються у наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення субвенції (на оплату праці з нарахуваннями педпрацівників) та на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти державної та комунальної власності, зазначених у ч. 1 цієї статті.Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджені постановою КМУ від 14.01.2015 р. № 6. Цими нормами не передбачено спрямування залишків освітньої субвенції на співфінансування НУШ.Щодо НУШ, то Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти "Нова українська школа" затверджені окремою постановою КМУ від 04.04.2018 р. № 237.
Людмила
17.02.2021
Чи можна залишок освітньої субвенції спрямовувати на співфінансування проектів Дфрр-реконструкцію школи
Тетяна
18.02.2021
Я правильно зрозуміла, що виділення субвенції на заробітну плату пед працівників та нарахування на 2022 рік буде тільки закладам з новими назвами?
Світлана Тетяна
18.02.2021
спрямовувати на співфінансування проектів Дфрр-реконструкцію школи - НІ
Світлана Тетяна
18.02.2021
Скоріш за все. Але до 2022 року ще дожити треба)
Лариса
19.02.2021
Чи можна на електроенергію витратити?
Світлана Лариса
21.02.2021
Ні, не можна
Лариса
10.03.2021
Чи можна залишки освітньої субвенціїї спрямовувати на оплату праці педагогічних працівників, які надають послуги із забезпеченням освітнього процесу осіб з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах (групах)?
Дюдмила
12.03.2021
Чи можна залишки освітньої освітньої субвенції спрямувати на реконстррукцію шкільної їдальні?
Тетяна
15.03.2021
Чи можна залишки освітньої субвенції спрямувати на придбання матеріалів для встановлення освітлення футбольного поля зі штучним покриттям
Марина
19.01.2022
Чи можна залишки освітньої субвенції спрямувати на співфінансування на придбання шкільного автобуса
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі