2025 0

Важливі питання децентралізації влади, зокрема, законопроект про префектів

У понеділок 2 листопада працювала експертна група з питань законодавчого забезпечення децентралізації влади та реформування місцевого самоврядування. Головував на засіданні – Спікер Парламенту В.Гройсман.

У роботі групи взяли участь Віце-прем’єр-міністр України, Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Г.Зубко,  представники Уряду та Адміністрації Президента, експерти.

АМУ представляв перший заступник виконавчого директора О.Слобожан.

Учасники засідання обговорили стан підготовки законопроектів, необхідних для реалізації змін до Конституції України щодо децентралізації влади.

Зокрема, було презентовано проект Закону України «Про префектів» (завантажити презентацію). Цей документ визначає ключові функції префектів - насамперед, це перевірка і експертиза рішень, ухвалених місцевими радами. Посада префекта має утримувати баланс між гілками влади. У цьому контексті В.Гройсман зазначив, що важливо, аби разом з повноваженнями префекти отримали і належні обов’язки, які б визначали їхню відповідальність за об’єктивність прийнятих рішень.

Експерти АМУ були залучені до підготовки проекту закону про префектів. О.Слобожан висловив позицію щодо підтримки концепції цього законопроекту та наголосив, що як презентація так і  сам проект закону містять лише поверхове бачення наглядових повноважень префекта щодо органів місцевого самоврядування. Викладаючи зміст цих повноважень префекта, важливо розуміти його об’єктивні можливості та обмеження. Зрозуміло, що  чим більший обсяг актів, які підлягають перевірці, і чим більша деталізація такої перевірки, тим нижча ефективність та якість самої перевірки, а вартість - вища. Як результат, тим менша ймовірність, що префект матиме  можливість самостійно ознайомитися з відповідними актами особисто, а не довірятися  працівникам свого апарату.

Експерти АМУ вважають, що такий нагляд - це формалізована перевірка на предмет виявлення грубих та явних порушеньКонституції та законів України. Наприклад, порушення компетенції; недотримання обов’язкових процедур (кворум,  кількість голосів за акт, таємність голосування, правильність складення акту). А виявлення специфічних порушень можливе шляхом вибіркової перевірки усіх документів, пов’язаних з прийняттям акту. Очевидно, що всі акти так перевірити не можна і не потрібно. Отже, кількість та підстави таких перевірок мають бути чітко визначені законом і не призводити до блокування роботи відповідних органів.

Також на засіданні обговорювалися першочергові заходи з вирішення проблемних питань об’єднаних територіальних громад, законопроекти щодо децентралізації повноважень органів влади, що не передбачають внесення змін до Конституції України.

В.Гройсман висловився за необхідність чіткого врегулювання бюджетних питань для місцевих рад. Для цього, сказав він, Верховна Рада і Уряд повинні активізувати роботу щодо прийняття головного кошторису держави наступного року.



загрузка...
Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Коментарі (0)