Кабмін змінив порядок проведення ревізій
Зазначені зміни відбулись ще наприкінці 2022 року, проте залишились без належного суспільного висвітлення.
Вперше з 2016 року до Порядку проведення інспектування Державною аудиторською службою та її міжрегіональними територіальними органами, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2006 р. № 550, внесене таку велику кількість змін та окремо додано 2 нових розділи!
До найголовніших змін можливо віднести:
- Запроваджено електронний документообіг під час проведення ревізії;
- Більш детально врегульовані відносини щодо проведення зустрічної звірки;
- Урегульовані відносини щодо вимоги та надання об’єктом контролю документів при проведенні ревізії;
- Більш детально врегульовані відносини щодо надання пояснень посадовцями об’єкту контролю;
- Збільшені терміни щодо реалізації результатів ревізії;
- Скасоване обов’язкове інформування правоохоронних органів про результати ревізії.
Зміни у визначеннях
Редакція ДО змін |
Редакція ПІСЛЯ змін |
відсутнє |
Додано визначення додатки до акта ревізії - документи, які містять інформацію про фінансово-господарську діяльність об’єкта контролю, інші документи та інформацію, які підтверджують зміст акта ревізії; |
зустрічна звірка - метод документального та фактичного підтвердження у підприємств, установ та організацій виду, обсягу і якості операцій та розрахунків для з’ясування їх реальності та повноти відображення в обліку об’єкта контролю |
Внесено зміни зустрічна звірка - метод документального та фактичного підтвердження в об’єкта зустрічної звірки виду, обсягу і якості операцій та розрахунків для з’ясування їх реальності та повноти відображення в обліку об’єкта контролю; |
відсутнє |
Додано визначення об’єкт зустрічної звірки - юридичні особи, які мали правовідносини з об’єктом контролю та/або залучалися для виконання договірних відносин із об’єктом контролю, та/або юридичні особи, товари, роботи, послуги яких використовувалися для виконання цих договірних відносин; |
відсутнє |
Додано визначення матеріали ревізії - акт ревізії з додатками до акта ревізії та інші документи, отримані за результатами проведення або реалізації результатів ревізії; |
об'єкт контролю - підконтрольна установа, інший суб'єкт господарювання, включаючи його структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами, щодо якого орган державного фінансового контролю має повноваження та підстави для проведення ревізії відповідно до законодавства; |
Внесено зміни об’єкт контролю - підконтрольна установа та її відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи, а також суб’єкт господарювання незалежно від форми власності, який не віднесено Законом України “Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні” (далі - Закон) до підконтрольних установ та у якого здійснюється державний фінансовий контроль на підставі судового рішення, ухваленого у кримінальному провадженні;” |
Організація та проведення ревізій
Редакція ДО змін |
Редакція ПІСЛЯ змін |
1. Програма ревізії. |
|
Під час проведення ревізії посадовими особами органу державного фінансового контролю можуть вноситися за письмовим погодженням з керівником органу державного фінансового контролю чи його заступником зміни до програми ревізії. |
У разі потреби зміни періоду, що підлягає ревізії, такі зміни здійснюються після відповідних до змін до плану проведення заходів державного фінансового контролю, та нове направлення держаудитору, не оформлюється. |
Один примірник програми ревізії в обов’язковому порядку мав бути наданий, держаудитором, керівнику об’єкту контрою. |
Програма ревізії надається на вимогу керівника об’єкта контролю. |
2. Шляхи надання документів до ревізії. |
|
Раніше Порядок №550, не визначав шляхи надання документів до перевірки. |
Керівник об’єкта контролю зобов’язаний, за вимогою держаудитора надати документи необхідні для проведення ревізії. Надання таких документів здійснюється у строк, який визначає держаудитор у вимозі про надання документів. |
3. Врегульовані шляхи надання питань та пояснень. |
|
Письмові пояснення надаються на ім’я керівника органу державного фінансового контролю, який проводить ревізію, із зазначенням дати. |
Письмові пояснення надаються на ім’я держаудитора, який проводить ревізію, із зазначенням дати. |
Відсутня регулююча норма |
Додано норму, що визначає шляхи надання держаудитором переліку питань, а саме: 1. Особисто під розписку керівнику або головному бухгалтеру об'єкта контролю; 2. Через канцелярію; 3. Рекомендованим поштовим відправленням з повідомленням. |
Відсутня регулююча норма |
Нововведенням є, що у разі ненадання письмових пояснень протягом трьох робочих днів з дня отримання працівником об’єкта контролю переліку питань, цей факт зазначається в акті ревізії. |
4. Зупинення ревізій через непереборну силу |
|
Відсутня регулююча норма |
Планова виїзна ревізія, яка зупинилася через непереборну силу або воєнний стан, повинна бути завершена протягом 60 робочих днів після припинення цих обставин чи припинення/скасування воєнного або надзвичайного стану відповідно. |
Зустрічні звірки
Редакція ДО змін |
Редакція ПІСЛЯ змін |
Відсутня регулююча норма |
Направлення на проведення зустрічної звірки надається керівнику об’єкта зустрічної звірки чи його заступнику у спосіб, як і при проведенні ревізії. |
Відсутня регулююча норма |
Зустрічна звірка не є заходом державного фінансового контролю, у зв’язку з чим, зазначається про відсутність можливості складання заперечень на довідки проведення зустрічної звірки. |
Стосовно осіб об’єкта контролю, які чинять перешкоди у проведенні зустрічної звірки і ревізії, вживають заходів для притягнення до адміністративної відповідальності. |
Відтепер стосовно осіб об’єкта контролю, які чинять перешкоди у проведенні зустрічної звірки і ревізії, вживають заходів для притягнення до юридичної відповідальності відповідно до закону. Термін юридична відповідальність є значно ширшим та включає в себе такі види відповідальності як: адміністративна, дисциплінарна, кримінальна, цивільна та матеріальна. |
Оформлення акту ревізії
Редакція ДО змін |
Редакція ПІСЛЯ змін |
Відсутня регулююча норма |
Відтепер визначено чіткий строк розгляду посадовими особами об’єкту контролю довідок з окремих питань програми ревізії та він становить 2 робочих дні. Протягом яких, довідка має бути підписана держаудитором, який здійснював перевірку та відповідальною посадовою особою об’єкту контролю. |
Відсутня регулююча норма |
У випадку коли на об’єкті контролю бухгалтерський облік ведеться на договірних засадах спеціалістом з бухгалтерського обліку — самозайнятою особою чи підприємством, які провадять діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності, акт ревізії підписується тільки керівником об’єкта контролю. |
Рішення про розгляд заперечень (зауважень), що надійшли з порушенням встановленого строку, приймає керівник органу державного фінансового контролю. |
Видалено норму щодо можливого прийняття до розгляду заперечень, які надійшли з порушенням 5 денного строку. |
Реалізація результатів ревізії
Редакція ДО змін |
Редакція ПІСЛЯ змін |
Органом державного фінансового контролю у строк не пізніше ніж 10 робочих днів після реєстрації акта ревізії, а у разі надходження заперечень до нього - не пізніше ніж 3 робочих дні після надіслання висновків на такі заперечення |
Збільшено до 10 робочих днів строк надсилання вимоги після надсилання висновків на заперечення. |
Про результати ревізії, якою виявлено порушення законів та інших нормативно-правових актів, у визначені в пункті 46 цього Порядку строки інформуються органи управління об'єкта контролю. |
Збільшено до 15 робочих днів строк надсилання інформації про виявлені фінансові порушення до органи управління об'єкта контролю. |
Відсутня регулююча норма |
Визначено, що за результатами позапланової ревізії, яка проведена у ході кримінального провадження, вимога про усунення виявлених порушень, не надсилається. |
Якщо виявлено порушення законодавства, за які не передбачено кримінальну відповідальність або які не містять ознаки корупційних правопорушень, орган державного фінансового контролю у визначені в пункті 46 цього Порядку строки письмово інформує про такі порушення правоохоронні органи. |
Видалена вимога щодо обов’язкового інформування правоохоронних органів про виявлені ревізією порушення, за які не передбачено кримінальну відповідальність та відсутні ознаки корупційних правопорушень. |
Нові розділи Порядку №550
Додано новий розділ, який визначає особливості проведення ревізії у відокремлених підрозділах без статусу юридичної особи. Здебільшого механізм проведення заходів державного фінансового контролю у таких підрозділах схожий зі звичайною ревізією, але є певні особливості:
- За результатами ревізії відокремленого підрозділу складається ДОВІДКА з окремих питань програми ревізії об’єкта контролю в частині діяльності цього відокремленого підрозділу, у двох примірниках;
- Керівник та інші посадові особи відокремленого підрозділу ознайомлюються з довідкою, підписують її та протягом двох робочих днів повертають органу державного фінансового контролю, який проводив ревізію відокремленого підрозділу.
- У разі наявності заперечень щодо змісту довідки про проведення ревізії відокремленого підрозділу такі заперечення надаються керівником відокремленого підрозділу керівнику об’єкта контролю, який приймає рішення щодо їх включення у заперечення до акту ревізії. Окремо, заперечення відокремленого підрозділу не розглядаються.
Додано новий розділ, який визначає особливості складення документів в електронній формі та проведення ревізій за документами, складеними в електронній формі.
З більшості пунктів Порядку №550 видалено слово «Письмово». Виключно письмовий обмін інформацією, залишається при документообігу з посадовими особами об’єктів контролю, якім необхідно надати письмові пояснення та при взаємодії з правоохоронними органами та іншими органами влади.
Також, у Порядку №550 з’явилось посилання Закони України “Про інформацію”, “Про електронні документи та електронний документообіг”, “Про електронні довірчі послуги”.
Нагадаємо, що Державна аудиторська служба України та її міжрегіональні територіальні підрозділи перейшли на електронний документообіг з 2021 року.
До головних особливостей використання електронного документообігу під час ревізії можна віднести:
- У разі неможливості підписання електронного документа, шляхом накладення електронного підпису, створюється та підписується ідентичний електронному документу на папері у тій кількості примірників, яка передбачена для відповідного типу документа Порядком №550.
- Передбачено, що надання держаудиторам документів на електронних носіях здійснюється разом з описом вкладених документів у строк, який зазначається держаудиторами у вимозі про надання документів.
- Електронна копія електронного документа та візуальне подання електронного документа на папері, мають бути засвідчені об’єктом контролю у порядку, встановленому законом.