Місцеві податки та збори: зміни - 2015!
Підпункт 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України, визначає, що до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися зміни пізніше як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. При цьому відповідно до підпункту 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 цього Кодексу рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В той-же час, Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо податкової реформи» (№71-VIII від 28.12.2014) вносить зміни до елементів як загальнодержавних податків і зборів, так і до місцевих. Звертаємо увагу, що стягнення загальнодержавних податків і зборів здійснюється з 1 січня 2015 року.
При цьому законодавець рекомендує у пункті 4 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону №71-VIIIорганам місцевого самоврядування у місячний термін з моменту опублікування цього Закону прийняти та оприлюднити у 2015 році рішення про встановлення місцевих податків.
Отже,у випадку прийняття місцевою радою рішення про встановлення місцевих податків, вони можуть застосовуватися з 1 січня 2015 року або з моменту їх оприлюднення.
Ще одним аргументом на користь можливості встановлення та застосування органами місцевого самоврядування місцевих податків і зборів в 2015 році є їх звільнення в процесі прийняття відповідних рішень від застосування вимог, встановлених Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Вважаємо, що такий підхід повинен бути застосований і у випадку прийняття рішення щодо встановлення та його застосування відносно земельного податку, який з 2015 року віднесено до категорії місцевого податку.
Разом з тим у випадку, коли місцева рада не прийме рішення про встановлення місцевих податків, відповідно до пункту 5 пункту 3 статті 12 Податкового кодексу України, такі податки будуть справлятися виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням мінімальної ставки (а по платі за землю за ставками, які діяли до 31 грудня 2014 року) до моменту прийняття такого рішення.
При цьому звертаємо увагу на ту обставину, що змінами до Податкового кодексу України, які набрали чинності з 1 січня 2015 суттєво зменшено перелік осіб, які звільняються від сплати земельного податку. Зокрема з переліку звільнених від сплати земельного податку виключені органи державної влади та органи місцевого самоврядування; органи прокуратури; заклади, установи та організації, які повністю утримуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів; дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади незалежно від форм власності і джерел фінансування; заклади культури, науки, освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, фізичної культури та спорту, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету.
Таким чином, у разі неприйняття у 2015 році рішення про встановлення земельного податку та звільнення від сплати земельного податку зазначених категорій землекористувачів, наслідком буде оподаткування їх на загальних підставах (за ставкою 1% в редакції Податкового кодексу України станом на 31 грудня 2014 року).
Враховуючи вище вказане вважаємо, що органи місцевого самоврядування вправі встановити та застосовувати в 2015 році (з 1 січня 2015 року або з моменту оприлюднення) ставки місцевих податків.
Що стосується місцевих зборів, то Закон №71-VIII залишив у чинній редакції положення щодо збору за місця для паркування транспортних засобів та туристичного збору. Скасовано лише збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності.
Окремо звертаємо увагу, що 15 січня 2014 року Парламент ухвалив зміни до Бюджетного кодексу (№1766 від 15.01.2014), якими передбачено зарахування збору за місця для паркування транспортних засобів та туристичного збору до бюджетів місцевого самоврядування (ст.64, 69). Крім того, внесено зміни до пункту 4 частини першої ст. 69 Бюджетного кодексу «Доходи бюджетів міст районного значення, сільських, селищних бюджетів», якими передбачено зарахування в повному обсязі податку на майно (включаючи плату за землю та транспортний податок) до бюджетів малих населених пунктів.
За матеріалами АМУ