Держпраці буде по-новому проводити перевірки
Законопроєктом передбачається удосконалення положень Кодексу законів про працю України та інших актів щодо:
- імплементації у національне законодавство положень Конвенцій Міжнародної організації праці № 81 та № 129;
- визначення завдань та функцій державної інспекції праці;
- встановлення механізму здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю, який включає в себе права та обов’язків інспекторів праці та об’єктів відвідувань, процедурні питання щодо особливостей проведення інспекційних відвідувань та застосувань заходів впливу за порушення законодавства про працю;
- поширення заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю на тіньовий сектор економіки;
- запровадження «сервісної функції» інспекторів праці для ефективного надання роботодавцям інформації та рекомендацій щодо додержанням норм законодавства про працю;
- встановлення професійних стандартів та кваліфікаційних категорій інспекторів праці, гарантій їх незалежності та гідної оплати праці;
- визначення одним з основних напрямків діяльності державної інспекції праці подолання незадекларованої праці для зменшення обсягу тіньової економіки;
- розширення прав профспілок на участь в інспекційних відвідуваннях з метою підвищення якості захисту прав працівників;
- забезпечення участі об’єктів відвідування у розгляді питання про накладення штрафу для мінімізації кількості необґрунтованих штрафів;
- уніфікація фінансових санкцій за порушення законодавства про працю.
- можливість залучення поліції для забезпечення захисту життя та здоров’я інспекторів праці та інших учасників інспекційного відвідування.
Законопроєкт передбачає підвищення рівня оплати праці інспекторів праці, що потребуватиме додаткових витрат з державного бюджету.
З урахуванням запропонованого законопроєктом мінімального посадового окладу інспектора праці (не менше двох розмірів мінімальної заробітної плати) – 12000 грн, а також надбавки за кваліфікаційну категорію (0 – 100 % від посадового окладу), а також необхідності сплати податків та зборів прийняття законопроєкту потребуватиме додаткових видатків з державного бюджету у розмірі 93004,6 тис. грн за умови збереження існуючої кількості інспекторів праці.
Довідка:
За даними Державної служби статистики України кількість неформально зайнятого населення у віці старше 15 років, станом 2020 рік становила 3316,4 тис. осіб.
Найбільша частка неформально зайнятого населення спостерігається у сільському господарстві (45,2%), будівництві (16,8%), оптовій та роздрібна торгівля та ремонті автотранспортних засобів і мотоциклів (15,7%).
В той же час, за оцінками Державної установи «Інститут економіки та прогнозування» Національної академії наук України, частка економічно активного населення, що отримує тіньові доходи сягає 26,5% (4709,53 тис. осіб), а грошова маса неофіційних доходів, яке отримує працююче населення України знаходиться на рівні 25,2% фонду оплати праці (264,3 млрд грн). При цьому, переважна більшість працюючих (59,8%) погодились би працювати офіційно, при цьому готові отримувати частину доходів «в конверті». 48% респондентів негативно налаштована до неформальної зайнятості, 25% байдуже і лише 14% позитивно.