Інформація по темі "" | Публікації по тегу
28.04.25
1444 0
Друкувати
Обране

Фінансування страхувальників: ПФУ оприлюднив проєкт свого Порядку

04.04.2025 ПФУ на своєму офіційному сайті оприлюднив проєкт постанови правління ПФУ «Про затвердження Порядку фінансування страхувальників для надання страхових виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням». Що це за документ та на що у ньому слід звернути увагу роботодавцям, розповімо далі.

Довгоочікувані зміни

Нагадаємо, що з 01.01.2023 уповноваженим органом в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності є Пенсійний Фонд. З цієї дати до функцій ПФУ (а не ФСС) входить:

  • здійснення страхових виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням;
  • проведення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності;
  • контроль використання страхувальниками перерахованих їм коштів на виплату допомоги тощо.

Водночас не всі нормативні документи були підготовлені до таких змін. Зокрема, ПФУ не встиг розробити свою заміну ФССному Порядку № 12*.

Порядок фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затверджений постановою ФССУ від 19.07.2018 № 12.

І ось нарешті у квітні 2025 році Пенсійний фонд оприлюднив проєкт постанови, якою визначив свій порядок фінансування страхувальників. Які нововведення чекають на страхувальників, розповімо далі.

Але спочатку зауважимо, що документ, про який зараз піде мова, є лише проєктом. А отже, його ще можуть змінити. Тож слідкуйте за нашими публікаціями. А поки давайте розглянемо, які цікавинки готує для страхувальників новий порядок фінансування від ПФУ.

Заява-розрахунок

Проєктом передбачено, що, як і раніше, підставою для фінансування страхувальників буде заява-розрахунок.

Нова форма. Форма нової заяви-розрахунку наведена у додатку 1 до проєкту Порядку.

До речі, вона не сильно відрізняється від своєї попередниці. Як і раніше, вона складається із:

а) самої заяви-розрахунку, в якій страхувальники зазначають відомості про себе (найменування, місцезнаходження, номер телефону), реквізити спецрахунку та загальну інформацію про заповнені додатки форми (таблична частина);

б) додатків до заяви-розрахунку. Але тепер це будуть не додатки 1.1 — 1.5, а розділи І — VІ. А саме:

  • розділ І — допомога по тимчасовій непрацездатності;
  • розділ ІІ — допомога по вагітності та пологах (тепер це окремий розділ);
  • розділ ІІІ — допомога на поховання;
  • розділ IV — допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання;
  • розділ V — виплата у разі переведення потерпілого на легшу, нижчеоплачувану роботу;
  • розділ VІ — відшкодування вартості поховання потерпілого та пов’язаних із цим ритуальних послуг.

Зауважте, самі додатки до заяви-розрахунку практично не змінилися. В них лише внесли маленькі корективи (подекуди прибрали згадку про № страхового свідоцтва, в назву графи «Свідоцтво про смерть» додали «Витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть» тощо). А ось графи, в назві яких фігурувало МСЕК, чомусь залишили в тому ж самому вигляді.

І ще один нюанс. У новій формі заяви-розрахунку тепер немає рядка для підпису головного бухгалтера. Свої підписи в цьому документі можуть поставити або керівник, або уповноважена особа.

Способи подання. Заява-розрахунок подається до ПФУ не пізніше 5 робочих днів з дати прийняття рішення страхувальником про призначення страхової виплати. Тут без змін.

Водночас проєкт Порядку дозволяє подати заяву-розрахунок:

  • або в електронній формі через портал ПФУ із застосуванням КЕП чи засобами порталу Дія (за технічної можливості);
  • або у паперовій формі з додаванням на електронному носії копії файлу додатка 1 до проєкту Порядку у форматі Exсel або інших машинозчитувальних форматах шляхом особистого звернення або надсилання поштовим відправленням.

Якщо щось пішло не так

Фінансування «на паузі». Зверніть увагу! У разі виявлення помилок або недостовірних відомостей у заяві-розрахунку ПФУ може прийняти рішення про залишення її без руху (заява-розрахунок отримає відповідний статус).

Про своє рішення Пенсійний фонд проінформує страхувальника в особистому кабінеті у квитанції контролю заяви-розрахунку. У цьому повідомленні будуть наведені виявлені помилки, спосіб та строк їх усунення, а також порядок та строк оскарження рішення про залишення заяви-розрахунку без руху.

Щоб виправити ситуацію, страхувальник повинен буде створити нову заяву-розрахунок за даними заяви-розрахунку, залишеної без руху, і таку (виправлену) заяву-розрахунок подати у спосіб, описаний вище.

Відмова у фінансуванні. ПФУ може взагалі відмовити у фінансуванні страхувальника у таких випадках:

  • якщо страхувальник відмовляється або перешкоджає проведенню перевірки;
  • виявлено факти подання страхувальником недостовірних відомостей;
  • страхувальник порушив порядок використання страхових коштів.

Відповідне рішення надсилається страхувальнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

У такому разі:

  • в особистому кабінеті страхувальника на порталі ПФУ заяви-розрахунки набувають статусу «Відмовлено». Підстави відмови зазначаються у квитанції контролю заяви-розрахунку;
  • фінансування таких заяв не здійснюється.

Фінансування страхових виплат може бути поновлено:

  • в разі оскарження рішення ПФУ про відмову в адмінпорядку або у суді;
  • після усунення обставин, що спричинили відмову у фінансуванні (на підставі наказу керівника територіального органу ПФУ).

Увага! Проєктом Порядку передбачений ще один випадок, коли може бути відмовлено у фінансуванні страхових виплат, — якщо лікар допустив необґрунтоване створення медвисновку про тимчасову непрацездатність і ПФУ виявив таке порушення. У такому разі:

  • територіальний орган ПФУ повідомляє про виявлені порушення медзаклад, лікар якого допустив необґрунтоване створення медвисновку про тимчасову непрацездатність;
  • фінансування за заявою-розрахунком у частині листка непрацездатності, сформованого на підставі необґрунтованого медвисновку, не здійснюється.

Повідомлення про зупинення фінансування страхових виплат страхувальнику буде надіслано в особистий кабінет на порталі ПФУ.

Помилки в сумі страхових виплат. У разі виявлення страхувальником помилок при нарахуванні страхових коштів він, як і раніше, має повернути надлишково перераховані та/або виплачені кошти на рахунок ПФУ та одночасно надіслати обґрунтоване письмове пояснення щодо причин повернення страхових коштів.

У разі якщо сума отриманих страхувальником від ПФУ коштів перевищує фактичні витрати для надання страхових виплат, невикористані кошти також слід повернути на рахунок ПФУ. Зробити це слід протягом 3 робочих днів. Повідомляти про причини повернення проєктом Порядку не вимагається.

Повідомлення про виплату

Після проведення фінансування страхувальник не пізніше 30 календарних днів з дати зарахування страхових коштів на спецрахунок та набуття заявою-розрахунку статусу «Оплачено» має подати повідомлення про виплату страхових коштів (додаток 2 до проєкту Порядку).

Способи подання — ті самі, що й для заяви-розрахунку (у паперовому або в електронному вигляді).

Нюанс. При поданні повідомлення через портал ПФУ його номер та дата визначатимуться автоматично.

Зауважте, що форма повідомлення про виплату страхових коштів практично не змінилася, але в ній є невеликі коригування. Наприклад, у ній також немає рядка для підпису головного бухгалтера.

Увага! Неподання повідомлення протягом 3 місяців з дати зарахування страхових коштів на спецрахунок та набуття заявою-розрахунком статусу «Оплачено» є підставою для проведення територіальним органом ПФУ позапланової перевірки використання страхувальником страхових коштів.

До речі, 17.03.2025 ПФУ оприлюднив також проєкт постанови, який визначає Порядок перевірки правильності використання роботодавцями коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання (наразі такі перевірки регламентує постанова правління Фонду соцстраху від 02.10.2020 № 23). Але на сьогодні він ще не затверджений.

Ліквідація страхувальника

Зверніть увагу! Проєктом Порядку передбачено, що в разі ліквідації страхувальника і за відсутності у нього правонаступника саме територіальний орган ПФУ за місцем перебування на обліку ліквідованого страхувальника здійснює:

  • і страхові виплати за страхованими випадками, які настали до ліквідації;
  • і призначення таких страхових виплат;
  • і подання заяви-розрахунку.

При цьому страхові виплати перераховуються безпосередньо на рахунок застрахованої особи.

Висновки

  • Форма заяви-розрахунку зміниться, але корективи не суттєві (в рядках для підписів, назвах додатків, назвах граф тощо).
  • Подати заяву-розрахунок можна буде або в електронній формі через портал ПФУ / засобами порталу Дія, або у паперовій формі з додаванням на електронному носії копії файлу у форматі Exсel.
  • У разі виявлення помилок або недостовірних відомостей у заяві-розрахунку ПФУ може прийняти рішення про залишення її без руху.
  • ПФУ може взагалі відмовити у фінансуванні страхувальника, якщо він відмовляється або перешкоджає проведенню перевірки, подав недостовірні відомості або порушив порядок використання страхових коштів.
  • Повідомлення про виплату страхових коштів потрібно буде подавати не пізніше 30 календарних днів з дати зарахування страхових коштів на спецрахунок та набуття заявою-розрахунком статусу «Оплачено».
  • У разі ліквідації страхувальника і за відсутності у нього правонаступника страхові виплати за страховими випадками, які настали до ліквідації, призначатиме і виплачуватиме територіальний орган ПФУ.
Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
pw-image
Читайте сайт за ціною чашки кави
Платне користування buhgalter.com.ua передбачає:
  • доступ до новин, статей, довідників
  • безлімітні завантаження бланків
  • відсутність реклами.
Передплатники PRO-доступу, «Бюджетної бухгалтерії», «Оплата праці» та користувачі «FIT-Бюджет» отримують безкоштовний доступ до порталу бонусом до передплати.
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
70
грн/
місяць
Вже передплатили? Увійти
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
ic-acc-pay
×