Уряд відповідає на питання, пов’язані з підвищенням мінімальної зарплати з 1 січня 2017 року
Приміром, у вересні 2015 року після чергового підвищення соцстандартів мінімальна зарплата складала лише 47,3% прожиткового мінімуму, у травні 2016-го – 47,7%. Якщо у січні 2014 р. співвідношення мінімальної та середньої заробітних плат становило 38,5 %, то у травні 2016 р. – 29,1 % (за рекомендаціями Міжнародної організації праці таке співвідношення має становити не менше 50 %, в країнах ЄС – 60 %). Мляве зростання соціальних стандартів виштовхувало все більше працюючих українців за межу бідності, звужувало споживчі можливості населення. Тому Уряд запропонував Верховній Раді розглянути три новації. По-перше, одразу вдвічі підвищити мінімальну зарплату. По-друге, встановити тарифний розряд єдиної тарифної сітки у розмірі 1600 грн. По-третє, скасувати прив’язку розрахунку посадових окладів до мінімальної зарплати. Таким чином, прибирається ситуація встановлення невиправдано високих зарплат для деяких груп держслужбовців, відновлюється соціальна справедливість.
Володимир Гройсман, Прем’єр-міністр України:
«Ми забезпечимо в країні двократне збільшення мінімальної заробітної плати. Це означає єдине, що з 1 січня жоден громадянин України не буде отримувати менше ніж 3200 грн. Ця ініціатива попередньо була обговорена з Президентом України, представниками фракцій коаліції Парламенту, в Уряді і було знайдене спільне рішення, яке дає можливість зробити перші кроки з наведення порядку і оцінки праці українських громадян. Праця українських громадян є недооцінена. Тому потрібно створити систему, за якої працюючі громадяни почнуть отримувати належну заробітну плату. Уряд оновив споживчий кошик, який у 2017 році має дорівнювати 3200 грн. Таким чином, вперше за 25 років незалежності мінімальна заробітна плата громадян дорівнює реальному, фактичному і юридичному прожитковому мінімуму. Це абсолютно відповідає нашим можливостям і ми можемо це забезпечити з 1 січня 2017 року. Ми не просто виконуємо зобов'язання - ми їх перевиконуємо. Це наш обов'язок – виконувати соціальний контракт».
Розпочатий Урядом процес реформування системи оплати праці миттєво викликав чимало запитань. Пропонуємо відповіді на найбільш поширені.
Кого стосується підвищення мінімальної заробітної плати?
Підвищення мінімальної заробітної плати у разі схвалення урядової ініціативи Верховною Радою стосується всіх без виключення працюючих в Україні громадян. З 1 січня 2017 року жоден працівник, у тому числі у бюджетній сфері, не буде отримувати заробітну плату менше 3200 грн на місяць.
Що означає скасування прив’язки розрахунку посадових окладів до мінімальної зарплати?
Зараз оклади окремих категорій службовців розраховуються у мінімальних зарплатах. Приміром, відповідно до Закону України «Про судоустрій та статус суддів» посадовий оклад судді місцевого суду встановлено у розмірі 10 мінімальних заробітних плат. Отже, якщо мінімальна зарплата зросте на 1600 грн, зарплата судді місцевого суду збільшиться одразу на 16000 грн. Уряд пропонує скасувати таку соціальну несправедливість і підвищувати зарплати всім працюючим рівномірно.
Чи зменшиться кількість отримувачів субсидії на оплату комунальних послуг після дворазового підвищення мінімальної зарплати?
Зростання мінімальної заробітної плати з 1 січня 2017 року до 3200 гривень не вплине на розмір субсидії, призначеної в опалювальному сезоні 2016-2017 років.
Коментар Віце-прем'єр-міністра України Павла Розенка:
«Для розрахунку розміру субсидій у цьому опалювальному сезоні враховуються доходи за минулий 2015 рік. Тому в цьому році для людей, які отримують субсидії, це буде позитивний момент, у них просто з'являться додаткові кошти. Корекція розміру субсидій з урахуванням підвищення заробітних плат буде проводитися вже в наступному опалювальному сезоні. Очевидно, що вже з наступного опалювального сезону люди будуть отримувати трошки менші субсидії, але їх достаток буде рости. Ми потроху будемо балансувати цю модель за рахунок збільшення доходів громадян. В наступному році не передбачається збільшення ціни ні на газ, ні на житлово-комунальні послуги».
Чи збільшиться податковий тиск на спрощенців після підвищення зарплатної мінімалки до 3200 грн?
Розмір ставки єдиного податку для «спрощенців» 1 і 2 груп прив’язаний до мінімальної зарплати. Тобто при збільшенні у два рази мінімальної зарплати їм доведеться сплачувати більше. Так, але слід зауважити, що, по-перше, зараз середня зарплата по Україні становить 5 тис. грн. Тобто підвищення зарплатної «мінімалки» - перший крок до легалізації реальних зарплат. По-друге, після виходу на пенсію «спрощенцям» сплачується така ж пенсія, як і громадянам, які працювали найманими працівниками. Відтак, спрощенці мають відраховувати в ПФ стільки ж, скільки громадяни – наймані працівники.
Чи вплине суттєве зростання мінімальної зарплати на макроекономічну стабільність, зокрема, на розкручування інфляції?
Багато років соцстандарти в Україні піднімалися дуже повільно і відставали від реальних темпів інфляції, що провокувало зубожіння населення. Це, у свою чергу, негативно впливало і на економіку через скорочення споживчого попиту. Аби подолати кризові явища в економіці, уряди провідних країн не скорочували, а навпаки, збільшували соціальні видатки, аби відновити внутрішній попит. В українських реаліях підвищення мінімальної зарплати матиме ще один позитивний ефект – виведення зарплат із тіні і як результат – скорочення дефіциту Пенсійного фонду і обсягів його державної підтримки. Бюджет на наступний рік буде збалансований, тому вмикати друкарський верстат, аби виконати зобов’язання, які випливають з підвищення до 3200 грн мінімальної зарплати, ніхто не буде.
Коментар Першого віце-прем'єра-міністра – Міністра економічного розвитку і торгівлі України Степана Кубіва:
«Підвищення з 1 січня 2017 року мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму не відіб'ється на макростабільності. Мінекономрозвитку і Мінфін дали прогноз зростання економіки на наступний рік - 3%, ми чітко зафіксували курс - 27,2 грн / $ 1 (середній). Ми чітко зафіксували структуру і пріоритети економіки. Я вважаю, що макропоказники, які ми дали на три роки, є прогнозованими і виправданими. Коли ми знизили єдиний соціальний внесок, необхідно витягати заробітні плати з тіні, а не тримати на мінімальних. Чим більше тіньових коштів буде офіційно задекларовано, тим здоровіше стає економіка».