1948 0

Мін'юст нагадав бюджетникам про нюанси використання програмного забезпечення

Лист, Мін'юст, від 26.01.2015, № 15-0-2-15/8.1

У Міністерстві юстиції розглянуто звернення щодо надання інформації стосовно деяких питань використання програмного забезпечення бюджетними організаціями та повідомляється.

Відповідно до п. 12 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України бюджетні установи - це органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету.

Так, зокрема, відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 р. N 1433 "Про затвердження Порядку використання комп'ютерних програм в органах виконавчої влади" на Державну службу інтелектуальної власності покладено функції щодо організації взаємодії органів виконавчої влади з питань використання комп'ютерних програм як об'єктів авторського права.

Зазначеною постановою також затверджено Порядок використання комп'ютерних програм в органах виконавчої влади (далі - Порядок), який визначає процедуру використання в органах виконавчої влади комп'ютерних програм як об'єктів авторського права.

Відповідно до п. 6 Порядку придбання органами виконавчої влади комп'ютерних програм здійснюється з урахуванням потреби. При цьому придбаваються виключно ліцензійні примірники таких програм або примірники програм вільного використання, які повинні бути забезпечені документацією, що підтверджує правомірність їх використання згідно з ліцензією або належність до комп'ютерних програм вільного використання.

Вимоги до комп'ютерних програм, що використовуються в органах виконавчої влади, визначаються виходячи з необхідності забезпечення виконання покладених на ці органи завдань та з урахуванням технічних параметрів наявних комп'ютерів, навичок роботи працівників з такими програмами та можливих витрат у разі переходу на інші комп'ютерні програми аналогічного призначення (п. 4 Порядку).

Загальні вимоги до програмних продуктів, які закуповуються або створюються на замовлення державних органів, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.2009 р. N 869, у пункті 3 яких визначено, що тендерною документацією та договором про закупівлю програмного продукту повинно бути передбачено: забезпечення продавцем комплектності поставки програмного продукту, зазначеної у специфікації, яка додається до договору; встановлення у разі потреби програмного продукту продавцем на технічних засобах покупця; надання продавцем гарантійних зобов'язань; визначення строків та умов технічної підтримки програмного продукту.

Закупівля державним органом програмного продукту як об'єкта права інтелектуальної власності здійснюється з дотриманням вимог законодавства.

Згідно з п. 7 Порядку у разі організації тендерів на закупівлю комп'ютерних програм органи виконавчої влади віддають перевагу за інших однакових об'єктивних технічних та якісних характеристик локалізованим версіям комп'ютерних програм; ураховують наявність у розповсюджувачів комп'ютерних програм статусу офіційного партнера (дистриб'ютора, постачальника) та можливість здійснення виробниками або розповсюджувачами офіційного супроводження (консультаційного, сервісного та технічного обслуговування) цих програм.

Також слід зазначити, що в органах виконавчої влади за рішенням їх керівників визначається у межах загальної чисельності працівників підрозділ, відповідальний за дотримання вимог законодавства з питань правової охорони комп'ютерних програм під час їх придбання, встановлення, використання, обліку та інвентаризації (п. 3 Порядку).

Разом з тим варто додати, що, наприклад, між Міністерством освіти і науки України (далі - МОН) та Представництвом Microsoft в країнах СНД 9 жовтня 2001 року було підписано Меморандум про співпрацю, в якому МОН визначає програмні продукти Microsoft (Microsoft Windows XP, Microsoft Office XP) як освітні стандарти в Україні.

На виконання цього Меморандуму та з метою забезпечення легалізації і якості програмного забезпечення МОН видано наказ від 03.12.2001 р. N 782 "Про заходи щодо локалізації та легалізації програмних продуктів Microsoft".

28 жовтня 2003 року у Меморандумі про взаєморозуміння між Міністерством освіти і науки України та Корпорацією Microsoft сторони домовились розвивати співробітництво в галузі використання сучасних інформаційних технологій у діяльності Міністерства, підпорядкованих йому підприємств, організацій, науково-дослідних закладів, закладів загальної середньої, професійно-технічної та вищої освіти.

Також Головним управлінням державної служби України наказом від 31.05.2005 р. N 134 затверджено Порядок забезпечення функціонування системи термінового обміну документами з використанням електронної пошти між Головдержслужбою та органами виконавчої влади, у пунктах 6.2, 6.3 якого зазначається, що на комп'ютерах для роботи у Системі повинна бути встановлена операційна система Windows 2000 або Windows XP та підключено пристрій для сканування. Для роботи з документами використовується MS Office XP.

Щодо відповідальності слід зазначити, що згідно зі ст. 431 Цивільного кодексу України порушення права інтелектуальної власності, в тому числі невизнання цього права чи посягання на нього, тягне за собою відповідальність, встановлену цим Кодексом, іншим законом чи договором.

Так, зокрема, така відповідальність встановлена Законом України "Про авторське право і суміжні права".

Крім того, відповідно до ст. 512 Кодексу України про адміністративні правопорушення незаконне використання об'єкта права інтелектуальної власності (літературного чи художнього твору, їх виконання, фонограми, передачі організації мовлення, комп'ютерної програми, бази даних, наукового відкриття, винаходу, корисної моделі, промислового зразка, знака для товарів і послуг, топографії інтегральної мікросхеми, раціоналізаторської пропозиції, сорту рослин тощо), привласнення авторства на такий об'єкт або інше умисне порушення прав на об'єкт права інтелектуальної власності, що охороняється законом, - тягне за собою накладення штрафу від десяти до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією незаконно виготовленої продукції та обладнання і матеріалів, які призначені для її виготовлення.

Також порушення авторського права і суміжних прав тягне за собою відповідальність, встановлену статтею 176 Кримінального кодексу України. Зокрема, незаконне відтворення, розповсюдження творів науки, літератури і мистецтва, комп'ютерних програм і баз даних, а так само незаконне відтворення, розповсюдження виконань, фонограм, відеограм і програм мовлення, їх незаконне тиражування та розповсюдження на аудіо- та відеокасетах, дискетах, інших носіях інформації, або інше умисне порушення авторського права і суміжних прав, якщо це завдало матеріальної шкоди у значному розмірі, - караються штрафом від двохсот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або позбавленням волі на той самий строк, з конфіскацією та знищенням всіх примірників творів, матеріальних носіїв комп'ютерних програм, баз даних, виконань, фонограм, відеограм, програм мовлення та знарядь і матеріалів, які спеціально використовувались для їх виготовлення.

Додатково інформуємо, що головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики, зокрема, у сфері інтелектуальної власності, є Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, до основних завдань якого належить забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері інтелектуальної власності (пп. 2 п. 3 Положення про Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 р. N 459).

 

Заступник Міністра -
керівник апарату
О. Іванченко



загрузка...
Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Коментарі (0)