Інформація по темі "" | Публікації по тегу
03.08.22
3450 0
Друкувати
Обране

Відкриті дані повертаються: як реагувати місцевій владі

До початку повномасштабної війни Україна закріплювала за собою статус країни, що формує тренди у сфері відкритих даних в Європі. Мінцифри називало розвиток цієї сфери своїм пріоритетом та ставило амбітну ціль — вивести в ній країну в трійку світових лідерів. Однак з початком війни ситуація змінилася, чимало інформації сховали з публічного доступу. На державному рівні її зараз починають відновлювати, і в громад також постає питання — що робити з даними далі?


Авторка: Олена Огороднік, керівниця програми «Transparent cities/Прозорі міста»
Transparency International Ukraine


 

Відкриті дані до і після 24 лютого

В останні роки міські ради ставали все більш відкритими: вони публікували фінансову звітність, дані щодо містобудівних умов та обмежень, регуляторної політики. За п’ять років роботи програми «Transparent cities/Прозорі міста» середній показник прозорості 100 найбільших міст України зріс на 62,2 %.

Мешканці дізнавалися про графік роботи громадського транспорту завдяки LvivCityHelper та «Київ Цифровий». Сіті-бот «Назар» у Тернополі, Запоріжжі та Луцьку повідомляв про роботу комунальних служб і проведення ремонтів. А «Зелений Дрогобич» допомагав мешканцям протидіяти незаконній вирубці дерев. Усі ці сервіси створені на основі відкритих даних.

Але вторгнення росії все змінило. 24 лютого доступ до Єдиного державного вебпорталу відкритих даних (data.gov.ua) та багатьох місцевих порталів призупинили. Мета — не зашкодити інтересам національної безпеки України.

Якщо говорити про сферу доступу до інформації, то в умовах воєнного стану вона регресувала. Наприклад, Київська міська рада не проводить онлайн-трансляції пленарних засідань та постійних комісій, не публікує протоколи та стенограми засідань ради. До Чернівецької міськради не пустили журналістів, аргументуючи це розглядом питань з обмеженим доступом. Схожі ситуації відбувалися в Кропивницькому та Полтаві.

 

Чому важливо відкривати дані вже зараз

Портали відкритих даних закрили, щоб ворог не використав інформацію з них у війні з Україною. Проте варто зауважити, що різні дані можна познаходити й на інших сайтах, а тисячі користувачів раніше вивантажили їх собі на комп’ютери. Наприклад, на лютий 2021 року набори Вінницької міської ради переглянули понад 100 тисяч разів та завантажили — приблизно 5 тисяч. Набори Дніпровської міськради переглянули понад 100 тисяч разів і завантажили — понад 8 тисяч.

Публічна інформація у форматі відкритих даних могла би об’єктивно показати, у якому стані перебувають громади та економіка загалом. І які саме сфери потребують пріоритетної підтримки партнерів. Кандидатство України на вступ до Європейського Союзу також додає відповідальності регіонам щодо публікації даних.

Вчасно опубліковані дані можуть врятувати життя та зберегти здоров’я людей. Наприклад, за допомогою Є ліки (платформа, створена на основі відкритих даних) можна перевіряти наявність медикаментів, які можна отримати безкоштовно в конкретному регіоні та конкретній лікарні. Це особливо важливо знати в умовах воєнного часу, коли мільйони українців страждають від агресії росії. Проте без оновленої інформації цей та десятки інших суспільно корисних сервісів стають неактуальними.

Дані також варто повертати, адже вони є інструментом ефективного планування в період криз. Наприклад, публікація інформації про комунальне нерухоме майно, що перебуває на обліку міської ради, дає змогу зрозуміти спроможність громади розселити людей чи прийняти релокований бізнес. Опублікований чіткий список установ та послуг соціальної допомоги — оцінити можливості допомоги людям, які постраждали від російської агресії.

Відкритість — це також передумова довіри. В умовах, коли Україна особливо потребує підтримки західних партнерів, саме відкритість є однією з найважливіших складових. Відновлення країни після війни потребуватиме безпрецедентних фінансових ресурсів. За оцінками команди KSE Institute, на 13 липня обсяг прямих збитків від пошкодження та руйнування будівель та інфраструктури становить щонайменше $95.5 млрд або понад 2.6 трлн гривень. Таких коштів на відновлення немає ні в державному, ні в місцевих бюджетах. Керівництво нашої країни наголошує на регіональному принципі відбудови, коли іноземні партнери беруть шефство над різними районами та областями, фінансують та долучаються до проєктів відбудови. Це означає, що українські обласні адміністрації та громади повинні напряму домовлятися з міжнародними партнерами про розробку та фінансування спільних проєктів. Проте чи поспішатимуть вони, інвестори та кредитори співпрацювати без розуміння, як живе і планує розвиватися місто?

 

Що робити містам

24 лютого не було часу вирішувати, яку інформацію залишати, а яку вилучати із загального доступу. Однак питання відкритих даних знову набуває актуальності. 1-го серпня Мінцифри знову відкрило доступ до Єдиного вебпорталу відкритих даних. І органи місцевого самоврядування також можуть потроху відновлювати інформацію. Законодавство не дає чіткого переліку наборів, які заборонено оприлюднювати в умовах воєнного стану, хоча зараз це пропонують змінити. Поки що фінальне рішення про (не)публікацію залишається за розпорядником.

Розпорядники можуть провести аудит, врахувати особливості міста та безпекову ситуацію в регіоні, і повернути дані, які не несуть потенційної загрози громаді та країні. Наприклад, у випадку Харківської, Донецької Луганської, Запорізької, Херсонської та Миколаївської областей призупинили публікацію будь-яких наборів. Вінниця, Львів, Київ, Полтава, Чернівці та Хмельницький можуть розпочати поступове повернення інформації на власні місцеві портали відкритих даних. Інші громади можуть публікувати інформацію на своїх офіційних сайтах.

Щоб вирішити, відкривати певні дані чи ні, розпорядники можуть використовувати трискладовий тест із Закону «Про доступ до публічної інформації»:

  • Обмеження встановлено виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету й неупередженості правосуддя?
  • Розголошення інформації може завдати шкоди цим інтересам?
  • Шкода від оприлюднення інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні?

Розглянемо як приклад вимогу публікувати дані про доступність будівель для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. Суспільна користь від оприлюднення такої інформації переважає можливі ризики. Або ж ще одна ілюстрація — дані про розміщення громадських вбиралень комунальної власності. Чи може це вплинути на інтереси національної безпеки? Ні? Отже, такі дані можна відкривати.

Відсутність навіть однієї з умов означає, що підстав закривати дані немає. Якщо ж на всі три питання відповідь «так» — доступ варто обмежити. Водночас це рішення має бути аргументованим:

  • якому з інтересів відповідає обмеження та чому;
  • у чому конкретно полягає шкода, з обґрунтуванням причин, наслідків та ймовірності їх настання;
  • чому така шкода переважає суспільний інтерес в отриманні інформації.

Потрібно проінформувати мешканців на офіційних вебсайтах або сторінках у соцмережах розпорядника про тимчасові обмеження на час воєнного стану. Також варто враховувати, що обмеженню доступу підлягає інформація, а не весь документ. Якщо для захисту вистачить приховати, наприклад, ім’я особи (чи інші персональні дані), такі дані можна замалювати. Решта інформації має залишатись відкритою.

Щоб допомогти органам місцевого самоврядування зорієнтуватися, команда «Transparent cities/Прозорі міста» проаналізувала перелік наборів даних із постанови КМУ №835 і визначила ті, які публікувати точно не бажано.

  1. Дані про депутатів місцевих рад, у тому числі контактну інформацію та графік прийому
  2. Адресний реєстр
  3. Дані про видані будівельні паспорти
  4. Дані про розміщення спецтехніки, що використовується для надання комунальних послуг, благоустрою, виконання будівельних та ремонтних робіт
  5. Дані містобудівного кадастру, у тому числі геопросторові дані
  6. Схеми планування території областей, схеми планування території районів, генеральні плани населених пунктів, плани зонування території, детальні плани території, містобудівна документація територіальних громад, їх проекти (відповідно до повноважень)
  7. Реєстр містобудівних умов та обмежень
  8. Дані щодо місцезнаходження камер відеоспостереження, що перебувають у комунальній власності
  9. Перелік об'єктів комунальної власності
  10. Дані про медичне обладнання комунальних закладів охорони здоров’я
  11. Території обслуговування загальноосвітніх навчальних закладів
  12. Перелік перевізників, що надають транспортні послуги з перевезення пасажирів міським електричним та автомобільним транспортом, у тому числі маршрути перевезень
  13. Дані про експлуатаційні характеристики будівель комунальних підприємств, установ (закладів) та організацій, в яких впроваджено системи енергетичного менеджменту

Проаналізувати та захистити інформацію, яка потенційно може бути корисна ворогові, — правильний крок. Варто відокремити її та публічно пояснити, чому вона закрита. Водночас принцип «закрити все» порушує конституційне прав кожної людини на доступ до публічної інформації.

Коли немає даних, ігноруються потреби та можливості дослідників, компаній, мешканців. Ускладнюється робота бізнесу та створення нових суспільно корисних сервісів. Як наслідок, міста відбирають у себе можливість ефективніше працювати в умовах воєнного стану. І навпаки: відкриті дані підвищують рівень прозорості та підзвітності, що прямо впливає на довіру до місцевої влади — як українців, так і міжнародної спільноти.

Джерело:
decentralization.gov.ua

env_icon Отримуйте новини поштою!

Ми будемо надсилати вам найсвіжіші матеріали кожного тижня

Для цього вкажіть своє ім'я та електронну скриньку

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це


Новини по темі:
10.08.22 Громадам частково спростили процедури закупівель 2 серпня 2022 року Кабінет Міністрів України схвалив постанову №874 "Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 169", яка частково спрощує умови закупівель на час дії воєнного стану, повідомляє Асоціація міст України.
05.08.22 В Україні пропонується встановити кримінальну відповідальність за участь у державних закупівлях російських та білоруських компаній, що перебувають під санкціями У Бюро економічної безпеки України виступили з ініціативою заборони участі у публічних закупівлях товарів, робіт і послуг компаній, власниками яких є резиденти з російської федерації та республіки білорусь, а закупівлі, які вже проведені – анулювати. На основі аналітичної інформації та звернення БЕБ до Кабінету Міністрів України народні депутати України виступили із законодавчою ініціювали внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо забезпечення виконання окремого виду спеціальних економічних та обмежувальних заходів (санкцій).
04.08.22 Вартісний поріг для застосування процедур закупівлі суттєво підвищать: є проект змін 02.08.2022 зареєстровано проект Закону про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо актуалізації порогів публічних закупівель у зв'язку з інфляційними процесами в державі за № 7624.
коментарі
(0)
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, чтоб распечатать текст необходимо авторизоваться или зарегистрироваться
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити всього за 30 грн
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
pw-image
Читайте сайт за ціною чашки кави
Платне користування buhgalter.com.ua передбачає:
  • доступ до новин, статей, довідників
  • безлімітні завантаження бланків
  • відсутність реклами.
Передплатники PRO-доступу, «Бюджетної бухгалтерії», «Оплата праці» та користувачі «FIT-Бюджет» отримують безкоштовний доступ до порталу бонусом до передплати.
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
40
грн/
місяць
Вже передплатили? Увійти
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
ic-acc-pay
×

 

Договір публічної оферти

Угода

про умови використання інформаційних ресурсів сайту

Ця Угода укладена між ТОВ «НВП «ФАКТОР» (далі - Компанія) і будь-яким Користувачем (далі загально названі - Сторони) веб-сайту (-ів) buhgalter.com.ua і / або budget.factor.ua, далі іменуються - Сайт.

Загальні положення

Наведені нижче умови є електронною формою документа, що визначає порядок використання, а саме, надання Користувачеві доступу до інформаційних ресурсів через Сайт.

Ця угода (Договір) носить характер публічної оферти, тобто є еквівалентом "усної угоди" і відповідно до чинного законодавства України має належну юридичну силу.

Сайт є об'єктом авторського права і як складного твору, а також "компіляції даних" ("бази даних") охороняється на території України, відповідно до Закону України "Про авторське право і суміжні права".

Всі авторські майнові права на Сайт належать Компанії. Позначення «buhgalter», «Factor» є знаком для товарів і послуг (торговою маркою) і не може використовуватися Користувачем без отримання відповідної ліцензії.

Компанія докладає всіх зусиль щодо забезпечення достовірності і актуальності інформації, представленої на Сайті. Однак Компанія не бере на себе фінансової та іншої відповідальності за результати застосування цієї інформації.

Підписка - повний доступ до всіх матеріалів, розміщених на Сайті. Підписка надається за певну плату на певний строк відповідно до умов відповідного тарифу Підписки.

Автоподовження підписки - сервіс автоматичного продовження підписки.

 

 

1. Прийняття Угоди

 

1.1. Для того, щоб отримати право доступу до інформаційних ресурсів Сайту, Користувачеві необхідно спочатку висловити свою згоду з цією угодою. Користувач не має санкціонованого доступу до інформаційних ресурсів Сайту, якщо він не прийняв або не згоден з умовами цієї угоди.

1.2 Згідно з умовами Договору Компанія надає Користувачам Передплату на платній основі з метою перегляду користувачами окремих матеріалів, розміщених на Сайті. Категорії платної інформації визначаються Товариством самостійно.

1.3. За згодою Користувача з умовами цієї угоди, Користувачеві надається доступ до інформаційних ресурсів Сайту. Інформаційні ресурси надаються «як є» і не припускають наступних доопрацювань.

1.4. Користувач має право припинити користуватися Сайтом в будь-який момент, без спеціального повідомлення Компанії про припинення користування Сайтом.

1.5. Для отримання доступу до ресурсів від Користувача може знадобитися надання інформації про себе (наприклад, відомості про особу, відомості про юридичну особу та інші контактні дані) з метою продовження користування Користувачем послугами Компанії.

1.6. Беручи до уваги безперервне впровадження нових розробок, Користувач визнає і погоджується з тим, що Компанія має право на власний розсуд припинити (тимчасово або остаточно) надання доступу до ресурсів Сайту (або будь-яких окремих функцій Сайту) всім користувачам взагалі або Користувачеві зокрема, без попереднього повідомлення.

1.7. Компанія на постійній основі впроваджує нові розробки для того, щоб надавати найкращі можливі послуги своїм користувачам. Користувач визнає і погоджується з тим, що форма і характер послуг (дизайн сайту, обсяг наданої інформації, тематика і ін.) можуть час від часу змінюватися без попереднього повідомлення Користувача.

 

 

2. Відповідальність сторін

 

2.1. Матеріали Сайту видаються без будь-яких гарантій, неявних або інших. Компанія не несе відповідальність за повноту і точність інформації, що міститься в матеріалах сайту, відповідність її вимогам Користувача.

2.2. Всі ризики, що виникають при використанні матеріалів (ресурсів) Сайту, несе Користувач. Компанія ні за яких умов не несе відповідальності за будь-які понесені Користувачем збитки, у чому б вони не виражалися, в тому числі, в разі якщо компанія була повідомлена про можливість заподіяння збитків.

2.3. Ризик настання негативних наслідків в результаті використання рекомендацій, думок і тверджень, що містяться на Сайті, в повному обсязі несе Користувач. Компанія не гарантує і не підтверджує точність і достовірність, рекомендацій, думок і тверджень, що містяться на Сайті.

2.4. Компанія не несе ніякої відповідальності за будь-які помилки, неточності, втрати часу, порушення в роботі обладнання і ліній комунікацій, проникнення комп'ютерних вірусів, втрати і зміни даних, виникнення дефектів в роботі програм. які виникли, незалежно від причин, в результаті використання Сайту.

2.5. У разі здійснення Користувачем дій, передбачених ст. 50 Закону України «Про авторське право і суміжні права» (порушення авторського права і суміжних прав), Компанія залишає за собою право, без попереднього повідомлення Користувача, за своїм вибором здійснювати дії щодо захисту немайнових і майнових авторських прав та суміжних прав в порядку, встановленому адміністративним, цивільним і кримінальним законодавством.

 

3. Порядок і умови оформлення Передплати

 

3.1 Для оформлення Передплати Користувачеві необхідно:

3.1.1 Авторизуватись або зареєструватися на сайті buhgalter.com.ua шляхом заповнення всіх необхідних полів реєстраційної форми

3.1.2 Уважно ознайомитися з умовами договору і прийняти його,

3.1.3 Ввести необхідні для оплати дані, якщо того вимагає Платіжна система; підтвердити оплату і оплатити.

3.2 Оплата доступу до сайту buhgalter.com.ua проводиться Користувачем на умовах 100% передплати.

3.3 Компанія попереджає користувачів, а Користувачі розуміють і погоджуються з тим, що Платіжна система може стягувати понад вартості послуг будь-якого роду комісії та збори, включаючи комісії мобільних операторів (за їх наявності), надаючи свої послуги тільки в разі, якщо такі комісії і збори будуть оплачені користувачем. Інформацію про такі комісії і збори (за їх наявності) Користувач самостійно може дізнатися в Платіжній системі. Комісії та збори не повертаються і не відшкодовуються Компанією. Користувач, який скористався послугами платіжної системи, вважається попередженим і згодним з їх умовами.

3.4 Компанія має право в односторонньому порядку і без попереднього повідомлення Користувача змінювати умови цього договору, наповнення пакетів Підписка, розміри тарифів і т.п. шляхом розміщення відповідного документа в новій редакції на сайті.

3.5 Зміни умов цього Договору набирають чинності з моменту опублікування на сайті buhgalter.com.ua

3.6 Зміни, що стосуються наповнення пакетів Підписка, розмірів тарифів застосовуються тільки для підписок, придбаних після такої зміни.

3.7 Відмова від послуг після оплати неможлива.

3.8 Користувач не має права:

3.8.1 реєструватися як інша особа; вводити в оману інших користувачів щодо своєї особи, використовуючи реєстраційні дані іншої людини; навмисне спотворювати уявлення про самого себе, свій вік або свої відносини з іншими особами або іншими організаціями; передавати реєстраційні дані, логін і пароль для доступу до системи іншим особам;

 

4. Автоподовження підписки

 

4.1 Учасники оплачують доступ до сайту buhgalter.com.ua щомісяця, надають згоду на послуги автоматичного регулярного продовження Підписки на новий термін (автоподовження Підписки). Після активації даної послуги оплата нового терміну Підписки здійснюється шляхом автоматичного безакцептного списання коштів з рахунку користувача. Послуга автоподовження Підписки надається до тих пір, поки Користувач не повідомить про її скасування в особистому кабінеті користувача, заповнивши необхідну форму.

4.2 Послуга вважається скасованою з наступного оплатного періоду.

4.3 Послуга активується при здійсненні першої або чергової оплати Підписки, що означає згоду користувача з тим, що після закінчення оплаченого строку дії Передплати Договір автоматично пролонгується на тих же умовах на той же термін з автоматичним списанням вартості Передплати з рахунку Користувача

4.4 У разі недостатності коштів на рахунку користувача або неможливості проведення платежу Підписка на новий термін не надається, а послуга «автоподовження Підписки» відключається, до моменту появи коштів на рахунку користувача або заміни користувачем рахунку в особистому кабінеті).

4.5 При зміні Товариством тарифів на підписку автоподовження Підписка на черговий новий термін, наступний за періодом, протягом якого відбулася така зміна буде здійснено за новим тарифом.

 

5. Припинення відносин з Компанією. зміна угоди

 

5.1. Компанія і Користувач домовилися, що компанія має право припинити підтримувати Сайт (надавати доступ / надавати послуги) в будь-який час на власний розсуд.

5.2. Компанія залишає за собою право припинити доступ до Сайту, якщо: доступ до Сайту втрачений через відсутність зв'язку на маршруті від Користувача до Сайту; Користувачеві відмовлено в доступі до Сайту внаслідок порушення ним «Інтрукціі користування сайтом» (http://budget.factor.ua/faq.php) або перевищення обсягу прав на використання Сайту.

5.3. Компанія залишає за собою право за своїм вибором без попереднього повідомлення та / або роз'яснення причин: змінювати, виправляти, обмежувати, припиняти чи зупиняти дію Сайту і будь-яких його розділів (матеріалів, ресурсів, сервісів); відмовляти Користувачеві в доступі до користування Сайтом і / або будь-якого його розділу. Задоволення / розгляд потреб Користувача при використанні Сайту не є обов'язком Компанії.

 

6. Заключні положення

 

6.1. Сайт може містити посилання на інші Інтернет - сайти. Дані сайти не перебувають під контролем Компанії і Компанія не несе відповідальності за зміст даних сайтів та / або зміст сайтів, посилання на які знаходяться на даних сайтах. Посилання на інші сайти включені в Сайт тільки для зручності користувачів і не означають згоду Компанії та його посадових осіб з вмістом даних сайтів. Інші Інтернет - сайти можуть містити посилання на Сайт без спеціального дозволу Компанії.

6.2. У разі незгоди Користувача з будь-яким з умов цієї угоди він зобов'язаний негайно припинити використання Сайту і / або будь-якого з його розділів.

6.3. У разі якщо компетентними органами / особами частина цієї угоди буде визнана недійсною, такою, що суперечить законодавству і не підлягає застосуванню, це не тягне неможливість застосування інших положень цієї угоди. Ця угода діє повною мірою в рамках, встановлених чинним законодавством.

6.4. До відносин в рамках цієї Угоди застосовується право України. Користувач і Компанія домовилися підкорятися при виникненні будь-яких спорів, що виникають у зв'язку зі справжньою угодою (використанням Сайту), виключно юрисдикції судів України.