Закупівельні зміни з 9 липня та з 1 вересня
Зазначимо одразу: частина змін, унесених постановою № 782, набрала чинності 9 липня (дата офіційного опублікування). Тоді як інша частина новацій, запроваджених цією постановою, запрацюють з 1 вересня цього року. Тож для їх опрацювання та проведення підготовчих дій у замовників ще є час.
Що змінилося з 9 липня?
1. Уточнення щодо локалізації. Як і раніше, під час закупівлі послуг та робіт (крім випадків, передбачених абз. 4 — 6 п. 3 постанови № 1178) замовники мають застосовувати положення п. 61 розд. X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922*. Саме ці норми Закону № 922 містять вимоги щодо локалізації у сфері закупівель.
* Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.
Кабмін уточнив норму абз. 3 п. 3 постанови № 1178. Так, відтепер у разі закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність локалізованого товару, вартість якого у складі предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тис. грн, закупівлю таких робіт чи послуг слід проводити з урахуванням особливостей, передбачених п. 61 розд. X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922.
Тож завдяки внесеним змінам маємо чітку вимогу: під час закупівлі робіт та послуг застосовувати локалізацію, якщо вартість окремого товару з локалізаційного переліку становить 200 тис. грн і вище. Якщо ж потрібно закупити декілька різних локалізованих товарів, слід орієнтуватися на вартість кожного товару.
2. Винятки щодо локалізації. Кабмін дозволив замовникам НЕ застосовувати вимоги щодо локалізації в разі закупівлі товарів, робіт чи послуг, якщо країною походження таких товарів є країна, яка є стороною Угоди про державні закупівлі, укладеної 15 квітня 1994 року в м. Марракеші, із змінами, внесеними Протоколом про внесення змін до Угоди про державні закупівлі, вчиненим 30 березня 2012 року в м. Женеві, з якою Україна уклала інші міжнародні договори України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України. При цьому такі договори повинні містити положення про державні закупівлі, у т. ч. угоди про вільну торгівлю.
Також вимоги щодо локалізації не стосуються товарів походженням з країн- учасниць Угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону № 1029*.
* Закон України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі» від 16.03.2016 № 1029-VIII.
Перелік країн, з якими укладено угоди про вільну торгівлю, а також перелік країн, які є учасниками Угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону № 1029, оприлюднено на офіційному вебсайті Мінекономіки*.
* Див. за посиланнями:
Крім того, у додатку до листа Мінекономіки* наведено перелік угод про вільну торгівлю, із зазначенням у таблиці відповідних вартісних порогів та суб’єктів, на які поширюються такі угоди.
* Лист Мінекономіки «Щодо локалізації» від 30.08.2022 № 3323-04/62315-0.
3. Нові підстави для закупівель без відкритих торгів та е-каталогу. Перелік випадків, коли замовники можуть укласти прямий договір, наведено в п. 13 постанови № 1178. Та завдяки постанові № 782 Кабмін доповнив цей перелік новими позиціями.
Тож відтепер замовники можуть укладати прямий договір без застосування відкритих торгів та/або е-каталогу в разі закупівлі:
1) товарів, робіт і послуг для проведення заходів, спрямованих на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового, нафтогазового комплексів та об’єктів критичної інфраструктури підсектору залізничного транспорту сектору транспорту і пошти, у т. ч. для організації захисту їх працівників у частині будівництва, створення та облаштування об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, для відновлення зруйнованих або пошкоджених унаслідок збройної агресії рф таких об’єктів, а також для проведення першочергових аварійно-відбудовних робіт на об’єктах залізничної інфраструктури та ремонту тягового і рухомого складу;
2) товарів, необхідних для проведення ремонту та відновлення техніки, на виконання договору про спільну діяльність, стороною якого виступає АТ «Укрзалізниця» та укладеного з метою підвищення обороноздатності держави на період дії правового режиму воєнного стану в Україні;
3) товарів, робіт та послуг, необхідних для забезпечення будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, виконання мобілізаційних завдань (замовлень), заходів, пов’язаних з підготовкою і виконанням завдань територіальної оборони, виконання договорів, що містять інформацію з обмеженим доступом, якщо така закупівля здійснюється для нагальних потреб ЗСУ, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів на їх запит з подальшою передачею таких товарів, робіт та послуг на облік запитувача. Запит ЗСУ, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів має бути погоджений (затверджений) їх уповноваженою службовою (посадовою) особою, а також повинен містити обґрунтування нагальності потреби у здійсненні закупівлі відповідно до цього підпункту;
4) газопоршневих, газотурбінних когенераційних установок, газотурбінних установок та блочно-модульних котелень (їх складових), їх оренда, а також закупівля товарів, робіт та послуг, пов’язаних з їх будівництвом та введенням в експлуатацію, для підготовки до опалювального сезону 2024/2025 року.
4. Нові підстави для неоприлюднення прямого договору та додатків до нього. За загальним правилом у разі застосування п. 13 постанови № 1178 замовник повинен оприлюднити в електронній системі закупівель (далі — ЕСЗ) договір про закупівлю та/або додатки до нього. Разом із тим у певних випадках постанова № 1178 дозволяє замовникам не публікувати договір про закупівлю та/або додатки до нього. Раніше винятки стосувалися лише прямих договорів, підстави для укладання яких наведено в пп. 15, 17, 18 постанови № 1178. Наразі ж Кабмін передбачив послаблення й щодо прямих договорів, укладених згідно з новими пп. 20 та 21 п. 13 цієї постанови.
5. Склад тендерної документації: є зміни. Наразі Кабмін доповнив вимоги щодо складу тендерної документації.
А саме, Уряд зобов’язав замовників зазначити в тендерній документації перелік документів та/або інформації, які мають подати учасники процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подає переможець процедури закупівлі. Зазначені переліки замовник має оформляти як окремі додатки до тендерної документації. Про це свідчить оновлений п. 28 постанови № 1178.
Отже, тендерна документація щодо закупівель, розпочатих 9 липня, повинна вже містити вищезгадані переліки документів або інформації. Тож тендерну документацію щодо таких закупівель, вочевидь, доведеться оновити.
Натомість, якщо закупівлю було розпочато до 09.07.2024 (наприклад 08.07.2024), жодних змін до тендерної документації вносити не потрібно.
ВАЖЛИВО! Відтепер відсутність документів або інформації, не передбачених додатками до тендерної документації, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника
Це передбачено новим п. 44 постанови № 1178.
6. Інші зміни. Також Кабмін уточнив вимоги щодо змісту повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю (п. 20 постанови № 1178). Такий документ, зокрема, повинен містити інформацію про випадки внесення змін до істотних умов договору відповідно до п. 19 постанови № 1178 (ср. 031233400).
Крім того, Кабмін уточнив, що замовники під час оприлюднення необхідної інформації мають зазначати не назву населеного пункту, а назву адміністративно-територіальної одиниці (область, район, місто, район у місті, селище, село). Зокрема, це стосується інформації про місцезнаходження постачальника (виконавця робіт, надавача послуг) та місце, в яке потрібно доставити товар (виконати роботи чи надати послуги).
Що зміниться з 1 вересня?
1. Нові вимоги щодо оприлюднення інформації про зміни до договору. Кабмін відкоригував положення постанови № 1178, які стосуються внесення змін до договору.
Так, у разі внесення змін до істотних умов договору у випадках, передбачених п. 19 постанови № 1178, замовник має оприлюднити такі документи:
— повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю;
— зміни до договору про закупівлю.
Про таку вимогу свідчить оновлений абз. 11 п. 19 постанови № 1178.
2. Оприлюднення договорів у разі застосування п. 13 постанови № 1178. Одразу заспокоїмо: внесені зміни стосуються не всіх договорів, укладених без застосування відкритих торгів та/або е-каталогу, а лише окремих із них.
По-перше, це стосується договорів про закупівлю, укладених відповідно до пп. 13, 15, 17, 18, 20, 21 п. 13 постанови № 1178.
У такому разі замовник протягом 10 робочих днів із дня укладення такого договору має розмістити в ЕСЗ договір про закупівлю та додатки до нього. Крім того, якщо договір укладено відповідно до п.п. 21 п. 13 постанови № 1178, також необхідно оприлюднити запит, отриманий від ЗСУ, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів. Такий документ автоматично з’явиться в ЕСЗ через 90 днів із дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні.
По-друге, у разі внесення змін до договорів про закупівлю, укладених відповідно до пп. 13, 15, 17, 18, 20, 21 п. 13 постанови № 1178, повідомлення про внесені зміни та безпосередньо зміни до договору будуть автоматично оприлюднені в ЕСЗ через 90 днів із дня припинення або скасування воєнного стану в Україні.
ВИСНОВКИ
- Закупівлі, розпочаті до 9 липня (наприклад, 8 липня), замовники завершують за правилами, що діяли до набрання чинності постановою № 782.
- Тендерна документація для закупівель, розпочатих 9 липня, має бути оновлена.
БЮДЖЕТНА БУХГАЛТЕРІЯ, ЛИПЕНЬ, 2024/№ 27