З квартальної у щомісячну: термін подання єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ змінять
Пенсійний фонд на своєму сайті оприлюднив проєкт змін до ПКУ. Ними виправлять звітний період для єдиної звітності роботодавців з квартального на щомісячний. Нагадаю: її форма затверджена наказом Мінфіну від 15.12.2020 р. № 773.
Зокрема, передбачено внесення змін до п. 51.1 та п.п. «б» п. 176.2 ПКУ. У цих пунктах пропишуть, що подавати єдину звітність слід щомісячно (слово «квартал» замінять на «місяць» та виключать слова «з розбивкою по місяцях звітного кварталу»).
Мета цього законопроекту благородна - забезпечення своєчасного обчислення страхового стажу, призначення та отримання пенсійних виплат.
У пояснювальній записці до законопроекту є обґрунтування необхідності прийняття зазначених змін. І воно цілком логічне.
Так, об’єднання звітності з податку на доходи фізосіб та ЄСВ з встановленням квартального періоду звітування містить низку ризиків:
- відтермінування надходження до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування (далі – РЗО) відомостей про зарплату працівників, сплату ЄСВ, страховий стаж застрахованих осіб та своєчасне включення цих періодів для розрахунку виплат за соцстрахуванням у випадку тимчасової непрацездатності, безробіття, нещасного випадку на виробництві, а також пенсії (що впливає, зокрема, на визначення права на пенсію);
- втрати відомостей про застрахованих осіб, враховуючи способи їх подачі та механізм впливу на корегування недостовірних (неповних, помилкових, некоректних) даних, зокрема подання звіту типу «Уточнюючий» (такий звіт подається після закінчення граничного строку подання для відповідного звітного (податкового) періоду з даними про уточнення, тобто показники можуть змінюватись за будь-який період, безліч разів). До речі, про проблеми з поданням звіту типу «Уточнюючий» йшла мова у матеріалах «Єдина звітність з типом «Довідковий»: коли подавати?» та «Об’єднана звітність з типом «Довідкова»: ситуація на сьогодні»;
- послаблення платіжної дисципліни сплати сум ЄСВ внаслідок відтермінування граничних строків сплати, що впливатиме на забезпеченість фінансовим ресурсом поточних пенсійних виплат;
- відтермінування реалізації заходів впливу для стягнення простроченої заборгованості, оскільки виникнення такої заборгованості відображатиметься по зобов’язаннях, що містяться в квартальному звіті;
- визначення показників середньої зарплати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії (здійснюватиметься за місяць на підставі поданої платниками квартальної звітності, тобто із зміщенням термінів їх розрахунків від 1 до 3 місяців);
- неможливості здійснення своєчасного щомісячного аналізу основних показників, які впливають на наповнення бюджету ПФУ, зокрема, фонду оплати праці та чисельності застрахованих осіб (виявлення причин зменшення фонду оплати праці за звітний місяць здійснюватиметься після отримання інформації з Державної податкової служби України, що надходить до ПФУ в порядку обміну інформацією) та здійснення моніторингу відомостей РЗО щодо виявлення ознак використання праці неоформлених працівників та порушень законодавства про працю з відповідним наданням інформації Державній службі України з питань праці та втрати її актуальності.
Отже, законодавці запропонованими змінами хочуть забезпечити права застрахованих осіб щодо своєчасного обчислення страхового стажу, призначення та отримання пенсійних виплат та інших виплат за соціальним страхуванням у разі настання страхових випадків.
Звісно, документ ще має пройти відповідні ухвалення та прийняття ВРУ.
Якщо все пройде як по маслу, він набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.