Щодо відображення в бухгалтерському обліку комунального майна, переданого на праві узуфрукта
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 24.09.2025 р. N 41010-07-10/27291
ВСЕУКРАЇНСЬКА АСОЦІАЦІЯ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ "АСОЦІАЦІЯ МІСТ УКРАЇНИ"
Про розгляд запиту
Міністерство фінансів України розглянуло запит ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ АСОЦІАЦІЇ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ "АСОЦІАЦІЯ МІСТ УКРАЇНИ" від 26.08.2025 N 5-671/25 щодо відображення в бухгалтерському обліку комунального майна, переданого на праві узуфрукта, та в межах компетенції повідомляє.
Постановою Кабінету Міністрів України від 08.09.2025 N 1103 затверджено Порядок передачі державного та комунального майна на праві узуфрукта державного або комунального майна, здійснення контролю за використанням такого майна (далі - Порядок N 1103).
Порядок N 1103 визначає механізм передачі органом державної влади / органом місцевого самоврядування, який здійснює управління державним/комунальним майном, державного/комунального майна на праві узуфрукта державного/комунального майна органу державної влади, державному органу, органу місцевого самоврядування, державній (комунальній) організації (установі, закладу), державному (комунальному) некомерційному товариству, юридичній особі, яка не має на меті одержання прибутку та єдиним учасником (засновником) якої є держава (територіальна громада), юридичній особі, єдиним учасником (засновником) якої є держава (територіальна громада), господарському товариству, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі (територіальній громаді) або іншій юридичній особі, єдиним учасником (засновником) якої є держава (територіальна громада), та здійснення контролю за використанням такого майна.
Відповідно до пункту 9 Порядку N 1103 майно, передане узуфруктарію на праві узуфрукта державного/комунального майна, повинно обліковуватися на балансі узуфруктарія.
Облік майна, переданого на праві узуфрукта державного/комунального майна, та складення фінансової звітності (у тому числі консолідованої) щодо такого майна здійснюється відповідно до нормативно-правових актів у сфері бухгалтерського обліку.
Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (далі - Закон), дія якого поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності.
Згідно із Законом активи - це ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигод у майбутньому.
Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи - це документи, які містять відомості про господарську операцію (дію або подію, яка викликає зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства), які повинні мати передбачені Законом обов'язкові реквізити.
Відповідно до Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2000 N 419, фінансова звітність та консолідована фінансова звітність складаються за національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку (далі - НП(С)БО) або міжнародними стандартами фінансової звітності (далі - МСФЗ), або національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі (далі - НП(С)БОДС) відповідно до законодавства.
План рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2013 N 1203, та Порядок застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.12.2015 N 1219, який встановлює призначення і порядок ведення рахунків бухгалтерського обліку для узагальнення інформації про наявність і рух активів, капіталу, зобов'язань та факти діяльності суб'єктів бухгалтерського обліку в державному секторі, застосовуються суб'єктами державного сектору, зокрема бюджетними установами.
Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затверджена наказом Міністерства фінансів України від 30.11.99 N 291, встановлює призначення і порядок ведення рахунків бухгалтерського обліку для узагальнення методом подвійного запису інформації про наявність і рух активів, капіталу, зобов'язань та факти фінансово-господарської діяльності підприємств, організацій та інших юридичних осіб (крім бюджетних установ та підприємств, які відповідно до законодавства складають фінансову звітність за МСФЗ) незалежно від форм власності, організаційно-правових форм і видів діяльності, а також виділених на окремий баланс філій, відділень та інших відособлених підрозділів юридичних осіб.
Положення про порядок бухгалтерського обліку окремих активів та операцій підприємств державного, комунального секторів економіки і господарських організацій, які володіють та/або користуються об'єктами державної, комунальної власності, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 19.12.2006 N 1213, визначає методику відображення в бухгалтерському обліку активів та операцій, які мають особливий характер, зумовлений правовим статусом державного і комунального майна та законодавчим регулюванням діяльності суб'єктів державного, комунального секторів економіки й управління об'єктами державної власності. Норми цього Положення застосовуються підприємствами державного, комунального секторів економіки, а також іншими господарськими організаціями, які володіють та/або користуються об'єктами державної, комунальної власності. Підприємства, які відповідно до законодавства складають фінансову звітність за МСФЗ, можуть застосовувати норми цього Положення, якщо вони не суперечать МСФЗ.
Відображення в бухгалтерському обліку господарських операцій щодо комунального майна, переданого на праві узуфрукта здійснюється з урахуванням сутності таких операцій на підставі належним чином оформлених первинних документів відповідно до вимог МСФЗ, НП(С)БО, НП(С)БОДС та інших нормативно-правових актів з бухгалтерського обліку з дотриманням законодавства про право узуфрукта.
Також слід зауважити, що листи міністерств не встановлюють норм права, носять виключно рекомендаційний та інформативний характер.
Директор Департаменту
методології бухгалтерського обліку
та нормативного забезпечення
аудиторської діяльності Людмила ГАПОНЕНКО