Облік в апараті Верховної Ради - Інтерв’ю з керівником відділу бухгалтерського обліку, фінансів та планування Ольгою Миколаївною Совенко
Ми продовжуємо говорити про роботу Апарату Верховної Ради України. Адже всім відомо, що не можна проводити реформи без рушійного механізму – звичайних людей, які кожного дня виконують завдання, що ставить перед ними керівництво. Одним із непомітних, але дуже важливих коліщаток є відділ бухгалтерського обліку.
Перед тим, як ми поговоримо про спрощення документообігу та зменшення кількості паперових носіїв, хочемо познайомити читачів зі структурою та завданнями цього підрозділу в цілому.
Звичайно, у нас дуже багато обов’язків. Як правило, бухгалтерію асоціюють чомусь виключно з питаннями нарахування заробітної плати. Але це тільки маленька частинка роботи, яку виконує відділ бухгалтерського обліку.
Ми займаємось фінансовими питаннями, планово-економічною та аналітичною роботою. Ведемо бухгалтерський облік відповідно до національних положень та стандартів бухгалтерського обліку в державному секторі, а також інших нормативно-правових актів щодо ведення бухгалтерського обліку. Щодо фінансового планування, то беремо безпосередню участь у формуванні бюджетного запиту - це підготовка до формування державного бюджету на наступний рік і ще два роки, які йдуть за наступним. Тобто ми повністю готуємо розрахунки, обґрунтування, заповнюємо бюджетні запити та захищаємо їх у Міністерстві фінансів. Крім того, ми готуємо всю статистичну та фінансову звітність. І, звичайно, нараховуємо заробітну плату, лікарняні, готуємо різноманітні довідки. Також проводимо інвентаризацію.
Бухгалтерія обслуговує понад 2800 осіб щодо нарахування заробітної плати. Працівники бухгалтерії ведуть облік матеріальних цінностей, перевіряють договори, реєструють фінансові та бюджетні зобов’язання в казначейській службі, здійснюють оплату товарів, робіт та послуг для забезпечення законотворчої діяльності тощо.
Яка кількість людей виконує весь цей обсяг робіт?
У відділу працює 28 осіб. У підрозділі декілька секторів. Три сектори займаються нарахуванням заробітної плати. Один сектор нараховує заробітну плату народним депутатам, другий - помічникам-консультантам народних депутатів України і третій – працівникам Апарату. Ще є сектори матеріального обліку та з питань розрахунків з установами та організаціями. Є сектор фінансів, планування та аналізу і є сектор автоматизації бухгалтерського обліку та звітності.
У зв’язку з впровадженням нових технологій у парламенті як це торкнулося Вашого підрозділу?
Однозначно можу сказати, що ми йдемо в ногу з часом. Як відомо, керівництво Верховної Ради України і керівництво Апарату парламенту протягом останнього року зробило дуже багато для спрощення документообігу, для зменшення кількості паперових носіїв і для запровадження нових технологій у поточній роботі.
Наприклад. Платежі, які здійснюються через державну казначейську службу, ми також передаємо на електронних носіях. Постійно удосконалюємо програму бухгалтерського обліку з урахуванням змін до законодавства. І звичайно, враховуючи, щоб вона була адаптована для передачі в електронному вигляді і звітів, і інформації про використання коштів та публічної інформації.
Для того, аби використовувати нові технології, потрібно мати відповідні знання, навички, необхідно постійно вчити персонал. Як люди встигають за вимогами часу?
Звичайно, це важлива частина роботи. Тому наші працівники постійно проходять навчання, курси підвищення кваліфікації. У сучасному світі без цього вже неможливо якісно працювати. Працівники відділу приймають участь у тренінгах та семінарах. Якщо, наприклад, змінюються якісь норми законодавства, обов’язково проводяться семінари. І слід зазначити, що наші співробітники дуже поінформовані та кваліфіковані.
Крім того, законодавча база, яка присутня на web-порталі Верховної Ради, дозволяє вивчати ті чи інші норми законодавства, не залучаючи для цього інших спеціалістів. Дуже добре, що ця інформація доступна для всіх користувачів у повному обсязі.
До речі, вже минув рік відтоді, коли набув чинності Закон України «Про відкритість використання публічних коштів». Як ми виконуємо цей закон?
Ми одні з перших зареєструвалися на web-порталі використання публічних коштів. Інформація щодо нашої діяльності надходить на цю електронну сторінку вчасно і в повному обсязі.
Законом України «Про відкритість використання публічних коштів» передбачено, яка інформація має бути оприлюднена розпорядниками бюджетних коштів. Зокрема, це обсяг бюджетних призначень та бюджетних асигнувань на відповідний бюджетний період і у розрізі бюджетних програм, це обсяг проведених видатків бюджету, інформація про укладені договори та інформація про виконання цих договорів, тобто акти виконаних робіт, придбаних товарів та наданих послуг. Також ми подаємо інформацію про відрядження. Ця інформація є загальнодоступною для будь-якого громадянина України. Йдеться про єдиний web-портал E-data Міністерства фінансів щодо відкритості використання бюджетних коштів. Водночас, інформація про кошторис Верховної Ради України, про закупівлі, які здійснює парламент, можна отримати на офіційному сайті на електронній сторінці (http://iportal.rada.gov.ua/documents/gosp_fin_dij_doc/koshtorysy_vytrat_doc/
http://iportal.rada.gov.ua/documents/gosp_fin_dij_doc/plan_dij_doc/67854.html
http://iportal.rada.gov.ua/documents/gosp_fin_dij_doc/der_zak/). Уся інформація про закупівлі товарів, роботи та послуги, які здійснює Верховна Рада для забезпечення законотворчого процесу, можна знайти на web-порталі Вісника державних закупівель.
Дуже часто до нас звертаються журналісти із запитами, які стосуються фінансової сторони роботи парламенту. Чи можуть вони, наприклад, дізнатися, щодо витрат на проживання народних депутатів, у яких немає житла в Києві?
На web-порталі парламенту відповідно до ст.32 Закону України «Про статус народного депутата» публікується список народних депутатів, яким здійснена виплата компенсації для оренди житла або винайму готельного номеру (http://iportal.rada.gov.ua/documents/gosp_fin_dij_doc/komnsecii-nd/).
Звернень багато, і не тільки від журналістів. Запитання дуже різні. Запитувачів цікавить різна інформація. Ми з повагою відносимося до кожного запитувача на інформацію, надаємо конкретні відповіді.
Така копітка робота з бухгалтерськими документами потребує багато часу. Хто готує і надає ці відповіді?
Кожний із секторів займається конкретною роботою. Якщо це запит про користуваннядепутатами послугами транспорту чи з питань проживання народних депутатів - то це один сектор, а якщо з питань оплати праці – то це інший сектор. Йдеться про те, що окремо визначеної для відповідей на запити особи немає. Тому, звісно, це ще додаткове навантаження на працівників, оскільки потрібно не просто переслати у відповідь готовий документ. Інформація має бути якісно підготовлена. Над підготовкою відповіді потрібно попрацювати: знайти дані, про які запитують, проаналізувати їх тощо. Кожна відповідь потребує часу на підготовку. В окремих випадкахми маємо погодити відповідь з юристами. Зрозуміло, що надана інформація має відповідати рівню вищого законодавчого органу держави.
Іноді журналісти просять надати їм можливість самим попрацювати над документами, але все ж таки ми маємо підібрати для них матеріали самі.
Поважаючи наших громадян, що звертаються, а особливо усвідомлюючи, що інформація може бути оприлюднена у засобах масової інформації, до підготовки матеріалів ми ставимось дуже ретельно і відповідально.
Останнім часом від журналістів до нас надходили запити щодо закордонних відряджень народних депутатів. Цікавились розміром добових, до яких країн їздили, у якій валюті отримують кошти та яким чином.
Так, ми надавали такі відповіді. Декому із запитувачів здавалось, що народному депутату повертається стільки коштів, скільки він витратив у відрядженні. Але це не так. Всі видатки щодо забезпечення діяльності народних депутатів України унормовані. Кошти на відрядження видаються тільки після надходження розпорядження Голови ВерховноїРади України про відрядження депутата.
Оскільки ми є бюджетною установою, то використовуємо кошти чітко на виконання вимог Постанови Кабінету Міністрів України про норми відшкодування витрат на відрядження. Там всі нормативи затверджені по країнах. Щодо відряджень по Україні – це 30 гривень добові і 250 гривень на проживання. А для кожної країни є конкретна норма добових і на проживання. От наприклад, Франція – 50 доларів добові і 170 – проживання. До речі, ми виплачуємо в тій валюті, яка використовується в країні, куди депутат відряджається. А розрахунки ведуться відповідно до затверджених норм.
Якщо народний депутат проживає в дорожчому готелі, ніж це передбачено нормативами, він має на це право. Але йому відшкодовується стільки, скільки передбачено нормативами Кабінету Міністрів, зазначеними у постанові.
Кошти отримуються готівкою в касі Управління справами Апарату Верховної Ради України. Після повернення з відрядження всі повинні протягом п’яти днів прозвітувати про відрядження шляхом надання оригіналів документів, що підтверджують витрати, а це мають бути квитки в прямому та зворотному напрямі, копія паспорту з відмітками про перетин кордону, документи щодо проживання у готельному номері. Якщо народний депутат загубив документи, наприклад щодо проживання, він не має підстав на відшкодування йому цих витрат.
Що ж до відряджень співробітників Апарату, то вони перебувають у відрядженнях як супроводжуючі особи або у складі офіційних делегацій. Помічники-консультанти народних депутатів не направляються у відрядження від Верховної Ради України.
А чи відрізняються норми на проживання та добові у народних депутатів та працівників Апарату?
Незалежно від того, чи то народний депутат, чи то працівник Апарату, – всі норми однакові. Розмір добових і витрат на проживання залежить від країни перебування.
У разі, якщо кошти, заплановані на відрядження протягом року, не використовуються повністю, парламент може ними скористатися на інші видатки?
Важлива частина роботи народних депутатів полягає у представленні парламенту за кордоном, оскільки ми є членами міжнародних організацій. І народні депутати зобов’язані брати участь в їхній роботі.
Але не всі заплановані на закордонні відрядження кошти витрачаються. Наприклад, протягом сесійних тижнів поїздки, як правило, або не відбуваються, або скорочуються. Тому кошти можуть залишитися. І ці залишки коштів наприкінці року списуються в дохід державного бюджету. Ні на які інші цілі ці кошти використати не можна. Ми бюджетна установа, і у нас програмно - цільовий метод використання бюджетних коштів.
Таке правило поширюється на всі статті видатків – невикористані кошти в кінці року повертаються до державного бюджету.
По закордонних відрядженнях скільки хоча б приблизно було повернуто коштів до бюджету у 2015 році?
550,5 тис.грн., хоча в ситуації зростання курсу долара не буде об’єктивного порівняльного аналізу витрат.
Чи допомагають працівники Апарату та народні депутати воїнам АТО? На Антитерористичну операцію відрахування якісь були?
Працівники Апарату і депутати писали заяви щодо перерахування частини свого заробітку до фонду Міністерства оборони України. Окрім того, всі наші працівники збирали кошти для екіпірування співробітників, що були мобілізовані до лав української армії.
Окрім офіційної частини роботи є ще такі, про що напевно ви можете розказати. Форс-мажорні ситуації часто виникають? Нервів вистачає? Люди не звільняються?
Я би не сказала, що є форс-мажорні ситуації, але те, що роботи багато, це так. Життя міняється дуже швидко, і ми маємо не відставати – своєчасно переходити на сучасні технології роботи.
Один зі складних моментів – переведення заробітних плат на банківські картки. Уявіть собі, наші працівники безготівково отримують заробітну плату у 40-а банківських установах. Тобто на кожного працівника робиться окреме платіжне доручення щодо перерахування оплати праці. Це дуже копітка і відповідальна робота. Дуже хотілося б щоб усі працівники отримували заробітну плату на карткових рахунка Ощадбанку, з яким укладено договір щодо обслуговування зарплатно-карткового проекту.
Слід зазначити, що нарікань на роботу працівників бухгалтерії не було. Крім професіоналізму, кожен дотримується етики поведінки державного службовця. Ми завжди вислухаємо людину, розберемося в питанні, якщо воно виникло.
А щодо плинності кадрів, то її немає. Я тут працюю вже 9 років, і протягом цього часу колектив майже не змінювався. Люди звільнялися лише через вихід на пенсію. Поодинокі випадки були, коли звільнялися і переходили на роботу до комерційних структур на більшу зарплату. Бухгалтерську роботу потрібно любити. Якщо це не так – людина не витримує. А у нас колектив хороший і дружний. І співробітники високопрофесійні. Ми - дружна сім’я, хоча часу для людського спілкування, на жаль, не вистачає.