Реформа міжбюджетних відносин: що в проекті?
Законопроектом, зокрема, передбачено:
1. Підвищення бюджетної та фінансової самостійності місцевих бюджетів.
2. Стимулювання громад до об'єднання та формування спроможних територіальних громад через механізм переходу бюджетів об’єднаних громад на прямі міжбюджетні відносини з державними бюджетом, наділення таких громад повноваженнями, рівнозначними повноваженням міст обласного значення, позбавлення права на виконання делегованих державою повноважень органів місцевого самоврядування в селах, селищах, містах районного значення, що не об’єдналися.
3. Розширення наявної дохідної бази місцевих бюджетів.
4. Децентралізацію видаткових повноважень у соціально-культурній сфері та чіткий розподіл компетенцій, сформований за принципом субсидіарності.
З державного на регіональний та місцевий рівень передаються окремі заходи та заклади в освітній і медичній сферах; підтримка місцевих рад фізкультурно-спортивних товариств, їх спортивних баз та баз олімпійської підготовки; деякі національні та державні бібліотеки, музеї, заповідники, цирки, національні театри, національні художні колективи, концертні організації; видатки, що пов’язані із соціальною, трудовою та професійною реабілітацією інвалідів тасоціальним захистом чорнобильців; видатки, спрямовані на будівництво житла окремим категоріям громадян, тощо.
5. Запровадження нових видів трансфертів (базова дотація, освітня субвенція, субвенція на підготовку робітничих кадрів, медична субвенція; субвенція на забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру, реверсна дотація).
6. Встановлення нової системи вирівнювання за закріпленими загальнодержавними податками (податку на прибуток та податку на доходи фізичних осіб) – залежно від рівня надходжень на одного жителя.
7. Підвищення ефективності використання бюджетних коштів, що виділяються з державного бюджету на виконання державних програм соціального захисту населення.
8. Надання права самостійного вибору установи (в органах Казначейства чи установах банків) з обслуговування коштів бюджету розвитку місцевих бюджетів та власних надходжень бюджетних установ.
Також передбачено законодавче регулювання інших питань бюджетних відносин, зокрема:
— посилено відповідальність головних розпорядників бюджетних коштів в частині формування паспортів бюджетних програм та запровадження форми внутрішньогосподарського (управлінського) обліку для збору інформації, необхідної для підтвердження результативних показників бюджетних програм;
— визначено терміни виконання Казначейством платіжних доручень розпорядників коштів місцевих бюджетів (за захищеними видатками – два дні, іншими видатками – п’ять днів);
— передбачено норму стосовно формування місцевими органами влади обсягу бюджету розвитку (не менше 10 % обсягу загального фонду власних доходів місцевих бюджетів);
— доповнено перелік захищених видатків, видатками на заходи, пов’язані з обороноздатністю держави, що здійснюються за рахунок коштів резервного фонду бюджету.
Такі нововведення передбачаються проектом Закону України від 15.09.2014 р. № 5078«Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо реформи міжбюджетних відносин)».