Щодо ремонту багатоквартирних будинків після їх списання
Відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, а також питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства регулюються Бюджетним кодексом України (далі - Кодекс) та нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання.
Статтею 7 Кодексу та статтею 61 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон МСУ) надано право органам влади Автономної Республіки Крим та органам місцевого самоврядування самостійно визначати напрями використання бюджетних коштів відповідно до законодавства України.
Статтею 143 Конституції України, статтею 26 Закону МСУ та статтею 91 Кодексу визначено, що місцеві ради можуть затверджувати програми соціально-економічного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільові програми з інших питань місцевого самоврядування та інші програми, пов'язані з виконанням власних повноважень, затверджені Верховною Радою Автономної Республіки Крим, відповідною місцевою радою згідно із законом, та контролювати їх виконання.
Відповідно до статті 9 Закону України від 14.05.2015 р. N 417-VIII "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" (далі - Закон N 417-VIII) управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками.
За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку).
Згідно зі статтею 11 Закону N 417-VIII управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладається згідно з типовим договором.
Витрати на управління багатоквартирним будинком розподіляються між співвласниками пропорційно до їхніх часток співвласника, якщо рішенням зборів співвласників або законодавством не передбачено іншого порядку розподілу витрат (стаття 12 Закону N 417-VIII).
Відповідно до Закону України від 29.11.2001 р. N 2866-III "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" (далі - Закон N 2866-III) об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - ОСББ) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Статтею 21 Закону N 2866-III визначено, що кошти ОСББ уключають і кошти державного та/або місцевого бюджетів, отримані на умовах спільного фінансування для утримання, реконструкції, реставрації, проведення поточного й капітального ремонтів, технічного переоснащення багатоквартирних будинків.
До власних повноважень сільських, селищних і міських рад належить сприяння створенню ОСББ (стаття 30 Закону МСУ).
Статтею 28 Закону МСУ до власних повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, участь в організації та фінансуванні капітальних ремонтів житлових будинків, капітальних ремонтів майна, що перебуває у спільній власності співвласників багатоквартирного будинку, в межах бюджетних програм, визначених за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради.
Фінансова допомога ОСББ може здійснюватися на умовах спільного фінансування відповідної програми з реконструкції та ремонту житлових будинків.
Згідно з частиною третьою статті 71 Кодексу кошти місцевого бюджету можуть спрямовуватися на капітальний ремонт та реконструкцію об'єктів соціально-культурної сфери і житлово-комунального господарства.
Ураховуючи зазначене, надання фінансової допомоги з місцевих бюджетів можливо лише на капітальні ремонти житлових будинків, капітальні ремонти майна, що перебуває у спільній власності співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ) на умовах спільного фінансування в межах бюджетних програм, визначених за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради