Читайте у свіжому номері журналу "Бюджетна бухгалтерія"
Журнал «Бюджетна бухгалтерія» – помічник бухгалтерів бюджетної сфери № 1.
Ми першими реагуємо на зміни у законодавстві і постійно тримаємо зв'язок із державними органами. Тому оперативно надаємо пояснення і практичні поради для вирішення проблемних питань.
Вийшов черговий номер журналу Бюджетна бухгалтерія, березень, 2025/№ 10
Витрати на оренду житла для відряджених: як відшкодувати? Як правильно трактувати норму постанови № 345*, згідно з якою витрати на найм житла у відрядженні, що перевищують граничні норми, встановлені постановою № 98**, здійснюються з дозволу керівника на підставі підтвердних документів та не можуть перевищувати 1800 грн (без урахування витрат на оплату ПДВ)? Як саме у такій вартості враховувати чи не враховувати ПДВ?
Змінено Порядок списання держмайна Нещодавно Кабмін уніс зміни до Порядку № 1314*, яким регламентовано механізм списання державного майна. У чому полягає суть цих змін, читайте в нашому матеріалі.
Нові напрями використання освітньої субвенції Цього разу мова піде про постанову № 227*, якою внесено зміни до Порядку та умов № 1023**, а також до постанови № 1374***. Нумо вивчати ці зміни разом.
Придбання обладнання за рахунок благодійних коштів: чи застосовувати субрахунки 1311 та 5411? Минулого року бюджетна установа отримала грошову допомогу від ЮНІСЕФ. У 2025 році за рахунок цих коштів придбано обладнання для їдальні та оплачено ремонтні роботи. Чи потрібно під час оприбуткування такого обладнання застосовувати субрахунки 1311 та 5411?
Акредитація освітніх програм: за яким КЕКВ оплачувати? За яким КЕКВ необхідно здійснювати видатки на акредитацію освітніх програм?
Постачальник став платником ПДВ: чи потрібно змінювати договір? Бюджетна установа уклала договір про надання послуг доступу до мережі «Інтернет». На момент підписання договору про закупівлю інтернет-провайдер не був платником ПДВ. З огляду на це, всі суми в договорі зазначені без урахування ПДВ. Але з лютого цього року він став платником ПДВ. Чи обов’язково в такому разі вносити зміни до договору? Якими мають бути дії установи-замовника?
Передача основних засобів з комунальної до державної власності: чи можливо? Чи може орган місцевого самоврядування (далі — ОМС) ухвалити на сесії рішення щодо передачі основних засобів до місцевої держадміністрації?
Повідомлення про укладений договір Мінцифри: відповідальність за неподання Бюджетна установа планує придбати комп’ютерну техніку на суму 300 тис. грн. Дізналися про необхідність повідомити Мінцифри про укладений договір на закупівлю такого обладнання. Чи обов’язково під час подання повідомлення додавати договір? Чи передбачено чинним законодавством відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання повідомлення до Мінцифри про укладений договір?
Чи обов’язково виплачувати добові? Працівник їде у відрядження. Сторона, що приймає, повністю оплачує йому проживання, харчування та проїзд. Чи потрібно в такому разі виплачувати добові?
Кошторис ≠ річному плану: як вчинити замовнику? У кошторисі бюджетної установи передбачено придбання музичного обладнання за кодом ДК 021:2015* — 323400008 на суму 170 тис. грн. Чи можливо укласти прямий договір на суму 90 тис. грн, якщо до кінця року не планується нічого придбавати за цим кодом?
Придбання металевих ґрат: в яку чергу? В яку чергу можна здійснити оплату за придбання металевих ґрат на вікна?
Індексація орендної плати Як правильно проводити індексацію орендної плати? Які існують особливості індексації орендної плати в період дії воєнного стану? Відповіді на ці запитання ви зайдете в цій статті.
Придбання офісних крісел у держустановах: чи можливо? Чи є заборона на придбання крісел офісних у державній установі?
Індексація житлового фонду: чи проводити у 2025 році? На балансі бюджетної установи обліковується житловий будинок. Чи потрібно у 2025 році проводити індексацію такого об’єкта основних засобів (далі — ОЗ)? Та який індекс слід застосовувати для розрахунку?
Як відбуваються оскарження закупівель, перевірки та моніторинг: роз’яснення Мінекономіки Учасники закупівель мають право подати скаргу щодо ухвалених рішень, дій або бездіяльності замовника. Як же діяти замовникам у разі оскарження та яку відповідальність передбачено за невиконання рішень органу оскарження? Відповіді на ці та інші запитання знаходимо в черговому листі* Мінекономіки.
Сплата орендної плати: за яким КЕКВ проводити? Ми — орган місцевого самоврядування (далі — ОМС). Орендуємо приміщення у державної установи. При цьому ми сплачуємо 50 % орендної плати орендодавцю і 50 % — до державного бюджету. За якими КЕКВ здійснювати такі видатки?
Заміна лічильника води: як показати в обліку? У приміщенні бюджетної установи встановлено лічильник води, який визнано непридатним для подальшої експлуатації. Вартість такого вимірювального приладу включено до загальної вартості будівлі. Новий лічильник після встановлення плануємо обліковувати на балансі як окремий об’єкт. Чи правильно так вчинити? Чи необхідно робити переоцінку (уцінку) будівлі в такій ситуації? Чи можливо заміну лічильника віднести на витрати як ремонт приміщення?
Ревізія в установі: що потрібно знати бухгалтеру? Продовжимо тему ревізії в установі (початок див. у «Бюджетна бухгалтерія», 2025, № 6*). У цій же статті розглянемо найтиповіші та найпоширеніші порушення, які встановлюють фахівці Держаудитслужби під час ревізії. Та найголовніше — ви дізнаєтеся, як і коли слід усувати виявлені порушення.
Штрафи з ПДВ: чого остерігатися бюджетникам? А чи знаєте ви, які штрафи наразі загрожують бюджетним установам — платникам ПДВ? Маєте сумніви щодо цього? Тоді вам неодмінно стане у пригоді ця публікація.
Установа отримала податкову накладну з неправильною датою: що з податковим кредитом? Бюджетна установа — платник ПДВ отримала від надавача послуг документ, що підтверджує факт надання послуг, та перерахувала оплату за такі послуги. Зі свого боку, контрагент склав податкову накладну (далі — ПН) на дату оформлення акта наданих послуг, а не на дату оплати за такі послуги. При цьому надавач послуг відмовляється виправляти помилкову ПН. Як діяти в цій ситуації установі? Чи має право установа на підставі такої накладної сформувати податковий кредит (далі — ПК) та відповідно скласти компенсуючу ПН згідно з п. 198.5 ПКУ*?
Повернення плати за навчання: як показати в бухобліку? Заклад вищої освіти (далі — ЗВО) надає платні освітні послуги. Здобувачі освіти оплачують такі послуги з різною періодичність. Так, один студент перерахував плату за навчання за весь 2024 /2025 навчальний рік наперед, тобто у вересні 2024 року одразу за 1 та 2 семестри. На всю суму таких надходжень було відображено доходи звітного періоду. Але наприкінці 1 семестру такого здобувача буде відраховано. Відповідно ЗВО має повернути кошти за навчання за 2 семестр. Як показати такі операції в бухобліку?
Повернення минулорічної переплати: як показати в бухобліку? На початку 2025 року постачальник газу провів перерахунок та повернув на рахунок нашої установи кошти як переплату за минулий рік. Розрахунки за газ здійснювали за рахунок коштів загального фонду. Дізналися, що такі кошти підлягають поверненню до бюджету. Як правильно показати такі операції в бухобліку?
Запасний картридж для принтера: як обліковувати та коли списувати? Бюджетна установа придбала запасний картридж для принтера. Плануємо використовувати такий картридж під час заправки тонером або заміни основного картриджа. Як правильно його обліковувати: на який субрахунок його зарахувати? Коли його можна списати?
Придбання за рахунок минулорічних орендних коштів: як показати в бухобліку? На початок 2025 року бюджетна установа має залишок коштів на спеціальному реєстраційному рахунку — плата за оренду майна, що залишилась у розпорядженні установи. За рахунок цих коштів заплановано придбати запаси та основні засоби (далі — ОЗ) у 2025 році. Чи необхідно в цьому разі коригувати накопичений фінрезультат минулого року? Як показати такі операції в бухобліку?
Ревізія в установі: що потрібно знати бухгалтеру? Не помиляється той, хто нічого не робить. Тому не слід впадати в паніку, якщо ревізор прийшов на ревізію і виявив порушення. І з цієї статті ви дізнаєтеся, як правильно бухгалтеру та іншим посадовим особам установи підготуватися до ревізії фінансово-господарської діяльності та як будувати взаємини з ревізорами.
Відшкодування витрат на водопостачання орендарем: як розрахувати правильно? Харчоблок у школі орендує організація, яка займається харчуванням учнів. Чи існують норми витрати води на одного учня і як провести розрахунки споживання води в такому разі?
Переплата за газ: чи повертати до бюджету? Постачальник газу зробив перерахунок за 2024 рік і виявилось, що він має повернути нам кошти. Чи потрібно таку переплату перераховувати до місцевого бюджету, з якого фінансується наша установа?
Неприбутковий звіт — 2025 Бюджетні установи щорічно складають та подають спеціальну податкову звітність — Неприбутковий звіт. Як це зробити у 2025 році, читайте у цій статті.
Паспорти бюджетних програм, звіти та бюджетні запити: чи треба оприлюднювати? Чи потрібно наразі оприлюднювати паспорти бюджетних програм, звіти про їх виконання та бюджетні запити?
Формування місцевих бюджетів: маємо зміни Як відомо, особливості бюджетного процесу в період дії воєнного стану визначено постановою № 252*. Протягом трьох років Уряд постійно оновлював цей документ, враховуючи нові вимоги до формування місцевих бюджетів у період дії воєнного стану. І ось маємо чергові зміни, внесені постановою № 13**. Пропонуємо розглянути їх разом.
Отримали «благодійку»: чи вносити зміни до паспорта бюджетної програми? Я кщо ми отримали благодійну допомогу, чи потрібно вносити зміни у паспорт бюджетної програми?
Земельний податок — 2025 Бюджетні установи — користувачі земельних ділянок на початку кожного року звітують про земельний податок за поточний рік. Як це зробити у 2025 році, читайте у цій статті.
Субвенції на харчування учнів початкових класів: які КПКВК застосувати? За якими КПКВК слід відображати субвенцію на покращення якості харчування та субвенцію на харчування учнів початкових класів?
Придбання проводу та автовимикача: який КЕКВ застосувати? Благодійник надав систему безперебійного освітлення та енергозабезпечення. Але для її запуску потрібні провід та автоматичний вимикач, адже в комплекті вони відсутні. За яким КЕКВ можливо закупити провід та автовимикач?
Бюджетна установа — платник ПДВ: правила реєстрації та зняття з реєстрації Чи необхідно бюджетній установі реєструватися як платник ПДВ у разі надання лише звільнених від оподаткування послуг? Як це зробити правильно? Коли та як установа може знятися з реєстрації як платник ПДВ? Відповіді на ці та інші запитання — у нашій статті.
Придбання сценічних костюмів: який КЕКВ застосувати? Плануємо пошити сценічні костюми з тканини виробника. За яким КЕКВ планувати та здійснити такі видатки?
Правила формування податкових зобов’язань та податкового кредиту для бюджетників Бюджетна установа зареєстрована як платник ПДВ. Чи необхідно визначати податкові зобов’язання (далі — ПЗ) з ПДВ, якщо установа надає послуги, звільнені від оподаткування? Чи обов’язково нараховувати компенсуючі ПЗ? Як правильно формувати податковий кредит (далі — ПК)? Про все це читайте у цьому матеріалі.
Видатки на облаштування укриття: за яких умов можна провести? Чи може заклад освіти витрачати кошти на облаштування укриття, яке є власністю іншої юридичної особи (підприємства), якщо в подальшому заклад освіти зможе безкоштовно користуватися таким укриттям?
Бюджетні особливості оформлення податкових накладних Як та коли складати податкові накладні (далі — ПН) у разі надання звільнених від оподаткування послуг? Як у такому разі установі оформляти компенсуючі ПН? Та на яку суму і коли виписати ПН установі-орендодавцю? Про все це і не тільки — у нашій статті.
Порядок звітування бюджетних установ — платників ПДВ Бюджетні установи — платники ПДВ зобов’язані своєчасно подати декларацію з ПДВ. Ба більше, такі платники повинні подати інформацію про операції, звільнені від ПДВ, в окремому додатку. Які ж строки та способи подання такої звітності? Які саме дані відображати у декларації та додатку до неї? Та як правильно розрахувати суму ПДВ-пільги? Відповіді на ці запитання — у нашому матеріалі.
Підготовка бюджетних запитів місцевих бюджетів: за новою інструкцією Мінфін наказом № 604* затвердив нову Інструкцію з підготовки бюджетних запитів місцевих бюджетів (далі — Інструкція № 604). Ця Інструкція визначає підходи до розрахунку та розподілу граничних показників видатків місцевого бюджету та надання кредитів з місцевого бюджету на середньостроковий період, встановлює порядки складання та аналізу бюджетних запитів місцевих бюджетів для підготовки проєкту рішення про місцевий бюджет.
Придбання генератора та ПММ: плануємо видатки правильно Маємо намір придбати генератор та пально-мастильні матеріали (далі — ПММ) для нього. В яку чергу можливо це зробити? За яким КЕКВ та КПКВК слід проводити такі видатки?
Як закупити генератор? Установа планує закупити генератор вартістю 150 тис. грн. Чи можливо укласти прямий договір з постачальником?
Пальне для генератора: чи можна придбати за рахунок власних надходжень? Чи можна придбати за рахунок власних надходжень (батьківська плата, орендна плата) пальне для генератора?
Як списати пальне на роботу генератора ? Установа придбала дизельний генератор. Якими нормами витрат слід керуватися під час списання пально-мастильних матеріалів (далі — ПММ) для генератора? Як правильно списувати пальне, використане для його роботи?
Придбали генератор: чи потрібно отримувати дозвіл та сплачувати екоподаток? Установа придбала дизельний генератор. Чи необхідно отримувати дозвільні документи для експлуатації такого обладнання? Чи потрібно сплачувати екоподаток за використання генератора?
Залишок субвенції на харчування учнів молодших класів: який порядок використання? Чи обов’язково слід використати всі кошти державної субвенції на харчування учнів 1 — 4 класів у 2024 році? Чи потрібно повертати залишки коштів за цією субвенцією до бюджету?
Облікові новації — 2025 З нового року бюджетні установи мають відображати операції з нематеріальними активами та інвестиційною нерухомістю за новими правилами. Головна причина — зміни, внесені до нацстандартів з бухобліку, — НП(С)БО 122* та НП(С)БО 129**. Що саме необхідно врахувати під час обліку таких активів, читайте в цій статті.
Харчування учнів молодших класів: акцент на покращенні якості З метою покращення якості харчування учнів початкових класів уряд виділить субвенцію з державного бюджету місцевим відповідно до Порядку № 1451*. Така субвенція надаватиметься за рахунок коштів, отриманих від Всесвітньої продовольчої програми ООН.
Несвоєчасне прийняття місцевого бюджету: що є базою для 1/12 видатків? У разі несвоєчасного прийняття бюджету на новий бюджетний період потрібно брати 1/12 від першочергового плану чи від плану з урахуванням змін?
Звітуємо про минулорічні закупівельні договори На початку кожного року замовники повинні відзвітувати щодо виконання договорів про закупівлю, укладених у минулому році. Про що необхідно пам’ятати та як успішно впоратися із цим завданням, пояснимо в нашій статті.
Придбали авто: з якої суми сплачувати пенсійний збір? Бюджетна установа придбала новий транспортний засіб (далі — ТЗ). У зв’язку з цим необхідно сплатити пенсійний збір. З якої вартості авто слід сплачувати такий збір: з урахуванням ПДВ чи без?