Гуманітарна допомога та відповідальність за її нецільове використання
Вже майже пів року Україна протистоїть збройній повномасштабній агресії з боку росії. Протягом всього періоду дії воєнного стану громадяни країн усього світу спрямовують свої зусилля на допомогу українцям, кооперацію з волонтерськими організаціями, підтримку ЗСУ та обороноздатності України. До України надсилається безліч гуманітарної допомоги від різних країн світу та приватних організацій як у вигляді предметів та товарів, так і у вигляді коштів, благодійної допомоги та пожертв. І в період воєнного стану, така допомога обов’язково має доходити до адресатів, проте так трапляється не завжди. Як говорять в народі «кому війна, кому мати рідна» і деякі ділки хочуть нажитися на чужому горі.
У зв’язку із введенням воєнного стану було прийнято низку законів, що посилили кримінальну відповідальність за певні злочини, зокрема за нецільове використання гуманітарної допомоги, що виділяється на потреби громадян, які знаходяться в зонах ведення бойових дій або які були змушені покинути місце свого постійного проживання.
Про поняття гуманітарної допомоги та відповідальність за її незаконне використання консультують фахівці Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області.
Законом України “Про гуманітарну допомогу” визначено, що гуманітарна допомога – цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв’язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров’я населення, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту. Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і полягає у наданні допомоги для сприяння законним інтересам набувачам благодійної допомоги у сферах благодійної діяльності. Сферами благодійної діяльності є: освіта; охорона здоров’я; екологія, охорона довкілля та захист тварин; запобігання природним і техногенним катастрофам та ліквідація їх наслідків, допомога постраждалим внаслідок катастроф, збройних конфліктів і нещасних випадків, а також біженцям та особам, які перебувають у складних життєвих обставинах; опіка і піклування, законне представництво та правова допомога; соціальний захист, соціальне забезпечення, соціальні послуги і подолання бідності; культура та мистецтво, охорона культурної спадщини; наука і наукові дослідження; спорт і фізична культура; права людини і громадянина та основоположні свободи; розвиток територіальних громад; розвиток міжнародної співпраці України; стимулювання економічного росту і розвитку економіки України та її окремих регіонів та підвищення конкурентоспроможності України; сприяння здійсненню державних, регіональних, місцевих та міжнародних програм, спрямованих на поліпшення соціально-економічного становища в Україні; сприяння обороноздатності та мобілізаційній готовності країни, захисту населення у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного стану.
Воєнний стан у державі та збурення в суспільстві через недоброчесні дії деяких громадян, призвели до того, що законодавець мусив врегулювати питання належного використання гуманітарної допомоги та покарання осіб, що зловживають скрутним становищем інших.
Незаконне використання з метою отримання прибутку гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомог, яке здійснюється шляхом продажу товарів (предметів) гуманітарної допомоги або використання благодійних пожертв, безоплатної допомоги або укладання інших правочинів щодо розпорядження таким майном, з метою отримання прибутку. Якщо такі дії вчинені у сумі понад 438 900 грн., то вони караються штрафом від 34 000 до 51 000 грн. або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до чотирьох років.
Якщо така продаж відбувалася повторно або за попередньою змовою групою осіб, або службовою особою з використанням службового становища, або в сумі понад 1 254 000 грн; великому розмірі, то особи притягуються до відповідальності у вигляді позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна.
Якщо вищезазначені дії вчинені організованою групою або в сумі понад 3 762 000 грн., або під час надзвичайного або воєнного стану, то вони караються позбавленням волі на строк від п’яти до семи років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна.