Алгоритм розрахунку декретних від новоутвореного Фонду соцстраху
Новостворений унаслідок реорганізації Фонд соцстраху в листі від 01.09.2017 р. № 5.1-27-241 указує: нормами Закону № 1105 визначено, що відповідно до норм Порядку № 1266 здійснюється лише обчислення середньої зарплати для надання допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах і не передбачена реалізація норм ч. 2 ст. 26 Закону № 1105. Також нормою ст. 26 Закону № 1105 не визначено спеціального механізму обчислення суми доплати до розміру мінімальної зарплати, якщо нарахована сума допомоги в розрахунку на місяць є меншою за розмір мінімальної зарплати.
Допомога обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.
Отже, чинним законодавством не передбачено поділу страхового випадку на окремі періоди тривалістю в календарний місяць й іншого механізму розрахунку, ніж визначеного Порядком № 1266.
Тож реалізація рекомендацій Мінсоцполітики призводить до необґрунтованих витрат коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності під час здійснення доплат до розміру мінімальної зарплати.
Таким чином, виконавча дирекція Фонду соцстраху вважає, що сума допомоги по вагітності та пологах має розраховуватися за таким алгоритмом:
1. Розраховується середньоденна заробітна плата виходячи з фактичних виплат.
2. Порівнюється фактична середньоденна заробітна плата із середньоденною заробітною платою, обчисленою з розміру мінімальної заробітної плати, установленого в місяці настання страхового випадку (мінімальна заробітна плата, ділена на 30,44 — середньомісячну кількість календарних днів).
3. У разі перевищення середньоденної заробітної плати, розрахованої з мінімальної заробітної плати, над фактичною середньоденною заробітною платою подальший розрахунок страхової виплати (допомоги по вагітності та пологах) здійснювати із середньоденної, обчисленої з мінімальної заробітної плати.
Водночас повідомляють: із зазначеного питання виконавчою дирекцією Фонду соцстраху були надані Мінсоцполітики пропозиції щодо законодавчих змін для врегулювання неоднозначного трактування норми ч. 2 ст. 26 Закону № 1105, які були враховані в законопроекті № 6614.