Індексація & Ко: що не буде враховуватися до мінзарплати за ухваленим законопроєктом
І ось, 18 серпня на засіданні КМУ цей законопроектбуло ухвалено. Які ж нововведення він нам принесе? Про це – далі.
Мінзарплата та виплати, які у ній «не сидять»
Епопея щодо включення / не включення індексації до складу МЗП триває вже не один рік. А розпочалося все з 01.01.2017 р. Саме тоді було введено в дію правило, встановлене ст. 31 Закону про оплату праці: якщо зарплата працівника за виконану норму праці менше мінзарплати, то її слід «дотягнути» до «мінімалки». При цьому ч. 2 ст. 31 цього Закону було встановлено вичерпний перелік виплат, які не враховуються при визначенні розміру зарплати працівника для забезпечення її мінімального розміру. Місця для індексації в ньому не знайшлося. Тому, скориставшись цим, фахівці «працеоплатного» відомства протягом тривалого часу зазначали, що суму індексації слід включати до МЗП. Останній лист з таким висновком був виданий 07.02.2018 р. за № 5/0/66-18. Потім його неодноразово цитували фахівці Держпраці у своїх роз’ясненнях.
Це ситуація на сьогодні.
Але вона зміниться з 01.01.2022 р. Саме з цієї дати запрацюють зміни, запроваджені ухваленим 18.08.2021 р. Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оплати праці» після його підписання Президентом.
Про що власне мова? А про те, що цим Законом викладено у новій редакції частину 2 славнозвісної ст. 31 Закону про оплату праці, де перелічені виплати, які не враховуються при визначенні розміру зарплати працівника для забезпечення її мінімального розміру. Порівняйте самі що в ній зафіксовано зараз та що запрацює з наступного року:
Норми ч. 2 ст. 31 Закону про оплату праці |
|
Діючі |
З 01.01.2022 р. |
При обчисленні розміру заробітної плати працівника для забезпечення її мінімального розміру не враховуються: - доплати за роботу в несприятливих умовах праці та підвищеного ризику для здоров'я; - за роботу в нічний та надурочний час, роз'їзний характер робіт, - премії до святкових і ювілейних дат
|
При обчисленні розміру заробітної плати працівника для забезпечення її мінімального розміру не враховуються: - суми, на які підвищується оплата праці відповідно до ст. 100 КЗпП – незалежно від способу встановлення такого підвищення (доплата, надбавка, підвищення окладу тощо); - доплати за суміщення професій (посад), виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника, - суми підвищення оплати праці за роботу в нічний час, роз’їзний характер робіт; - оплата роботи в надурочний час; - оплата за залучення до роботи у вихідні, святкові і неробочі дні; - премії до святкових і ювілейних дат; - сума індексації заробітної плати; - сума компенсації втрати частини доходів у зв’язку з порушенням строків виплати заробітної плати |
Як бачимо, в ст. 31 Закону про оплату праці з'являться нові складові, які не враховуються у «мінімалку». І серед них сума індексації заробітної плати (нарешті).
До речі, як зараз, так і з набуттям чинності нового Закону, не слід включати до суми зарплати для порівняння її з МЗП виплати, не пов’язані з виконанням норми праці (норми часу), зокрема: матдопомогу, оплату простою, відпускні (компенсації за невикористану відпустку), виплати виходячи з середньої зарплати за два місяці, а також лікарняні та декретні, оплату вимушеного прогулу, оплату працівникам-донорам днів огляду, здавання крові та відпочинку, винагороду за ЦПД.
Зміни щодо оплати праці на окремих видах робіт
Також у новій редакції буде викладено ст. 100 «Оплата праці на важких роботах, на роботах із шкідливими і небезпечними умовами праці, на роботах з особливими природними географічними і геологічними умовами та умовами підвищеного ризику для здоров'я» КЗпП. І назва в неї буде інша – «Оплата праці на окремих видах робіт».
Наразі ст. 100 КЗпП передбачено, що на важких роботах, на роботах із шкідливими і небезпечними умовами праці, на роботах з особливими природними, географічними і геологічними умовами та умовами підвищеного ризику для здоров’я встановлюється підвищена оплата праці. Перелік цих робіт визначається Кабінетом Міністрів України.
Але й досі Кабмін не затвердив такий єдиний перелік. І, як зазначено у Пояснювальній записці до проекту Закону, підвищена оплата праці за роботу із шкідливими умовами праці у теперішній час встановлюється за рахунок власних коштів підприємств на підставі ст. 7 Закону України «Про охорону праці».
Враховуючи відсутність переліку робіт, на яких встановлюється підвищена оплата праці, та сталу практику визначення такого переліку на рівні угод та колективних договорів, законодавці вважають за доцільне перейти від державного до договірного регулювання в питанні встановлення підвищеної оплати праці на важких роботах, на роботах із шкідливими умовами праці.
Тож, змінами врегульовується питання щодо визначення на рівні угод та колективних договорів переліку важких робіт та робіт із шкідливими і небезпечними умовами праці та умовах підвищеного ризику для життя та здоров’я, які передбачають оплату в підвищеному розмірі.