Профспілки заявили про загрози від проєкту закону «Про справедливу систему оплати праці в Україні»
Профспілки наголошують: попри задекларовану мету — реформувати систему оплати праці та встановити справедливі підходи — документ не вирішує системних проблем, а навпаки містить низку ризиків для працівників бюджетної сфери, держслужбовців та сфери освіти.
Ключові зауваження профспілок
- Відсутність чітких механізмів справедливого визначення зарплат. Проєкт застосовує розмиті формулювання, вводить неконкретизовані поняття винагороди та ефективності, що відкриває простір для суб’єктивізму.
- Поєднання оплати праці держсектора та приватного сектора у одному законі. На думку СПО, це робить неможливим створення працюючої моделі — ані для бюджетних установ, ані для бізнесу.
- Відсутність чітко прописаних умов оплати праці бюджетників. У законі немає норм щодо посадових окладів, тарифікації, надбавок, що суперечить чинному законодавству та фактично «виносить за рамки» найбільшу категорію працівників.
- Зміна філософії нарахування зарплат без компенсаторів. Як зазначено у листі профспілок (стор. 1–2 документу), вилучаються чинні гарантії, але не пропонується альтернативних механізмів. Це може призвести до масових трудових конфліктів та зниження мотивації працівників.
- Недостатня визначеність щодо мінімальної зарплати. У зауваженнях профспілок (стор. 3–6) вказано, що нова модель МЗП не гарантує реального захисту найнижчої зарплати й може поглибити диференціацію доходів.
- Порушення норм міжнародних конвенцій МОП. Профспілки застерегли, що законопроєкт обмежує права на колективні переговори, що суперечить Конвенції МОП №98 (стор. 11–12).
- Ризик заниження зарплат у бюджетних установах. Через відсутність чіткої тарифної сітки та гарантійних коефіцієнтів, зарплати бюджетників можуть бути встановлені на необґрунтовано низькому рівні.
- Суперечності зі ст. 36 Конституції України та законами про профспілки.
Що пропонують профспілки?
СПО профспілок закликає народних депутатів:
- провести ґрунтовне доопрацювання законопроєкту;
- прописати окремий блок для бюджетної сфери та держслужби;
- зберегти чинні гарантії оплати праці до ухвалення нової комплексної моделі;
- провести широке суспільне обговорення та експертну оцінку економічних наслідків;
- врахувати позицію профспілок під час підготовки законопроєкту до реєстрації.
Усі офіційні пропозиції та зауваження СПО профспілок на 13 сторінках подані до парламентського Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.
Джерело: Департамент з питань бюджету та оплати праці апарату ФПУ