Локалізація в публічних закупівлях
Що змінилось в Законі
14 липня 2022 року набирають чинності зміни до закону “Про публічні закупівлі”, що обумовлені прийнятим законом України "Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" щодо створення передумов для сталого розвитку та модернізації вітчизняної промисловості”.
Що таке локалізація
Згідно з пунктом 29-1 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» ступінь локалізації виробництва - це показник місцевої складової у питомій вазі вартості сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових вітчизняного виробництва у собівартості товару, що є предметом закупівлі.
Що передбачає локалізація
Законом тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення процедур закупівлі, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень:
1) замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує:
у 2022 році – 10 відсотків;
у 2023 році – 15 відсотків;
у 2024 році – 20 відсотків;
у 2025 році – 25 відсотків;
у 2026 році – 30 відсотків;
у 2027 році – 35 відсотків;
з 2028 року до дня завершення 10-річного строку дії цього пункту - 40 відсотків.
Ким визначається ступінь локалізації виробництва
Законом встановлено, що ступінь локалізації виробництва визначається самостійно виробником товару, що є предметом закупівлі, та підтверджується Уповноваженим органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за відповідною формулою.
Законом встановлено, що Уповноважений орган формує та веде перелік товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, який оприлюднюється на його офіційному веб-сайті та здійснює моніторинг дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва предметів закупівлі, внесених до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Наразі є Постанова КМУ №861 “Про затвердження порядків підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів та проведення моніторингу дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва предметів закупівлі, внесених до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва” (далі - Постанова №861), якої регулюється порядок підтвердження ступеня локалізації.
Як розраховується ступінь локалізації товару
Ступінь локалізації виробництва визначається самостійно виробником товару, що є предметом закупівлі, та підтверджується Уповноваженим органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за формулою:
СЛ = (1 - (МВ+ІВ) / С) × 100%,
де СЛ - ступінь локалізації виробництва;
МВ - митна вартість сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових, імпортованих на митну територію України виробником для виробництва товару, що є предметом закупівлі, гривень;
IВ - вартість імпортних сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових, придбаних окремо та/або у складі продукції для виробництва товару, що є предметом закупівлі, у постачальника - резидента України, без урахування податку на додану вартість, гривень;
С - собівартість товару, що є предметом закупівлі, гривень.
Чи до всіх товарів потрібно тепер застосовувати локалізацію
Ні, перелік товарів до яких потрібно застосовувати локалізацію:
Перелік товарів | |||
дизель-генераторні установки; | вантажні автомобілі з підіймальними платформами; | локомотиви; | насоси; |
генераторні установки з двигуном із іскровим запалюванням; | вантажні автомобілі-самоскиди; | локомотивні тендери; | насоси для рідин; |
турбогенераторні установки; | мототранспортні засоби спеціального призначення; | рейковий рухомий склад; | відцентрові насоси та підіймачі рідин; |
трансформатори; | пересувні бурові вежі; | вантажні залізничні вагони; | підіймачі рідин; |
трансформатори з рідинним діелектриком; | пожежні транспортні засоби; | транспортні засоби для ремонту та обслуговування залізничних доріг; | відцентрові насоси; |
трансформатори напруги; | пожежні автомобілі з поворотною драбиною; | залізничні та трамвайні пасажирські вагони і тролейбуси; | компресори; |
вимірювальні трансформатори; | пожежні автоцистерни; | трамвайні пасажирські вагони; | газові компресори; |
трансформатори живлення; | пожежні автомобілі; | залізничні пасажирські вагони; | роторні компресори; |
електричні конденсатори; | транспортні засоби аварійно-ремонтного призначення; | тролейбуси; | повітряні компресори; |
конденсатори постійної ємності; | підмітально-прибиральні машини; | залізничні вагони; | турбокомпресори; |
конденсатори змінної та регульованої ємності; | підмітально-збиральні машини з вакуумно-пневматичною системою; | багажні вагони та вагони спеціального призначення; | поршневі об’ємні компресори; |
автомобілі швидкої допомоги; | поливальні машини; | самохідні частини; | машини спеціального призначення різні; |
транспортні засоби для перевезення пацієнтів; | сміттєвози та асенізаційні машини; | вертольоти, літаки, космічні та інші літальні апарати з двигуном; | гірничодобувне та будівельне обладнання; |
мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб; | сміттєвози; | вертольоти та літаки; | врубові та тунелепрохідні, бурильні чи прохідницькі машини для добування вугілля чи гірських порід; |
міські та туристичні автобуси; | сміттєзбиральні машини; | вертольоти; | прохідні комбайни; |
громадські автобуси; | вантажоперевізні транспортні засоби; | двигуни для повітряних літальних апаратів; | прохідні машини; |
двосекційні автобуси; | електробуси; | турбореактивні двигуни; | машини для земляних і землерийних робіт та їх частини; |
низькопідлогові автобуси; | кузови, причепи та напівпричепи; | турбогвинтові двигуни; | машини для земляних робіт; |
туристичні автобуси; | кузови транспортних засобів; | реактивні двигуни; | фронтальні ковшові навантажувачі зі зворотною лопатою; |
мототранспортні вантажні засоби; | причепи, напівпричепи та пересувні контейнери; | навчально-тренувальні літаки; | механічні лопати, екскаватори та ковшові навантажувачі, гірнича техніка; |
автоцистерни; | причепи та напівпричепи; | пошуково-рятувальні вертольоти; | механічні лопати; |
автоцистерни для перевезення паливно-мастильних матеріалів; | напівпричепи; | турбіни та мотори; | механічні ковшові навантажувачі; |
самоскиди; | причепи; | парові турбіни; | землерийні машини; |
фургони; | причепи загального призначення; | гідравлічні турбіни; | механічні екскаватори; |
великовантажні мототранспортні засоби; | залізничні та трамвайні локомотиви і рейковий рухомий склад та супутні деталі; | водяні колеса; | машини для змішування гравію з бітумом; |
автокрани та вантажні автомобілі-самоскиди; | залізничні локомотиви та тендери; | насоси та компресори; |
Ми також підготували перелік товарів та відповідних їм кодів CPV. Його можна переглянути за посиланням
Чи застосовуються вимоги по локалізації при закупівлях по Постанові №169
Так, якщо ви купуєте товари, що є в переліку, навіть якщо робите це по Постанові №169, то локалізація застосовується до таких товарів