Що треба знати державним службовцям перед заповненням електронної декларації?
Із 1 січня 2017 року стартувала друга хвиля електронного декларування. Вона охоплює всіх суб’єктів декларування й усі типи декларацій.
У другому етапі е-декларування подавати декларації будуть: суб’єкти першого етапу, а також:
- депутати місцевих рад;
- державні службовці категорії “В”;
- посадові особи місцевого самоврядування 4-7 категорій;
- військові посадові особи Збройних сил України, Держспецзвязку та інших військових формувань (крім військовослужбовців строкової служби);
- поліцейські;
- особи рядового і начальницького складу державної кримінально-виконавчої служби, податкової міліції, особи начальницького складу підрозділів цивільного захисту, ДБР, НАБУ;
- посадові та службові особи органів прокуратури, СБУ, ДБР, НАБУ, дипломатичної служби, інших держорганів;
- посадові особи юридичних осіб публічного права.
На відміну від паперових декларацій, електронні мають 16 розділів, тому суб'єкту декларування потрібно заздалегідь почати заповнення документу.
Для реєстрування та входу до системи декларування НАЗК посадовцю треба мати власний електронний цифровий підпис.
Відтепер декларант має змогу зберігати чернетки форми й використовувати раніше подані декларації для створення нових. А також заповнювати декларацію поступово, повертаючись до заповнення необмежену кількість разів, до встановленого строку подачі декларації.
Суб'єкт декларування може подати виправлену декларацію без звернення до НАЗК лише один раз упродовж 7 днів після подання декларації. Після цього терміну виправлення можливе лише з дозволу НАЗК і може також передбачати притягнення до відповідальності.
У е-декларуванні з'явилися нові розділи:
- об'єкти незавершеного будівництва;
- нематеріальні активи: об'єкти інтелектуальної власності, ліцензії тощо
- юридичні особи, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є суб'єкт декларування або члени його сім'ї;
- робота за сумісництвом суб'єкта декларування;
- членство суб'єкта декларування в організаціях та їх органах.
Також у деяких розділах збільшився обсяг інформації:
- одається інформація про співвласників майна, а також про власника майна, яке знаходиться на праві користування (в оренді) у суб'єкта декларування чи членів його родини;
- інне рухоме майно (крім транспортних засобів, вони декларуються окремо): антикваріат, твори мистецтва, побутові прилади тощо. Декларується кожен окремий предмет вартістю більше 100 МЗП (мінімальна заробітна плата, що складає 1378 грн для декларацій за 2016 рік);
- грошові активи: готівкові кошти, кошти на рахунках, якщо сукупно більше за 50 МЗП (68 900 грн для 2016 року);
- видатки та правочини суб'єкта декларування: якщо розмір видатку більший за 50 МЗП (68 900 грн для 2016 року)
- негрошові подарунки, лише якщо разова перевищують 5 МЗП , грошові подарунки, якщо сукупно від одного джерела за рік перевищують 5 МЗП.
Якщо член сім'ї відмовився надавати інформацію для заповнення декларації, суб'єкт декларування зазначає це в декларації. В такому випадку НАЗК проводить повну перевірку декларації. Визначення членів сім'ї залишилося незмінним - особи, які перебувають у шлюбі, а також їхні діти, в тому числі повнолітні, батьки, особи, які перебувають під опікою і піклуванням, інші особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки, у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі.
Адміністративна відповідальність настає у випадку завідомо недостовірних відомостей у декларації за розбіжності 100-250 МЗП, кримінальна відповідальність - на 250 МЗП.