Генератор дитсадку від школи: як передати правильно?
Різні КПКВК
Як відомо, всі витрати бюджету знаходять своє відображення в бюджетних програмах. Таким є один із принципів дії програмно-цільового методу бюджетного процесу.
При цьому бюджетні програми, за якими фінансуються та здійснюють видатки школи, відрізняються від тих, за якими фінансуються і провадять видатки дитячі садки.
Так, школи відповідно до наказу № 793* застосовують КПКВК 1021 «Надання загальної середньої освіти закладами загальної середньо ї освіти за рахунок коштів місцевого бюджету». Натомість садки використовують КПКВК 1010 «Надання дошкільної освіти».
Нецільове використання бюджетних коштів?
Якщо дитячий садок просто використовуватиме генератор, придбаний за кошти, які належали школі, то, дійсно, матиме місце нецільове використання бюджетних коштів. І ось чому.
Нецільовим використанням бюджетних коштів є їх витрачання на цілі, що не відповідають (ст. 119 БКУ*):
— бюджетним призначенням, встановленим законом про держбюджет (рішенням про місцевий бюджет);
— напрямам використання бюджетних коштів, визначеним у паспорті бюджетної програми або в порядку використання бюджетних коштів (включаючи порядок та умови надання субвенцій);
— бюджетним асигнуванням (розпису бюджету, кошторису, плану використання бюджетних коштів).
* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.
Отже, витрачання коштів на потреби за КПКВК 1010, які були заплановані згідно з іншою бюджетною програмою за КПКВК 1021, є не чим іншим, як нецільовим використанням бюджетних коштів.
За це порушення передбачено відповідальність за ст. 16412 КупАП* з накладенням штрафу від 1190 до 1145 грн, а за повторні дії — від 1445 до 1700 грн.
* Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 № 8073-Х.
Крім того, за нецільове використання бюджетних коштів передбачено такі санкції, як:
— попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства;
— зупинення операцій з бюджетними коштами;
— призупинення бюджетних асигнувань;
— зменшення бюджетних асигнувань;
— повернення бюджетних коштів до відповідного бюджету.
Докладніше про види бюджетних правопорушень та заходи впливу, які загрожують правопорушникам, читайте в матеріалі «Бюджетні правопорушення та заходи впливу до порушників» // «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 7 (ср. USER_SHOW_ID).
Перерозподіл видатків за різними КПКВК
Аби запобігти нецільовому використанню бюджетних коштів, слід, перш ніж здійснити передачу генератора від школи до дитсадка, провести перерозподіл видатків.
Загальний порядок внесення змін до бюджету визначено ст. 23 БКУ.
Так, якщо після прийняття рішення про місцевий бюджет повноваження на виконання функцій, завдань або надання послуг, на яке надано бюджетне призначення, передано від одного головного розпорядника бюджетних коштів до іншого, дія бюджетного призначення не припиняється і застосовується для виконання тих самих функцій, завдань чи послуг іншим головним розпорядником, якому це доручено.
ВАЖЛИВО!
Передача здійснюється за рішенням виконавчого комітету місцевої ради за погодженням із відповідною бюджетною комісією такої ради
Про це чітко зазначено в ч. 6 ст. 23 БКУ.
Проте в запитанні нашого читача йдеться про перерозподіл видатків між розпорядниками нижчого рівня в межах одного головного розпорядника.
Як визначено в ч. 8 ст. 23 БКУ, в межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника бюджетних коштів перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів з бюджету за бюджетними програмами, включаючи резервний фонд, додаткові дотації та субвенції, а також за бюджетною програмою збільшення видатків розвитку за рахунок зменшення інших видатків, здійснюються за рішенням КМУ (Ради міністрів АР Крим, місцевої держадміністрації, виконавчого органу відповідної місцевої ради).
Тож, як бачимо, для перерозподілу видатків, про які йдеться в запитанні, необхідно мати рішення виконавчого органу відповідної місцевої ради.
При цьому, як випливає із ч. 8 ст. 23 БКУ, необхідно погодження з комісією з питань бюджету відповідної місцевої ради.
Утім, в умовах воєнного стану діють свої особливості здійснення бюджетного процесу. І для перерозподілу видатків бюджету саме в цей період погодження відповідної бюджетної комісії місцевої ради не потрібно. Про це свідчить п.п. 2 п. 1 постанови № 252*.
Так, військові адміністрації населених пунктів, обласні, районні та Київська міська військові адміністрації можуть здійснювати перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів із бюджету за бюджетними програмами, включаючи резервний фонд бюджету.
У разі якщо військові адміністрації населених пунктів не створені, органи місцевого самоврядування, їх виконавчі органи, місцеві держадміністрації, військово-цивільні адміністрації продовжують здійснювати бюджетні повноваження (п.п. 1 п. 1 постанови № 252).
Механізм передачі бюджетних призначень визначено Порядком № 18*.
Зокрема, для внесення змін бюджетна установа, яка їх потребує, насамперед має звернутися з листом до головного розпорядника бюджетних коштів. При цьому не слід забувати і про особливості, передбачені постановою № 252.
Головний розпорядник, зі свого боку, проаналізувавши ситуацію, звертається з листом до місцевого фінуправління (відділу) з обґрунтуванням такого перерозподілу видатків у межах місцевого бюджету.
Наступним кроком військова адміністрація населеного пункту або орган місцевого самоврядування, або його виконком, або місцева держадміністрація, або військово-цивільна адміністрація ухвалює рішення про перерозподіл видатків.
При цьому касові видатки від попереднього розпорядника бюджетних коштів перейдуть до нового розпорядника за відповідним КПКВК. А фактичні видатки здійснюватиме вже новий розпорядник бюджетних коштів за новим КПКВК.
Паспорти бюджетних програм потребують змін
Крім усього вищеописаного, необхідно внести зміни до паспортів бюджетних програм відповідно до Правил № 836*.
ВАЖЛИВО!
Зміни до паспортів бюджетних програм вносять протягом бюджетного періоду шляхом затвердження їх у новій редакції в порядку, встановленому для складання паспортів бюджетних програм
Це передбачено п. 1.10 Правил № 836.
Паспорти бюджетних програм мають бути змінені у випадках:
— прийняття змін до рішення про місцевий бюджет, які призводять до зміни інформації та показників, затверджених у паспортах бюджетних програм;
— передачі бюджетних призначень від одного головного розпорядника до іншого;
— передачі нерозподілених бюджетних призначень на визначену в рішенні про місцевий бюджет мету між головними розпорядниками;
— перерозподілу видатків за бюджетними програмами в межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених головному розпоряднику;
— прийняття відповідних рішень щодо внесення змін до чинних порядків використання бюджетних коштів, які призводять до зміни інформації та показників, затверджених у паспортах бюджетних програм;
— прийняття нормативно-правових актів, які призводять до зміни інформації та показників, затверджених у паспортах бюджетних програм;
— внесення змін до розпису місцевого бюджету, які призводять до зміни результативних показників бюджетної програми;
— внесення змін до спеціального фонду кошторису бюджетної установи в частині власних надходжень бюджетних установ, які призводять до виникнення нових напрямів використання бюджетних коштів.
До речі, зміни до паспортів бюджетних програм має внести як школа, яка передає видатки, так і садок, що їх отримує.
Тож, як бачимо, така начебто невеличка справа, як передача генератора від школи до садочка, тягне за собою цілу низку описаних вище дій.
ВИСНОВКИ
- Використання генератора на потреби за КПКВК 1010, які були заплановані за іншою бюджетною програмою за КПКВК 1021, вважатиметься нецільовим використанням бюджетних коштів.
- Щоб садок міг правомірно використовувати генератор, який був придбаний для школи, необхідно провести перерозподіл видатків.
- У період дії воєнного стану погодження бюджетної комісії для перерозподілу видатків не потрібно.
- Необхідно внести зміни до паспортів бюджетних програм.
Бюджетна бухгалтерія, липень, 2024/№ 28