Статті: Діяльність органів місцевого самоврядування

16.04.17 р. набрав чинності Закон України від 14.03.17 р. № 1923-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей добровільного об’єднання територіальних громад, розташованих на територіях суміжних районів»1. Прийняття цього законодавчого акта чекали ті територіальні громади, які виявили бажання об’єднатися, але розташовані в межах різних районів. Відтепер така можливість їм надана завдяки прийнятому Закону. У цій статті ми поговоримо про основні положення вказаного нормативно-правового акта.
Останніми роками наша держава перебуває у стані циклічного процесу виборів: вибори Президента України, народних депутатів України, місцеві вибори. Особливої актуальності вибори набувають сьогодні в період реформи децентралізації влади та об’єднання територіальних громад, невід’ємною частиною якої є проведення перших виборів як різновиду місцевих виборів. І всі ми так чи інакше задіяні у цьому процесі: у якості виборців, кандидатів на виборні посади, органів, які надають сприяння в організації та проведенні виборів тощо. Отже, як учасники виборчого процесу ми маємо бути обізнані з правовими нормами, які його регламентують сьогодні, або ж які пропонуються в майбутньому...
Процес добровільного об’єднання територіальних громад триває попри всі перепони, які неминуче супроводжують його.
З метою встановлення єдиних вимог до формування і реалізації прогнозних та програмних документів соціально-економічного розвитку об’єднаної територіальної громади1 наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 30.03.16 р. № 75 затверджені Методичні рекомендації щодо формування і реалізації прогнозних та програмних документів соціально-економічного розвитку об’єднаної територіальної громади2. Зокрема, Методичні рекомендації визначають засади складання документів соціально-економічного розвитку ОТГ.
Декілька останніх номерів нашого видання були присвячені новому функціоналу, який починаючи з 04.04.16 р. отримали органи місцевого самоврядування1 у зв’язку з прийняттям Закону України від 10.12.15 р. № 888-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг»2. Як виявилося, виконання нових повноважень викликало низку практичних запитань. Про це свідчать листи та телефонні дзвінки, які останнім часом надходять до нашої редакції. Спробуємо відповісти на них.
Приводом для написання статті стало наступне запитання читача: «Чи можна профінансувати iз сільського (селищного) бюджету поточний ремонт та здійснювати видатки на утримання доріг загального користування місцевого значення, що пролягають в адміністративних межах сільської (селищної) ради, в тому числі в межах населеного пункту, і співпадають з вулицями села (селища), та тих, що знаходяться за межами населеного пункту? Чи не буде це бюджетним правопорушенням?»
У період, коли майже по всій Україні починали свою роботу перші сесії новообраних місцевих рад, наш редакційний телефон не замовкав ні на хвилину. Левова частка запитань, з якими до нас зверталися, так чи інакше стосувалася оформлення трудових відносин з переобраними на новий строк повноважень головами районних, обласних рад, сільськими, селищними, міськими головами, секретарями відповідних рад та іншими посадовими особами.
День голосування залишився позаду, і щодо більшості кандидатів в депутати та на посади сільських, селищних, міських голів територіальні виборчі комісії вже встановили результати виборів. Не беремо до уваги поки що тих, яким пощастило менше і вони змушені продовжити «перегони» та взяти участь у повторному голосуванні або повторних виборах. В цій статті ми поговоримо про те, яким чином обрані на сьогодні депутати, голови потрапляють до ради і які процедурні дії цьому передують.
Шановні читачі, в квітневому номері ви мали змогу ознайомитися зі статтею «Об’єднання громад: реформа триває». В ній стисло був проаналізований Закон України від 05.02.15 р. № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад»1. Ми зауважували, що Закон № 157 з деяких питань, які він регламентує, не містить чіткої відповіді на них або дає можливість їх подвійного трактування. Це, в свою чергу, дещо ускладнює застосування його на практиці. Підтвердженням цього стали телефонні дзвінки до редакції від колег з різних куточків України. Отже, як ми зрозуміли, є сенс окремо зупинитися на деяких моментах, які означені в Законі № 157.