Інформація по темі "" | Публікації по тегу
10.09.24
338 0
Друкувати
Обране

Діяльність антикорупційного уповноваженого у військових адміністраціях населених пунктів

Уповноважені підрозділи (уповноважені особи) в обов’язковому порядку утворюються (визначаються) в апаратах обласних, районних, міських рад, Севастопольської міської ради, секретаріаті Київської міської ради (далі – ОМС). Це передбачено нормами статті 131 Закону України “Про запобігання корупції».

Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України “Про правовий режим воєнного стану” (далі – Закон № 389) передбачено, що на територіях, на яких введено воєнний стан, можуть утворюватися тимчасові державні органи – військові адміністрації, зокрема військові адміністрації населених пунктів (далі – ВАНП).

Як є особливості діяльності антикорупційних уповноважених у ВАНП розглянемо разом з НАЗК. 

За загальним правилом військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування (ст. 4 Закону № 389). Повноваження ВАНП поширюються на усю територію відповідної територіальної громади. Начальником ВАНП може бути призначений відповідний сільський, селищний, міський голова. 

Утворення військових адміністрацій не передбачає припинення (ліквідації) органів місцевого самоврядування та припинення повноважень посадових осіб місцевого самоврядування. 

Ця норма певним чином впливає на формування особливості здійснення антикорупційним уповноваженим у ОМС функціональної діяльності. 

Перше. З моменту утворення до військових адміністрацій переходять повноваження, визначені ст. 15 Закону № 389. Ці повноваження не передбачають прямих функцій з управління апаратом чи виконавчими органами місцевого самоврядування.

Отже, у разі утворення військової адміністрації відповідного рівня питання організації діяльності уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) залишаються без особливих змін. 

Друге. Водночас, у разі утворення ВАНП Верховна Рада України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування:

  • начальник військової адміністрації здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови та може затвердити тимчасову структуру виконавчих органів сільської, селищної, міської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду);
  • апарат сільської, селищної, міської ради та її виконавчого комітету, інші виконавчі органи, комунальні підприємства, установи та організації відповідної територіальної громади підпорядковуються начальнику відповідної військової адміністрації.

Відповідно, у разі прийняття відповідного рішення Верховною Радою України до начальника ВАНП тимчасово, на визначений Законом строк, переходять усі повноваження сільської, селищної, міської ради (як представницького органу та суб’єкта владних повноважень), її виконавчого комітету (як колегіального органу та суб’єкта владних повноважень), а також відповідного голови, і структурні підрозділи органу місцевого самоврядування на території відповідної громади підпорядковуються начальнику ВАНП.

У разі передачі відповідній військовій адміністрації (її начальнику) ряду повноважень місцевого самоврядування уповноважений підрозділ (уповноважена особа), який створений (призначена) в ОМС, продовжує працювати та не звільняється від виконання покладених на нього (неї) завдань. Обсяг завдань та функцій у такого підрозділу (особи) залишається незмінним. Але зміняться питання координації діяльності, а також уповноважена особа роботодавця, яка буде ухвалювати рішення щодо уповноваженого підрозділу чи особи. 

Третє. Слід звернути увагу, що згідно з абзацом восьмим частини першої статті 131 Закону України “Про запобігання корупції” на сьогодні встановлено, що у місцевому самоврядуванні уповноважені підрозділи (уповноважені особи) з питань запобігання та виявлення корупції утворюються (визначаються) в апаратах Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських рад, Севастопольської міської ради, секретаріаті Київської міської ради.

Тобто у сільських та селищних радах утворення таких підрозділів (визначення осіб) законом не передбачене.

Водночас, у ВАНП керівник ВАНП, у разі прийняття Верховною Радою України рішення про здійснення ним повноважень за ч. 2 ст. 10 Закону № 389, може прийняти рішення як про утворення уповноваженого підрозділу, так і про визначення уповноваженої особи в рамках тимчасової структури незалежно від того, чи була передбачена така посада у постійній структурі. Уповноважена особа (керівник уповноваженого підрозділу) буде підзвітний і підконтрольний начальнику ВАНП. 

Четверте. Вимога ст. 131 Закону України “Про запобігання корупції” про обов’язкове утворення уповноваженого підрозділу або визначення уповноваженої особи не поширюється на підприємства, установи та організації, які належать до сфери управління органу місцевого самоврядування. Однак варто звернути увагу на вимогу щодо призначення особи, відповідальної за реалізацію антикорупційних програм в юридичних особах.

Відповідно до ч. 2 ст. 62 Закону України “Про запобігання корупції” в обов’язковому порядку антикорупційна програма затверджується керівниками:

  • державних, комунальних підприємств, господарських товариств (у яких державна 23 або комунальна частка перевищує 50 відсотків), де середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік перевищує п’ятдесят осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період перевищує сімдесят мільйонів гривень;
  • юридичних осіб, які є учасниками процедури закупівлі відповідно до Закону України “Про публічні закупівлі”, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг), робіт дорівнює або перевищує 20 мільйонів гривень.

Якщо підприємство, установа, організація відповідають зазначеним критеріям, то у такій юридичній особі затверджується антикорупційна програма та призначається відповідальна особа за її реалізацію – уповноважений.

У разі якщо підприємство, установа, організація не відповідають зазначеним критеріям, то на них не поширюється вимога щодо обов’язкового затвердження антикорупційної програми та призначення уповноваженого. 

Якщо на підприємстві, в установі, організації комунальної форми власності є працівники, які є суб’єктами декларування, то перевірка факту подання ними декларацій особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та повідомлення НАЗК про випадки неподання чи несвоєчасного подання декларацій покладаються на структурний підрозділ відповідного органу, визначений керівником.

 Однак, зазначене вище не позбавляє права керівника такої юридичної особи затвердити антикорупційну програму та/або прийняти дискреційне рішення про утворення уповноваженого підрозділу або призначення (визначення) особи, відповідальної за запобігання та виявлення корупції. Керівники таких підприємств, установ та організацій мають право із власної ініціативи визначити особу, відповідальну за запобігання та виявлення корупції в цій юридичній особі.

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі