Статті: Закупівлі за держкошти

Публічні закупівлі товарів…Чи всі вони однаково цікавлять громадськість, журналістів, контролерів, правоохоронців? Впевнені, що не всі. При цьому є така категорія товарів, закупівлі яких завжди на слуху і цікавлять багатьох. Це ліки. Напевно, не потрібно сильно вдаватися в подробиці, чому саме ці закупівлі знаходяться завжди на одному з перших місць моніторингу їх проведення. Адже всі ми розуміємо, що наслідки закупівлі неякісних ліків можуть бути набагато більш негативними, ніж від деяких інших товарів, адже ці закупівлі безпосередньо пов’язані з людським життям. І саме тут якийсь промах у закупівлях чи людська помилка може коштувати людського життя, а за деяких обставин і декількох життів. Тож, напевно, ніхто не буде заперечувати, що реформи закупівель у медичній галузі є одними з найпріоритетніших у нашій країні.
Чи може передбачити замовник, коли складає тендерну документацію, що порушення при її складанні «відгукнуться» в майбутньому визнанням судом недійсним договору про закупівлю? Чи може передбачити замовник, коли визначає переможця торгів, що в майбутньому встановлення судом факту невідповідності пропозиції учасника призведе до визнання недійсним договору про закупівлю? I чи передбачає переможець, коли укладає із замовником договір не за результатами процедури закупівлі, що в майбутньому у випадку невиконання таким замовником умов цього договору не можна буде стягнути із замовника штрафні санкції через визнання судом договору недійсним?
Як кажуть: «Готуй сани влітку!». А ми перефразуємо: «Готуйся до перевірки як влітку, так і взимку!». А чому? Про це говоримо сьогодні на сторінках часопису.
Одним з важливих елементів ефективності будь-якої закупівлі є правильні дії при укладенні договору суб’єктами господарювання. Адже від того, як у договорі будуть прописані ті чи інші умови, багато в чому залежить те, як надалі він буде виконуватися. Тож сторонам на етапі погодження проекту договору варто врахувати можливі майбутні ризики при його виконанні, тим паче коли мова йде про закупівлю за державні кошти.
Прийшов новий рік! З новим роком, як завжди, хочеться чогось нового й обов’язково позитивного, нових досягнень, нових звершень. Напевно, кожен ставить нові цілі, бажає здійснення загаданих у новорічну ніч бажань. І звичайно, ми хочемо добра не лише собі та рідним, а й нашій Україні, адже це наша Батьківщина! А щоб цей новий рік був вдалим для нашої країни, варто кожному активно долучатися до розвитку різних сфер її життя. Тож сьогодні ми поговоримо про те, що нового нас чекає у реформуванні однієї з таких сфер — сфери публічних закупівель. Адже це та царина, реформи якої виводять Україну на міжнародний рівень та, без перебільшення, є одними з найактуальніших.
Нагадаємо, що у попередніх номерах нашого видання ми аналізували ті проблемні питання, з якими можуть стикнутися замовники при проведенні електронних публічних закупівель. А для того, щоб убезпечити вас від порушень, ми надавали відповідні практичні поради. Дійсно, оскільки з введенням електронних закупівель не тільки змінилася нормативна база, а й відбулася зміна у самому механізмі проведення закупівель, тож часто і виникають запитання, як діяти в тій чи іншій ситуації. Сьогодні ж продовжимо нашу розмову про окремі особливості у сфері е-торгів.
На сторінках нашого видання ми вже звертали увагу на певні особливості та проблеми, які виникають при проведенні замовниками публічних електронних закупівель. Але оскільки застосування е-торгів усе ж таки є новацією для українських замовників, то запитання під час організації та проведення торгів усе ще виникають. Щоб прийняти правильне рішення в тій чи іншій ситуації, сьогодні розглянемо певні особливості роботи замовників в електронній системі «Прозорро» на тій чи іншій стадії публічних закупівель. Так, останнім часом багато запитань виникає насамперед щодо дотримання строків у публічних закупівлях. При цьому з’ясовуємо, що для певних дій такі строки законодавець взагалі не передбачив. А при дотриманні строків вчинення тих чи інших дій варто ще й уважно аналізувати правовідносини між суб’єктами сфери публічних закупівель, щоб не помилитися. Водночас не варто забувати, що, наприклад, порушення строків оприлюднення документів у сфері публічних закупівель тягне за собою адміністративну відповідальність посадових осіб замовника за ст. 16414 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Тож далі поговоримо про дотримання строків у публічних закупівлях.
Автор: Дуброва Ярослава, консультант з публічних закупівель
Ось уже більше місяця, як уся держзакупівельна спільнота перейшла на електронні рейки. Чи є нині проблеми в застосуванні е-торгів? Які помилки замовників та учасників трапляються частіше? Що варто зробити для удосконалення механізму реалізації електронних закупівель у певних випадках? На ці та інші запитання даємо відповіді сьогодні.
До недавнього часу в Україні працювала нормативно-правова та інституційна база, що регулювала «паперові» процедури державних закупівель. Однак, як свідчить практика, формальна відповідність українського законодавства не гарантувала прозорих, ефективних і справедливих процедур закупівель, а також не сприяла вирішенню найголовнішої проблеми у сфері державних закупівель — викоріненню системної корупції. У зв’язку з цим нашою державою був взятий курс на реформування державних закупівель шляхом запровадження, в тому числі, системи електронних торгів.