Інформація по темі "" | Публікації по тегу
17.08.23
4829 0
Друкувати
Обране

Отримання благодійних внесків: чи потрібно рішення сесії?

Чи потрібно рішення сесії для відкриття нової функції за спецфондом для отримання благодійних внесків?

Питання отримання благодійних внесків дуже актуальні в період війни. Ми не обходимо стороною цю тему і приділяємо їй досить багато уваги на сторінках нашого видання. Цього разу пропонуємо розглянути, чи потрібно при отриманні благодійних внесків рішення сесії для відкриття нової функції?

Функції чи програми?

На сьогодні бюджети всіх рівнів перейшли на застосування програмно-цільового методу (далі — ПЦМ). Це передбачено ч. 1 ст. 20 та ч. 18 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БКУ. Тож ні про які функції наразі вже не йдеться. Лише про бюджетні програми.

Нагадаємо: програмно-цільовий метод у бюджетному процесі — це метод управління бюджетними коштами для досягнення конкретних результатів за рахунок коштів бюджету із застосуванням оцінки ефективності використання бюджетних коштів на всіх стадіях бюджетного процесу.

При розподілі бюджету лише на підставі функціональної та економічної класифікації видатків (зарплата, продукти харчування, комунальні послуги тощо), такий розподіл мав вигляд форм, заповнених даними щодо основних категорій видатків, але не містив жодної інформації про ціль їх здійснення.

Саме застосування ПЦМ та, зокрема, програмної класифікації видатків змінило такий підхід. І тепер можна говорити про досягнення конкретного результату, який є об’єктивним, вимірювальним та передбачуваним.

Рішення сесії: потрібно?

Тепер давайте розберемося, чи потрібно при надходженні благодійної допомоги вносити зміни до бюджетної програми та чи потрібне рішення сесії?

В яких випадках взагалі необхідно вносити зміни до бюджетних програм? Основним документом, який визначає всі параметри бюджетної програми, є її паспорт.

Так, паспорт бюджетної програми — це документ, що визначає мету, завдання, відповідальних виконавців, результативні показники та інші характеристики бюджетної програми місцевого бюджету відповідно до бюджетного призначення, встановленого рішенням про місцевий бюджет, та цілей державної політики у відповідній сфері діяльності, реалізацію якої забезпечує головний розпорядник.

Під час складання паспортів бюджетних програм та внесення до них змін слід керуватися Правилами № 836*.

* Правила складання паспортів бюджетних програм місцевих бюджетів та звітів про їх виконання, затверджені наказом Мінфіну від 26.08.2014 № 836.

Зміни до паспортів бюджетних програм вносять у разі (п. 1.10 Правил № 836):

— прийняття змін до рішення про місцевий бюджет, які призводять до зміни інформації та показників, затверджених у паспортах бюджетних програм;

— передачі бюджетних призначень від одного головного розпорядника до іншого;

— передачі нерозподілених бюджетних призначень на визначену в рішенні про місцевий бюджет мету між головними розпорядниками;

— перерозподілу видатків за бюджетними програмами у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених головному розпоряднику;

— прийняття відповідних рішень щодо внесення змін до чинних порядків використання бюджетних коштів, які призводять до зміни інформації та показників, затверджених у паспортах бюджетних програм;

— прийняття нормативно-правових актів, які призводять до зміни інформації та показників, затверджених у паспортах бюджетних програм;

— внесення змін до розпису місцевого бюджету, які призводять до зміни результативних показників бюджетної програми;

— внесення змін до спеціального фонду кошторису бюджетної установи в частині власних надходжень бюджетних установ, що призводять до виникнення нових напрямів використання бюджетних коштів.

ВАЖЛИВО!

Зміни до паспортів бюджетних програм у разі внесення змін до спеціального фонду кошторису бюджетної установи в частині власних надходжень вносять виключно у разі виникнення нових напрямів використання бюджетних коштів

Якщо ж нові напрями використання бюджетних коштів не виникають, то вносити зміни до паспорта бюджетної програми не потрібно.

У будь-якому разі зміни до паспортів бюджетних програм вносять протягом бюджетного періоду шляхом затвердження їх у новій редакції у порядку, встановленому для складання паспортів бюджетних програм. Це передбачено п. 1.10 Правил № 836.

При цьому необхідно чітко розуміти, що бюджетні програми і програми (цільові, соціально-економічного розвитку тощо), які затверджуються місцевою радою, не є одним і тим самим.

Бюджетна програма є однією з особливих складових ПЦМ. Бюджетні призначення у розрізі бюджетних програм затверджуються у відповідному додатку до рішення про місцевий бюджет.

Інші параметри бюджетної програми (мета, завдання, результативні показники тощо) затверджуються у встановленому порядку паспортом бюджетної програми.

Водночас до компетенції сільських, селищних, міських, районних та обласних рад належить затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць та цільових програм. Це передбачено п. 22 ч. 1 ст. 26 та п. 16 ч. 1 ст. 43 Закону № 280*.

* Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97-ВР.

Такі програми затверджуються окремим рішенням відповідної ради і можуть виконуватися протягом декількох років. У разі потреби кошти на їх реалізацію передбачаються за рахунок бюджетних асигнувань, установлених для відповідних бюджетних програм.

УВАГА!

Для затвердження паспортів бюджетних програм та внесення до них змін рішення сесії не потрібно

Зміни до кошторису

Благодійні внески, гранти та дарунки належать до першої підгрупи другої групи власних надходжень бюджетних установ (ч. 4 ст. 13 БКУ).

Відповідно такі надходження слід відображати за кодом класифікації доходів бюджету 25020100 «Благодійні внески, гранти та дарунки».

Ці надходження не мають постійного характеру та не плануються розпорядниками бюджетних коштів у своїх кошторисах. З огляду на це, у разі фактичного отримання благодійної чи гуманітарної допомоги, необхідно внести зміни до кошторису в частині спеціального фонду за власними надходженнями.

Умови внесення змін до кошторису за спецфондом визначені у п. 49 Порядку № 228*. До речі, нещодавно до Порядку № 228 були внесені зміни, з якими ви можете ознайомитися у матеріалі «Порядок складання та затвердження кошторисів: вивчаємо зміни» // «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 29.

* Порядок складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджені постановою КМУ від 28.02.2002 № 228.

Протягом бюджетного періоду розпорядники вносять зміни до спецфонду за власними надходженнями, за надходженнями субвенцій з місцевого бюджету до державного бюджету на виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку регіонів, фінансування діяльності військових адміністрацій із виконання повноважень ОМС.

Підставою для внесення змін є довідки Казначейства про підтвердження надходжень на спеціальні реєстраційні рахунки, довідки про зміни до кошторису та зведення показників спецфонду кошторису.

ВАЖЛИВО!

Відповідні зміни до бюджетного розпису за спеціальним фондом бюджету при цьому не вносять

Розпорядники нижчого рівня подають розпорядникам вищого рівня зареєстровані та взяті на облік відповідним органом Казначейства копії затверджених довідок про зміни до кошторису за власними надходженнями.

Тож насамперед слід скласти довідку про зміни до кошторису.

Форма такої довідки для бюджетних програм, які визначені у держбюджеті, наведена у додатку 11 до Інструкції № 57*.

* Інструкція про складання і виконання розпису Державного бюджету України, затверджена наказом Мінфіну від 28.01.2002 № 57.

Для бюджетних програм, які визначені у відповідному місцевому бюджеті, форми таких довідок наводяться в інструкціях про складання і виконання розпису місцевого бюджету, які затверджуються відповідними місцевими фінансовими органами.

Як правило, місцеві фінансові органи затверджують форми довідок про внесення змін до кошторисів аналогічні тим, що затверджені Інструкцією № 57.

Бюджетна бухгалтерія, вересень, 2022/№ 34

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
pw-image
Читайте сайт за ціною чашки кави
Платне користування buhgalter.com.ua передбачає:
  • доступ до новин, статей, довідників
  • безлімітні завантаження бланків
  • відсутність реклами.
Передплатники PRO-доступу, «Бюджетної бухгалтерії», «Оплата праці» та користувачі «FIT-Бюджет» отримують безкоштовний доступ до порталу бонусом до передплати.
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
60
грн/
місяць
Вже передплатили? Увійти
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
ic-acc-pay
×