Гуманітарна допомога: оприбутковуємо з ПДВ чи без?
Бюджетні установи під час відображення в бухобліку операцій з основними засобами (далі — ОЗ) та малоцінними необоротними матеріальними активами (далі —МНМА) традиційно керуються нормами НП(С)БО 121*. Зокрема, на підставі вимог цього стандарту формують первісну вартість ОЗ та МНМА. При цьому правила формування такої вартості залежать від того, є установа платником ПДВ чи ні. Та оскільки із запитання читача незрозуміло, який саме податковий статус має установа, розглянемо обидва варіанти.
Як діяти установі — платнику ПДВ?
Так, до первісної вартості отриманих активів включають суми, сплачені постачальнику активів та підряднику без непрямих податків. А от суми ПДВ, сплачені під час придбання необоротних активів, до первісної вартості не включають. Це пов’язано з тим, що у разі придбання товарів/послуг, незалежно від напряму їх використання та призначення, установа повинна включити суми ПДВ до податкового кредиту.
Отже, бюджетні установи — платники ПДВ формують податковий кредит, виходячи із загальної вартості придбаних товарів та послуг. Звісно ж, підставою для формування податкового кредиту є податкові накладні, оформлені постачальниками на ім’я установи — платника ПДВ.
Утім, у ситуації читача жодних підстав для формування податкового кредиту немає.
ВАЖЛИВО!
Операції з безоплатної передачі товарів установам та організаціям, які утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету, а також на військові потреби іншим отримувачам, не є операціями з постачання
Це передбачено абз. 4 п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ*. До того ж щодо таких операцій податкові зобов’язання не нараховують згідно з п. 198.5 ПКУ.
* Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.
Як же діяти установі? Варіант тільки один — оприбуткувати гуманітарну допомогу з урахуванням суми ПДВ. Це означає, що всю вартість планшетів, у т. ч. й суму ПДВ, слід уключити до первісної вартості того обладнання.
Ба більше, включити суму ПДВ до первісної вартості планшетів дозволяють норми НП(С)БО 121. Так, згідно з п. 5 розд. ІІ цього документа до первісної вартості ОЗ або МНМА слід уключати суми непрямих податків у зв’язку з придбанням (створенням) ОЗ або МНМА (якщо вони не відшкодовуються установі).
З огляду на те, що у разі здійснення операцій, які не є операціями з постачання, установі ніхто не відшкодує суми ПДВ (тобто податкового кредиту не буде), маємо включати такі суми ПДВ до первісної вартості отриманих активів.
Як діяти установі — неплатнику ПДВ?
Установ — неплатнику ПДВ значно простіше вирішити це питання, оскільки такі установи традиційно включають суми непрямих податків (тобто суми ПДВ) до первісної вартості ОЗ або МНМА. Про це свідчать вимоги п. 5 розд. ІІ НП(С)БО 121.
З огляду на це, бюджетні установи (як платники ПДВ, так і неплатники) у разі оприбуткування гуманітарної допомоги, збільшують дохід від необмінних операцій на всю суму з урахуванням ПДВ (Кт субрахунку 7511).
Яку суму зазначати у звітності?
Гуманітарну допомогу в бюджетній звітності слід відображати у загальному порядку виходячи з даних бухгалтерського обліку. Таким чином, у разі отримання гуманітарної допомоги розпорядник бюджетних коштів має:
— скласти і подати до органу Казначейства Довідку про надходження у натуральній формі за кодом доходів 25020100 «Благодійні внески, гранти та дарунки» та Довідку про внесення змін до кошторису на суму отриманої допомоги з урахуванням ПДВ;
— відобразити суму отриманої гуманітарної допомоги з урахуванням ПДВ у Довідці про надходження та використання окремих власних надходжень бюджетних установ, отриманих у натуральній формі (додаток 22 до Порядку № 44*). Докладніше про заповнення цієї форми бюджетної звітності читайте у публікації «Нова форма бюджетної звітності. Зустрічайте!» // «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 11 (ср. USER_SHOW_ID).
Висновки
- Бюджетні установи, як платники, так і неплатники ПДВ, мають оприбутковувати гуманітарну допомогу з урахуванням ПДВ.
- Суму ПДВ слід уключати до первісної вартості безоплатно отриманих активів.
Бюджетна бухгалтерія, травень, 2024/№ 19