Інформація по темі "" | Публікації по тегу
06.08.24
55 0
Друкувати
Обране

Облік нематеріальних активів та інвестиційної нерухомості: що зміниться з 2025 року?

Нещодавно на сайті Мінфіну було опубліковано наказ № 338* та наказ № 329**, якими затверджено зміни до нацстандартів з бухобліку — НП(С)БО 122*** та НП(С)БО 129**** відповідно. Про найцікавіші новації розповімо в цій статті.

* Наказ Мінфіну «Про затвердження Змін до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 122 «Нематеріальні активи» від 11.07.2024 № 338.

** Наказ Мінфіну «Про затвердження Змін до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 129 «Інвестиційна нерухомість» від 08.07.2024 № 329.

*** Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 122 «Нематеріальні активи», затверджене наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202.

**** Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 129 «Інвестиційна нерухомість», затверджене наказом Мінфіну від 24.12.2010 № 1629.

Нематеріальні активи: які зміни з 2025 року?

Розглянемо найсуттєвіші нововведення щодо обліку нематеріальних активів (далі — НА).

1. Мінфін доповнив визнання НА. Завдяки внесеним змінам до цієї категорії також відносять активи, які виникають унаслідок угод, що мають обов’язкову силу незалежно від того, чи можуть вони бути передані або відокремлені від суб’єкта державного сектора чи від інших прав та зобов’язань.

2. Змінено правила оцінки НА, отриманих в обмін на інші активи (п. 6 розд. II НП(С)БО 122).

Так, первісну вартість таких активів установи визначатимуть за однією з вартостей:

— на підставі його справедливої вартості на дату оприбуткування — якщо її можливо визначити, або

— на підставі первісної (переоціненої) вартості переданого активу з урахуванням суми нарахованої амортизації — якщо справедливу вартість отриманого або переданого активу визначити неможливо.

3. Мінфін розширив перелік витрат, які НЕ визнаються НА. Такі витрати слід відображати у складі витрат відповідного періоду.

4. Відкориговано порядок переоцінки раніше переоцінених НА (п. 6 розд. III НП(С)БО 122). Передусім це стосується НА, для якого неможливо визначити справедливу вартість через відсутність для нього активного ринку. І що важливо, такий актив слід відображати за переоціненою первісною вартістю на дату останньої переоцінки з використанням даних активного ринку.

5. Цікаве нововведення щодо перегляду строку корисного використання, ліквідаційної вартості та методу нарахування амортизації НА.

УВАГА!

Установи мають переглядати ці показники на кінець кожного звітного року

Про це свідчить оновлена норма п. 5 розд. IV НП(С)БО 122 (ср. USER_SHOW_ID).

Також Мінфін прописав окремі правила встановлення строку корисного використання та подальших дій щодо НА з невизначеним строком їх корисного використання. До речі, інформацію про причини, які підтверджують оцінку строку корисної експлуатації НА як невизначеного, доведеться розкривати у примітках до фінзвітності.

6. Мінфін уточнив порядок нарахування амортизації НА. Як і раніше, нарахування амортизації установи відображають як збільшення суми зносу НА та витрат звітного періоду. Виняток становлять випадки включення суми зносу до собівартості іншого активу та балансової вартості такого активу.

Детальніше про зміни, внесені до НП(С)БО 122, читайте в матеріалі «Чекаємо змін до НП(С)БО 122» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 24).

Інвестиційна нерухомість: які зміни з 2025 року?

Розглянемо найцікавіші нововведення щодо обліку інвестиційної нерухомості (далі — ІН).

1. Мінфін доповнив перелік об’єктів, які НЕ вважаються ІН. Про це свідчить оновлений п. 5 розд. І НП(С)БО 129.

Також у цьому пункті стандарту з’явилося важливе нововведення для всіх бюджетних установ. Уперше Мінфін навів приклади об’єктів, які належать до ІН.

2. Мінфін підготував зміни щодо оцінки ІН, отриманої в обмін на інший актив. Таку ІН установи мають оцінювати за справедливою або ж за первісною (переоціненою) вартістю з урахуванням суми нарахованої амортизації. При цьому вибір варіанта оцінки установи робитимуть з огляду на наявність чи відсутність можливості визначити справедливу вартість таких об’єктів.

Нагадаємо: наразі передбачена оцінка такої ІН лише за первісною вартістю, зменшеною на відповідну суму амортизації.

3. Змінено порядок оцінки ІН на дату балансу. Згідно з оновленим п. 2 розд. II НП(С)БО 129 установи повинні оцінювати ІН на дату балансу за справедливою або первісною вартістю, зменшеною на суму нарахованої амортизації (з урахуванням втрат від зменшення корисності та вигід від її відновлення).

ВАЖЛИВО!

Обраний підхід до оцінки ІН слід застосовувати для оцінки всіх подібних об’єктів ІН

Яким чином оцінити ІН за справедливою вартістю? Пояснення щодо цього наведено в нових пп. 11 — 16 розд. II НП(С)БО 129.

Як вчинити, якщо справедливу вартість нерухомості визначити неможливо? У такому разі установа має обліковувати нерухомість з урахуванням вимог НП(С)БО 121*.

* Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202.

4. Мінфін визначив порядок відображення в бухобліку результатів перегляду справедливої вартості (збільшення або зменшення). Про це свідчить новий п. 16 розд. II НП(С)БО 129.

Інші правила діють щодо ІН, яка обліковується за первісною вартістю, зменшеною на суму нарахованої амортизації з урахуванням втрат від зменшення корисності та вигід від її відновлення. Такі об’єкти ІН переоцінці НЕ підлягають. Це прямо прописано в новому п. 12 розд. II НП(С)БО 129.

5. Оновлено підстави для переведення нерухомості до ІН або виведення зі складу інвестиційної (п. 1 розд. III НП(С)БО 129). При цьому, як і раніше, переведення нерухомості до ІН або виведення зі складу ІН дозволено здійснювати лише в разі зміни характеру використання нерухомості.

6. Окремо в п. 2 розд. IV НП(С)БО 129 прописано порядок бухобліку відшкодування, отриманого від третіх осіб за ІН, корисність якої зменшилася, яка була збитковою чи була віддана.

При цьому Мінфін уточнив: зменшення корисності ІН або збитки, які підлягають відшкодуванню від третіх осіб, слід обліковувати окремо. Що стосується зменшення корисності ІН, такі операції установи здійснюють відповідно до НП(С)БО 127*.

* Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 127 «Зменшення корисності активів», затверджене наказом Мінфіну від 24.12.2010 № 1629.

7. Доповнено перелік інформації про ІН, яку потрібно розкрити в примітках до фінансової звітності. Цього разу доповнення стосується відомостей про ІН, оцінену за справедливою вартістю.

Детально про всі зміни, внесені до НП(С)БО 129, читайте в матеріалі «Чекаємо змін до НП(С)БО 129» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 25).

УВАГА!

Усі вищезазначені зміни запрацюють з 01.01.2025

Як бачимо, Мінфін затвердив чимало нововведень щодо обліку НА та ІН. Тож не гаймо часу, вивчаймо зміни й готуймося до застосування цих новацій.

Бюджетна бухгалтерія, серпень, 2024/№ 30

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі