Придбали авто для передачі КП: як показати в обліку ОМС?
Як класифікувати таку операцію?
Звісно, місцева рада цілком може придбавати за рахунок коштів місцевих бюджетів майно для подальшої передачі КП. Здійснення таких видатків повністю відповідає вимогам чинного законодавства.
Але щоб бухгалтер міг правильно відобразити такі господарські операції в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності, необхідно закласти підґрунтя для здійснення таких операцій та правильно її класифікувати. Як це зробити? Передусім місцева рада має належним чином оформити отримання та використання бюджетних коштів для придбання транспортного засобу (далі — ТЗ) з метою його наступної передачі КП.
Так, у ситуації читача кошти з місцевого бюджету отримує саме місцева рада. Саме ця бюджетна установа здійснюватиме видатки на придбання авто. Але ключовий момент — вона придбаває таке майно не для подальшого використання у власній діяльності, а для передачі КП. І про цей факт відомо одразу.
До того ж безпосередньо використовуватиме (експлуатуватиме) ТЗ, отриманий від місцевої ради, вже КП. Відповідно саме КП, а не місцева рада, виконуватиме функції балансоутримувача отриманого майна.
З огляду на це, таку операцію доцільно класифікувати як здійснення внеску до статутного капіталу КП. Далі пояснимо, на чому ґрунтується такий висновок.
Придбання авто для передачі: як показати в обліку?
1. Чи зараховувати на баланс?
Так, це необхідно зробити обов’язково. Адже майно, придбане ОМС за рахунок коштів місцевого бюджету, підглядає зарахуванню до складу активів відповідної бюджетної установи.
Нагадаємо: активами вважаються ресурси, контрольовані суб’єктом державного сектору у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигід у майбутньому, та/або які матимуть потенціал корисності.
ВАЖЛИВО!
Майно, придбане для подальшої передачі, зараховуємо до складу активів
Відповідно обліковувати таке майно поза балансом — абсолютно не варіант.
Інша справа, який саме субрахунок обрати для відображення такого майна в бухгалтерського обліку ОМС. Але з цим питанням розберемось далі.
2. Чи зараховувати до складу основних засобів?
Традиційно, бюджетна установа зараховує до складу основних засобів (далі — ОЗ) матеріальні активи, які планує утримувати для використання у виробництві/діяльності або при постачанні товарів, виконанні робіт і наданні послуг для досягнення поставленої мети та/або задоволення потреб суб’єкта державного сектору або здавання в оренду іншим особам і які використовуються, за очікуванням, більше одного року.
Зрозуміло, що ТЗ стовідсотково можна вважати самостійною одиницею обліку ОЗ і його очікуваний строк експлуатації точно перевищує один рік. Але в ситуації читача місцева рада не планує використовувати таке авто у своїй діяльності. Тобто придбане майно призначене не для власного використання, а для подальшої передачі КП. Відповідно зараховувати таке майно до складу ОЗ місцевої ради немає жодних підстав.
А з огляду на те, що введення в експлуатацію такого ТЗ до моменту його передачі не відбувається, ні про яке нарахування амортизації не може бути мови.
3. А може передати незавершені капінвестиції?
Деколи бюджетні установи, дійсно, передають іншим установам незавершені капінвестиції. У такому разі одна установа передає іншій витрати, накопичені на субрахунку 1311. Та здебільшого це стосується випадків, коли «майбутні» ОЗ було придбано установою для власного використання, але з певних причин так і не було введено в експлуатацію.
Крім того, операції з безоплатних передачі-отримання незавершених капінвестицій характерні для бюджетних установ та здійснюються у межах одного суб’єкта управління майном. На користь цього свідчать облікові записи, наведені в пп. 1.14 — 1.16 Типової кореспонденції*.
Таким чином, якщо місцева рада придбала ТЗ саме з метою подальшої передачі КП, його недоцільно зараховувати до складу незавершених капінвестицій.
4. Чому саме субрахунок 1815?
Придбаний ТЗ призначений не для власного використання ОМС, а для подальшої передачі КП. З огляду на це, такий актив ОМС має зараховувати до складу запасів і обліковувати на субрахунку 1815 «Активи для розподілу, передачі, продажу». Завдяки цьому ОМС матиме змогу відокремити активи, придбані для передачі, від активів, придбаних безпосередньо для потреб місцевої ради.
Внесок до статутного капіталу КП: нюанси обліку
Операції, пов’язані з поповненням статутного капіталу, ОМС відображають з урахуванням п. 4.2 Типової кореспонденції. Про загальні вимоги до відображення таких операцій читайте в матеріалі «Облік внесків до статутного капіталу КП» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 46).
Нагадаємо основні правила обліку таких операцій.
1. Для цілей бухобліку внески ОМС до статутного капіталу КП є фінансовими інвестиціями. Тому місцева рада має обліковувати такі внески у складі фінінвестицій з урахуванням правил, установлених у Національному положенні (стандарті) бухгалтерського обліку в державному секторі 133 «Фінансові інвестиції», затвердженому наказом Мінфіну від 18.05.2012 № 568.
2. Для обліку внесків до статутного капіталу ОМС мають застосовувати:
— субрахунок 2513 «Довгострокові фінансові інвестиції у капітал підприємств» — для обліку фінінвестицій;
— субрахунок 5212 «Капітал у підприємствах в іншій формі участі у капіталі» — для обліку капіталу.
Таким чином, у разі поповнення статутного капіталу КП відповідний ОМС має показати в бухобліку збільшення суми фінінвестицій. Водночас слід збільшити на відповідну суму власний капітал.
3. Кошти місцевого бюджету, виділені з метою поповнення статутного капіталу КП, установа має показати в обліку як цільове фінансування. Це означає, що кошти для придбання авто ОМС показує в кореспонденції з Кт субрахунку 5411 «Цільове фінансування».
4. Під час передачі придбаного авто для поповнення статутного капіталу КП відображаємо в обліку збільшення довгострокових фінінвестицій у капітал підприємств та зменшення (списання з балансу) переданих активів: Дт 2513 — Кт 1815.
Водночас ОМС має показати збільшення власного капіталу: Дт 5411 — Кт 5212.
Приклад. Міська рада прийняла рішення щодо спрямування коштів місцевого бюджету на поповнення статутного капіталу КП. Для цього міська рада придбала вантажне авто з метою подальшої передачі КП. Вартість такого авто становить 1300000 грн.
Передачу авто оформлено Актом приймання-передачі ОЗ за типовою формою, до якого додано технічну документацію на ТЗ.
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
1 |
Отримано цільове фінансування для створення фінансових інвестицій |
2313 |
5411 |
1300000 |
2 |
2 |
Отримано вантажне авто від постачальника для передачі КП як внесок до статутного капіталу |
1815 |
6211 |
1300000 |
6 |
3 |
Перераховано кошти постачальнику |
6211 |
2313 |
1300000 |
2, 6 |
4 |
Передано вантажне авто як внесок до статутного капіталу КП |
2513 |
1815 |
1300000 |
2 |
5 |
Відображено зміни у капіталі |
5411 |
5212 |
1300000 |
17 |
Висновки
- Майно, придбане для подальшої передачі КП, зараховуємо до складу активів на субрахунок 1815.
- Для цілей бухобліку внески ОМС до статутного капіталу КП є фінансовими інвестиціями.
Бюджетна бухгалтерія, березень, 2024/№ 9