Придбання ноутбука: вивчаємо основні вимоги
В яку чергу провести видатки?
В умовах воєнного стану від цього запитання нікуди не подітися.
Тож у цей період насамперед слід з’ясувати, в яку саме чергу можливо проводити ті чи інші видатки. Для цього необхідно звернутися до норм Порядку № 590*.
Першочерговими незмінно залишаються видатки на національну безпеку й оборону. Тоді як переважна більшість видатків здійснюється у другу чергу. Вичерпний перелік таких видатків наведено у п. 19 Порядку № 590.
Серед видатків другої черги, зокрема, передбачено оплату видатків на придбання оргтехніки, комп’ютерної техніки (у т. ч. придбання програмного забезпечення, яке передбачене разом з придбанням комп’ютерної техніки) для оцифрування музейних предметів.
Щодо решти бюджетних установ, то комп’ютерну техніку наразі можна придбати лише у третю чергу.
Також нагадаємо: будь-які видатки можуть бути проведені у другу чергу, якщо йдеться про оплату товарів, робіт і послуг за рахунок коштів і загального, і спеціального фондів, що відбувається в межах реалізації проєктів, виконання програм допомоги за підтримки ЄС, урядів іноземних держав, іноземних фінансових та донорських установ і міжнародних фінансових організацій, у т. ч. на умовах співфінансування.
Граничні суми витрат
Для установ, які фінансуються з держбюджету. Для бюджетних установи, які фінансуються з державного бюджету, граничні суми витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування визначені постановою № 332*.
До речі, до цього нормативного документа було внесено зміни постановою № 268*. Ці зміни запрацювали ще 14.04.2018.
Відтоді гранична сума витрат на придбання ноутбука визначена на рівні 27000 грн.
Отже, наразі установи, які фінансуються з держбюджету, можуть витратити на придбання ноутбуку не більше 27000 грн.
Для установ, які фінансуються з місцевого бюджету. Щодо бюджетних установ, які утримуються за рахунок коштів місцевих бюджетів, то такі установи мають керуватися граничними сумами витрат, затвердженими відповідними органами місцевого самоврядування. Звісно, якщо такі норми витрат взагалі затверджені на місцевому рівні.
Якщо ж такого документа немає, то бюджетні установи, які фінансується з місцевих бюджетів, можуть придбавати майно, у т. ч. і ноутбуки, без будь-яких вартісних обмежень.
Утім, як свідчить практика, переважна більшість документів щодо встановлення граничних сум витрат, прийнятих на місцевому рівні, містять норми, аналогічні тим, що затверджені постановою № 332.
Тож якщо на місцевому рівні прийнято документ, яким установлено граничні суми витрат, тоді необхідно керуватися саме ним під час визначення суми, яку можливо витратити на придбання ноутбука. Придбати ноутбук за ціною, вищою ніж установлено такими нормами, неможливо.
Граничні суми витрат і ПДВ
Також нагадаємо, як бути з сумами ПДВ під час придбання ноутбуків та іншого подібного обладнання. Тож чи входить ПДВ до граничної суми витрат?
ВАЖЛИВО!
Сума ПДВ, яку буде сплачено у зв’язку з придбанням ноутбука, входить до суми, яку порівнюємо з граничною сумою витрат на придбання такої техніки
Наприклад, вартість ноутбука без ПДВ становить 26700 грн. Тобто така вартість «вписується» у граничні норми витрат. Однак з урахуванням ПДВ вартість ноутбука виходить за межі 27000 грн. І у такому разі вже буде порушення вимог постанови № 332.
Це зумовлено тим, що:
— по-перше, суми непрямих податків включаються до первісної вартості об’єктів основних засобів відповідно до п. 5 розд. ІІ НП(С)БО 121*. А те, що ПДВ є непрямим податком, чітко передбачено у п.п. 14.1.178 ПКУ**;
— по-друге, у постанові № 332 йдеться саме про суми граничних витрат на придбання певного майна. У свою чергу, сплачена сума ПДВ, безперечно, є частиною витрат установи на придбання такого майна.
** Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.
Докладніше про це читайте у матеріалі «Придбання ноутбука: що входить до граничної суми витрат?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 22 (ср. USER_SHOW_ID).
Чи потрібно погодження або повідомлення Мінцифри?
Механізм взаємодії розпорядників бюджетних коштів із Мінцифри врегульовано передусім Положенням № 119* та Методикою № 34**.
За загальним правилом під час виконання завдань Національної програми інформатизації держзамовники беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі за ними після їх погодження з Мінцифри у разі, якщо їх вартість дорівнює або перевищує 500 тис. грн.
Якщо ж сума закупівель товарів та послуг, які належать до сфери інформатизації, не перевищує 500 тис. грн, то достатньо лише повідомити Мінцифри про такі закупівлі (п. 8 Положення № 119).
Таким чином, у разі придбання ноутбука вартістю 25000 грн слід просто повідомити Мінцифри.
Докладніше про погодження та повідомлення Мінцифри щодо закупівель у сфері інформатизації читайте у матеріалі «Звертаємось до Мінцифри: повідомляємо чи погоджуємо?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 5.
Висновки
- Придбати комп’ютерну техніку в другу чергу можуть лише музеї. Всі решта бюджетних установ можуть придбати комп’ютерну техніку лише у третю чергу.
- Для установ, які фінансуються з держбюджету, граничні суми витрат визначені постановою № 332. Бюджетні установи, які фінансуються з місцевих бюджетів, мають керуватися граничними сумами витрат, затвердженими відповідними органами місцевого самоврядування.
- Сума ПДВ, яку буде сплачено у зв’язку з придбанням комп’ютерної техніки, входить до суми, яку слід порівнювати з граничною сумою витрат на її придбання.
- У разі придбання комп’ютерної техніки вартістю до 500 тис. грн достатньо повідомити Мінцифри про таку закупівлю. Погодження Мінцифри в такому разі не потрібне.
Бюджетна бухгалтерія, вересень, 2024/№ 35